selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: 5.1 vs 2.0
PostPosted: Tue Sep 25, 2007 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
En av de saker jag fick lära mig tidigt i Linnkarriären var att demonstrationsrummet enbart hade de två högtalare närvarande som man lyssnade på (istället för den typiska högtalarväggen).
Icke inkopplade högtalare sabbar ljudet.
Min handlare har alltid bara ett par högtalare i lyssningsrummet, även hörlurar, TV och mobiltelefon klassas som störande.

Men hur är det då för de som har ett 5.1 system, blir det inte en väldigt stor kompromiss att lyssna på musik i en anläggning med minst 3st icke inkopplade högtalare.
Man borde inte kunna komma i närheten av systemets fulla tvåkanalspotential med en sådan lösning?

wrong or right
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 25, 2007 12:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

I en gammal intervju med Ivor Tiefenbrun som man hittar här:

http://www.positive-feedback.com/pfback ... r.7n6.html

ställer man just den frågan. Av Ivors svar att döma, får man intrycket att Limbik skulle vara ämnat för att lösa just detta. Nu har jag inte klart för mig vad Limbik gör, huruvida det funkar på en analog insignal och om allt då A/D omvandlas, men det finns det säkert några här som har koll på.

Post subject: Re: 5.1 vs 2.0
PostPosted: Wed Sep 26, 2007 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
blir det inte en väldigt stor kompromiss att lyssna på musik i en anläggning med minst 3st icke inkopplade högtalare
Om de inte är inkopplade så blir det en påtaglig försämring. Om de däremot är inkopplade så minskar den akustiska störningen från dessa "icke bidragande" högtalare.

Man kan själv testa detta genom att utgå från ett bra stereosystem. Sedan bär man in tre högtalare till i rummet (förslagsvis placerade där center och surround brukar stå). Dessa tre får stå helt utan koppling till någon elektronik. Lyssna igen, det blir grötigt och mindre engagerande.

Sedan kortsluter man ingångarna där bak på de tre extra högtalarna. Då kommer elementens rörelser att bromsas upp genom att den alstrade signalen håller tillbaka rörelserna. Lyssna igen, nu blev det lite bättre.

Att kortsluta högtalarna som i detta exempel motsvarar ungefär resultatet av om dessa tre icke bidragande högtalare varit anslutna till påslagna förstärkare, såsom oftast är fallet i ett 5.1-system. Kortslutet är dock lite bättre, för då tillkommer inget brus från förstärkarna.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 26, 2007 07:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, detta har jag inte tänkt på.
Man kan slå på handbromsen på membranen :wink:
Limbik, är detta system fortfarande aktuellt?

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 26, 2007 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
OK, detta har jag inte tänkt på.
Man kan slå på handbromsen på membranen :wink:
Limbik, är detta system fortfarande aktuellt?

mvh
Steffe
Att försöka fixa något som är fel med kompenation a la SW, leder bara till mer fel.
Undvik!

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 26, 2007 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja precis, handbroms. Det går att känna med handen hur mycket den elektriska bromsen gör - tryck med fingrarna på ett högtalarelement och jämför hur lätt den rör sig med när den är kortsluten.

Limbik tyckte jag funkade bra, men det var nog ingen succé för Linn då kunderna var rätt stereo-konservativa.

Jag har jämfört Limbik i 5.1-system med återgivning i stereoläge och de är nära varandra i kvalitet. Dock föredrar jag stereoåtergivningen.

Med Limbik i party-mode och rummet fullt av folk blir det en riktigt bra mingel-stämning dessutom.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 26, 2007 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men hur funkar Limbik? Är det analogt eller digitalt? Jag har aldrig ens hört det (finns väl bara hos AV5103 och Kisto(?)?) men om det faktiskt ligger i närheten av analog stereo måste det väl vara en analog lösning? Kan inte föreställa mig att AD/korrektion/DA kan göras utan klar försämring..

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 03:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nu spekulerar jag hämmningslöst så ni får ta det för vad det är (svammel alltså), men..

Man borde ju kunna släppa igenom en oprocessad analog signal till frontarna, samtidigt som man kör en (icke eller knappt hörbar) processad (via A/D DSP D/A) signal till övriga högtalare för att "hålla dem i schack". Är det vad Limbik gör eller kör man allt genom det digitala tröskverket?

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00