selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Pekin radio i Comhem hus
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en teknisk fråga som jag har grunnat på en del. Bor i ett hus med Comhem som leverantör av digital tv,bredband, telefoni samt radio.

Innan jag gömde undan tv var mottagningen i Pekin alltid uppe i max dvs 50. Efter det att jag hade kopplat bort tv:n kommer mottagningen endast upp till 29-30. Mkt märklig tycker jag. Att jag hade digitalbox tidigare borde ju inte påverka signalen till radion. Nu är det iosf inget jätte problem eftersom Pekin är bra på svaga signaler, men ändå ...

Har även provat med separat T-antenn men det var ingen större skillnad, 29-30 där också. Klart man kan ju alltid ringa Comhem men dom säger att dom inte gör service på radio uttaget. Har haft tekniker hemma i annat ärende och han fixade med speciella kontakter jag köpt. För info har jag haft samma kontakter även när mottagningen var perfekt, dvs 50.

Tycker det är lite märklig helt enkelt :?:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter mycket underligt. Har du provat att koppla in tv´n igen?

Siffrorna du hänvisar till är väl vad styrkemätaren på tunern visar, eller? Men har du mätt upp signalnivån i uttaget? Det kan ju ha hänt något med kablaget på insidan när du kopplade bort tv´n. Har du provat med annan kabel till tunern? Det kan ju ha hänt nåt med den...

Misstänker du att du har för låg nivå på uttaget så ska visst ComHem kolla detta, radio eller inte. Det är ju samma kabel för tv´n, har du för låg nivå så blir bilden brusig (analog tv alltså). I alla fall tv-kanalerna ska hålla 60dB minimum i ditt uttag.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 07:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag bor med i ett Comhemhus, och hade fruktansvärt dåligt ljud när jag körde via jacket i väggen. Min erfarenhet är att Comhem inte gör något alls om man ringer och säger att det är dålig bild på tvn eller dåligt ljud i radion. De kan komma och mäta, och konstatera att något är dåligt, men sen är det stopp... När jag hade kass bild på tvn, sa de att kablarna i väggen var dåliga, sen åkte serviceteknikern. Blev tvungen att köpa en antennförstärkare den gången. För att få fart på radion köpte jag en separat antenn på Clas Ohlsson istället, och kan njuta på ett helt annat sätt nu.

Men dela gärna med dig av vad som händer.

/Martin

PostPosted: Tue Sep 25, 2007 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dags för rapport !

Kollade precis med min Pekin och nu helt plötsligt var styrkemätaren uppe på 50 igen. Har inte gjort ett dugg sen sist. Det hela är mycket märkligt och det borde egentligen inte vara ngn skillnad överhuvudtaget. Den enda förklaringen jag kan komma på är att nätet belastas olika och att det på ngt märkligt sätt påverkar mottagningen.

Hade tekniker här hemme för ett halvår sedan när jag hade problem och han kom fram till att det var jag som hade skuvat i kontakterna fel :oops:. Hade köpt ngra proffs kontakter på Kjell och Co som inte var rätt iskruvade.Nåväl nu är det skoj att lyssna på min Pekin igen.

Innan teknikern kom hade jag långa och en hel del samtal till deras support som jag egentligen inte ger särskilt mkt för. Dom förslog på fullt allvar att jag skulle flytta tv närmare uttaget och titta där. Något som är helt idiotiskt i min lilla lägenhet med en stereo som står vid en kortvägg i ett ganska smalt och avlångt rum. Ok dom löste mina problem men jag vet andra som är grymt missnöjda med dom. Det enda positiva var att teknikern tog inget betalt utan han skruvade i mina kontakter snabbt och elegant. Det tog honom cirka 20 minuter. :lol:

PostPosted: Sat Sep 29, 2007 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu pratat med en datakonsult som förklarade att det hela kunde bero på belastning på själva datanätet. Sa att jag bodde i ett Comhem hus och han menade att om det var många som lyssnade på samma kanal kunde detta påverka mottagningen. Vet inte riktigt om det verkligen stämmer. Tycker att signalen borde vara så stark att det inte har ngn som helst betydelse hur många som lyssnar. Bredbandet funkar ua.

