selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Liten budget söker råd
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 10:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har förmodligen 12.000 att spendera på att förbättra min anläggning och söker därför "second opinions".

idag har jag:
Källor: *LP 12, Lingo 1, Basik plus, K9 *Ikemi
Förstärkeri: Kollektor, LK100
Högtalare: Royd Eden (liknar Kan, utseendemässigt)

Det jag vill göra är
* byta ut K9 => Adikt
* andra högtalare, gärna golvhögtalare
* få mer sväng och lite mer bas, de nuvarande högtalarna lämnar inte ifrån sig så mycket bas. Vid en jämförelse på HF så gav tex Komponent 110 helt klart mer bas... och de är ju kännda för sin enorma bas :wink:

så vad säger ni...

PostPosted: Thu Sep 27, 2007 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
Jag har förmodligen 12.000 att spendera på att förbättra min anläggning och söker därför "second opinions".

idag har jag:
Källor: *LP 12, Lingo 1, Basik plus, K9 *Ikemi
Förstärkeri: Kollektor, LK100
Högtalare: Royd Eden (liknar Kan, utseendemässigt)

Det jag vill göra är
* byta ut K9 => Adikt
* andra högtalare, gärna golvhögtalare
* få mer sväng och lite mer bas, de nuvarande högtalarna lämnar inte ifrån sig så mycket bas. Vid en jämförelse på HF så gav tex Komponent 110 helt klart mer bas... och de är ju kännda för sin enorma bas :wink:

så vad säger ni...
Vill du ha mer bas så är ju Keilidh ett bra och prisvärt alternativ. Sen skulle jag hålla utkik efter en begagnad Akito2/Ittok. (Bättre att ta det steget med tanke på att Akito1 ofta har problem med lagret.)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 10:34 
Site Admin
Site Admin

Ang. högtalare är det nog klokt att avvakta lite till släppet av ersättaren till Ninka, och se hur det påverkar begagnatpriserna på främst Ninka och Keilidh.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det är nog vettigt som Sony säger. Tror inte att Keilidh kan gå ner så mycket mer, men det kan säkert Ninka.

Post subject: annan väg?
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 11:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har inte hört Royd men jag har levt med Kan (tidigare) under mkt lång tid. Kan hade ju vad som i ngn recension beskrevs som en "cerebral bas" (man kunde tänka sig den och man kunde hänga med, men den kändes inte i magen direkt). Jag vet inte om jag helt höll med om det. Och ur tune dem perspektiv så var de fantastiska, även avs basen. Skälet till att jag tjatar om detta :wink: är att du kanske lika gärna skulle kunna "vinna bas" på att uppgradera slutsteget och införa silverkabel genomgående. Bättre slutsteg och silverkabel (samt förståss bättre källor) gjorde länge att bas inte var ngn viktig fråga. Jag skulle i alla fall råda dig att testa med ett annat slutsteg först.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 11:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

andkar
Quote:
Bättre slutsteg och silverkabel (samt förståss bättre källor) gjorde länge att bas inte var ngn viktig fråga
Visst jag upplevde en mycket stor skillnad när jag bytt min gamla förstärkare (ION Obelisk 2) mot Kollektor/LK100. Så av den anledning så stoppade jag mina högtalare i 2 rycksäckar och begav mej till HF...
Visst det lät helt klart bättre med en 2250, har även provat Kinki men där blev basen så snabb att den nästan försvann :wink:
Den stora slutsatsen av besöket på HF var att det svängde ok från mina högtalare att den var bättre än Linn högtalarna på att sprida ljudet i sidled MEN det var det enda positiva. Roydarna var vassa och hade i jämförelse med Kan, Komponent, Kaber en obefintlig bas.

Slutsats: Tidigare uppgraderingar av källa och förstärkare i all ära. Men jag har aldrig blivit riktigt nöjd... det känns som mina snart 20-år gamla högtalare är en kraftig bromskloss i mitt system

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 11:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Broccoli
Quote:
Sen skulle jag hålla utkik efter en begagnad Akito2/Ittok
tycket du att jag ska prioritera tonarmen före Adikt? Min K9 klassades av HF som sliten...