Kan inte sätta tillbaka tv:en eftersom jag skickat tillbaka digatalboxen. Tack för tipset dock !! Ser numera så gott som aldrig på Tv:n längre. Orsaken till att den åkte ut var att den påverkade ljudet negativt. Tja vad gör man inte för det "perfekta" ljudet ... :lol: :lol:

PostPosted: Sat Sep 29, 2007 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Har nu pratat med en datakonsult som förklarade att det hela kunde bero på belastning på själva datanätet. Sa att jag bodde i ett Comhem hus och han menade att om det var många som lyssnade på samma kanal kunde detta påverka mottagningen. Vet inte riktigt om det verkligen stämmer. Tycker att signalen borde vara så stark att det inte har ngn som helst betydelse hur många som lyssnar. Bredbandet funkar ua.

Kan inte sätta tillbaka tv:en eftersom jag skickat tillbaka digatalboxen. Tack för tipset dock !! Ser numera så gott som aldrig på Tv:n längre. Orsaken till att den åkte ut var att den påverkade ljudet negativt. Tja vad gör man inte för det "perfekta" ljudet ... :lol: :lol:

Det borde inte påverka om det är många som lyssnar på samma kanal skulle mer tro att comhem helt enkelt haft lite problem med signalförstärkarna.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

PostPosted: Sat Sep 29, 2007 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu löst problemet med mottagningen. Jag kör med jordad el och jag behövde helt enkelt installera ett "mantelströmfilter" mellan antenn och radio. Det tog ett tag innan jag kom på var felet satt men nu är det helt ok.

Mao datorkonsulten hade fel. :roll:

Gladast blev jag som numera kan lyssna på min Pekin med perfekt mottagning. :lol: :lol:

MVH Peter 18

PostPosted: Sun Sep 30, 2007 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Mao datorkonsulten hade fel. :roll:
Jo, den kära "konsulten" kan nog inte skilja på analog signal och digital bandbredd :-)

I en fastighet är det antalet inkopplade uttag på en given slinga som bestämmer signalnivån (dvs utnivå minus dämpning beroende på antal uttag). Detta oberoende av hur många som lyssnar på en kanal! Kvaliteten på signalen sjunker dock i takt med nivån (under den fastställda nivån som apparater ska klara).

/ B

PostPosted: Sat Nov 03, 2007 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ännu en historia om min radio i Comhem hus.

Hade problem med modemet ett tag med följd att varken telefoni eller internet funkade. Det lustiga är att mottagningen på radion var sämre än vad det brukar vara. Det finns en mätare för signal mottagning och den låg på 39-40 när modemet låg nere. Detta trots att modemet inte används till mottagningen för radion. Har tre hål i väggen varav ett är kopplat till ett modem och ett kabeluttag för radion. När jag sedan fick igång modemet igen så steg mottagningen för att åter gå upp till 50 dvs perfekt mottagning.

Min undran är hur detta kommer sig ? Modemet och uttaget till radion borde inte påverka varandra kan jag tycka men det kanske hänger ihop på ngt mysko vis ...

MVH Peter 18

PostPosted: Sat Nov 03, 2007 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Ännu en historia om min radio i Comhem hus.

Hade problem med modemet ett tag med följd att varken telefoni eller internet funkade. Det lustiga är att mottagningen på radion var sämre än vad det brukar vara. Det finns en mätare för signal mottagning och den låg på 39-40 när modemet låg nere. Detta trots att modemet inte används till mottagningen för radion. Har tre hål i väggen varav ett är kopplat till ett modem och ett kabeluttag för radion. När jag sedan fick igång modemet igen så steg mottagningen för att åter gå upp till 50 dvs perfekt mottagning.

Min undran är hur detta kommer sig ? Modemet och uttaget till radion borde inte påverka varandra kan jag tycka men det kanske hänger ihop på ngt mysko vis ...

MVH Peter 18
De hänger ihop det är samma kabel innanför väggen så går signalen för TV och nätet så blir det sämre frör radion med då det blir en svagare signal eller rent av ingen signal.