Vad kostar en en begagnad Akito2/Ittok?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Begagnade Keilidh + en LK100 + monofilter borde gå att få loss för samma pengar som ett par Ninka (8000-9000kr).
Det blir riktigt bra, denna uppsättning går att leva med.
Basen kommer att räcka.
Om du planerar för ytterligare uppgraderingar inom en snar framtid så är Ninka kanske ett bättre val.

Aktiva Keilidh med 2st LK100 känns mer som en färdig lösning.
Sedan är det bara att trycka in resterande stålar i signalkällan.

Köper du en dyrare högtalare och kör passivt så kommer du likt förbannat att vilja aktivera dessa och så bränner du en massa pengar, där de gör minst nytta.

Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
Broccoli
Quote:
Sen skulle jag hålla utkik efter en begagnad Akito2/Ittok
tycket du att jag ska prioritera tonarmen före Adikt? Min K9 klassades av HF som sliten...

Vad kostar en en begagnad Akito2/Ittok?
Har aldrig jämfört så jag kan inte svara på det. Är man hardcore source first så är ju dock tonarmen först. Men: du kan få vänta ett bra tag innan en beg Akito2 eller Ittok dyker upp.

Vad jag har förstått går det förövrigt att sätta på en AT95-nål på K9. Kostar 400 eller nåt sånt.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp Akito2, inte Ittok. De som har jämfört verkar tycka att den är bättre och dessutom verkar den ofta gå billigare. Dom är också svåra som f-n att sälja (vet jag av erfarenhet) så det kan finnas bra prutmån. Jag sålde en från - 97 i perfekt skick för 3500:- i våras. Akito 2b har inte uppgraderats på något sett sedan dess. Vågar du så brukar de vara snuskigt billiga på Ebay, där många säljare glömmer att trycka på skillnaden mellan version 1 och version 2 av Akito.

PostPosted: Thu Sep 27, 2007 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu tillhör jag iofs de som föredrar att balansera ett system snarare än lägger nästan alla pengarna på bara källan, så ta mina synpunkter för vad de är.

Jag skulle satsat på ett par Ninka och försöka pruta/sträcka lite på budgeten så att jag också kan byta upp LK 100 mot ett Lk 140. LK 140 och Ninka togs fram ungefär samtidigt och matchar varandra väldigt bra. Du får då ett system som också många linnhandlare rekomenderat och med produkter som utvecklats för varandra.

Last edited by ulfbnilsson on Thu Sep 27, 2007 14:53, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker också att jag får mest ut av ett system om man fördelar resurserna jämnare än strikt source first, ffa vill jag känna musiken rent fysiskt. Därför skulle jag gå på ett par 5140 som går för ungefär detsamma som begade Ninka, men i mina öron är en klart bättre högtalare. Dessutom uppgraderingsbara med Espek element, och en klart snyggare låda.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det började med en Keilidh och slutar med en... Komri? ;) (Förslagen alltså.)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Akito2b - 3500 (om det går att hitta en)
Adikt - 3500 (?)
LK100 - 2000
Monokort - 1500
Keilidh - 4500 (sena med stenfot)

Verkar vettigt tycker jag, som vanligt över budget, skippa LK100 + kort om du vill komma undan billigare.

Att gå på bara högtalare tycker jag verkar lite väl, men om du är ute efter billiga Ninka så vet jag var det finns ett par ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker nog du kan börja med Adikten visst det går att sätta på en AT95 nål på K9an men det ser inte så roligt ut. Å andra sidan gör det nog en Akito2B mer tillsammans med en nål för AT95E.

Ett alternativ kan vara att köpa Akito2B och slänga på en Grado Black oförskämt bra puppa för pengarna men inte lika rolig som en Adikt.

Högtalarna kan du nog leta efter keilidh eller se vad som händer med Ninka priserna framöver.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00