PostPosted: Sat Nov 03, 2007 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
De hänger ihop det är samma kabel innanför väggen så går signalen för TV och nätet så blir det sämre frör radion med då det blir en svagare signal eller rent av ingen signal.
Det har jag svårt att tro. Ett kabelsystem dimensioneras för det frekvensomfång och antal kanaler det ska klara. Ju fler kanaler, ju jämnare förstärkning måste man ha (alltså inte börja med 120 dB och sedan tappa av signal ner till 60 utan att snarare hålla 90-60 hela vägen) för att slippa intermodulation. Har egentligen inte med antalet kanaler att göra utan hur tätt de ligger. På den tiden det bara fanns TV1 på K4 och TV2 på K23 (Sthlm) så kunde man brassa på ganska bra i näten. Nu måste man använda sig av alla tillgängliga kanaler och då måste signalnivåerna vara jämnare. Radion är en mycket liten del av detta. Är det så att kvaliteten på radiomottagningen åker hiss beror det på brister i systemet, inte på "överutnyttjande" av TV eller bredband.

/ B

PostPosted: Sun Nov 04, 2007 03:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hepcat wrote:
Det har jag svårt att tro. Ett kabelsystem dimensioneras för det frekvensomfång och antal kanaler det ska klara. Ju fler kanaler, ju jämnare förstärkning måste man ha (alltså inte börja med 120 dB och sedan tappa av signal ner till 60 utan att snarare hålla 90-60 hela vägen) för att slippa intermodulation. Har egentligen inte med antalet kanaler att göra utan hur tätt de ligger. På den tiden det bara fanns TV1 på K4 och TV2 på K23 (Sthlm) så kunde man brassa på ganska bra i näten. Nu måste man använda sig av alla tillgängliga kanaler och då måste signalnivåerna vara jämnare. Radion är en mycket liten del av detta. Är det så att kvaliteten på radiomottagningen åker hiss beror det på brister i systemet, inte på "överutnyttjande" av TV eller bredband.

/ B
Nu var det inte frågan om överutnytjande nu var det frågan om defekt signal. Med andra ord något tekniskt fel på utrustningen tex signalförstärkarna i fastigheten.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 04, 2007 13:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det spelar även roll vilken typ av nät som finns i huset där du bor. Det vanligaste typerna är kaskadnät och stjärnnät. Kaskadnät innebär att varje kabelslinga passerar ett antal lägenheter, med ett eller flera abonnentuttag i varje lägenhet. I stjärnnäten går kablarna direkt från en central punkt till respektive lägenhet, i vilken ett eller flera abonnentuttag kan finnas.

Om du som mig bor i ett flerfamiljshus med kaskadnät så får du sämre signal ju längre bort från källan du bor. Signalkvaliteten kan även variera beroende på vad dina grannar har kopplat in i sina uttag och om kopplingarna fram till din lägenhet är korrekt gjorda eftersom varje lägenhet innan din innebär en extra koppling/skarv på kabeln.

Så här bra var min tv bild från ComHem i två månader innan de upptäckte att de inte skruvat ihop en kontakt ordentligt i en lägenhet som låg tidigare i slingan än min..

Attachments:
File comment: ComHem
TV-Bild2.jpg
TV-Bild2.jpg [ 118.04 KiB | Viewed 908 times ]

PostPosted: Sun Nov 04, 2007 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj Oj Oj vilken bild man blir ju helt lessen !!

Min TV bild var helt perfekt det är bara det att jag har stoppat undan tv:en eftersom den påverkade ljudet i Linnen negativt. Tv:en är numera till salu och jag har redan en hugad spekulant som vill köpa den.

Jag bor i ett flerfamiljshus men typen av nät har jag ingen aning om. Bara att jag har tre hål i väggen var ett är för kabel tv ett för antenn till radio det sista uttaget är till för bredband samt telefon. Det har funkat kanon ett bra tag det var bara nu sista veckan som det strulade till sig för mig.

Ingen skugga skall falla över Comhem dom skickade en tekniker till mig för att kolla upp det hela. Det är bara det att cirkus 20 minuter innan teknikern kom så började mitt system funka igen. Var iofs och rotade bland lite kablar och sådant under mitt skrivbord men tycker inte att det skulle ha ngn avgörande betydelse för om mitt bredband funkar eller ej ...

MVH Peter 18

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 21:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Du har aldrig haft problem att radion på något sätt tar in någon form av sprakande störning? Bor själv i Comborthus och det är inte särskilt kul att lyssna på radion via jacket eftersom det helt plötsligt kan spraka till så pass att man tror att diskanterna sprängs. Låter ungefär som generatorvin i en dåligt jordad bilradio fast 10ggr värre.

Är inga som helst problem om jag lyssnar via T-antennen på väggen.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00