selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Bäst vore om Kinki hade en volymratt då slapp man sätta dit ett linjesteg :)
Precis det misstaget att tro att ett försteg bara är en potentiometer
gör ingen bra ljudupplevelse. Ett försteg skall anpassa impedansen optimalt
till slutstegens, det krävs riktigt feta grejer för det.
Därför förvånar det inte mig att en Klimax kontroll i serie med en exotik är bättre än bara en exotik.

Lilla Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta har jag haft svårt att begripa.
Vad händer med signalen mellan tex CD-spelaren och slutsteget. Signalkällan måste ju ha en sorts försteg i sig själv annars skulle ju inte försteget kunna nyttja signalen.
Varför kan inte ett slutsteg byggas så att det inte förbrukar mer impedans än ett försteg?
I så fall skulle man ju kunna ha en potetiometer på CD-spelaren.

finns det någon explicit beskrivning av förstegets funktion någonstans (inte att man väljer signalkälla och justerar volymen).

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min Yamaha CDX-1060 har en variable och en fixed utgång
varav variable utgången kan jag justera volymen på så den måste ju ha ett inbyggt "försteg" står inte i manualen direkt vad man ska använda den variabla utgången till men jag antar att man kan koppla CDn direkt till ett slutsteg? :roll: Det står bara att i normala fall ska man använda fixed utgången :shock: :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT:

:lol:
Stephan wrote:
... Varför kan inte ett slutsteg byggas så att det inte förbrukar mer impedans än ett försteg? ...
Detta citat borde kunna göra anspråk på att vara ett av seklets skojigaste teknikreplik!? Man får tacka för den muntra stunden.

Om vi bortser från den underhållande formuleringen så kan man nog säga att frågan på sätt och vis ändå är berättigad. Några generella svar finns troligen inte efterersom det ändå finns flera CD-spelare med inbyggd volym.

Att slutsteg tydligen är en svårare last än försteg kan ha att göra med kompromisser som behöver göras i slutsteget. Betänk t.ex. att störmiljön i ett slutsteg är avsevärt svårare än i ett försteg.

Varför kan man inte bygga in en bra volym och ett vettigt drivsteg direkt i t.ex. en CD? Det är klart att det går, men merkostnaden är säkert inte försumbar med tanke på störmiljön i en CD-spelare.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Varför kan man inte bygga in en bra volym och ett vettigt drivsteg direkt i t.ex. en CD?
Mer OT.

Svårt att bygga in något i en CD överhuvudtaget, den ska ju snurra med hundratals varv i minuten vid användning :-)

Å andra sidan så har jag just värmt min lunch i en "liten"... (micro)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Halloj!
Jag har varit ute och kollat impedansen på Wiki, ett utökat resistansbegrepp.
men visst är det lustigt att den näst viktigaste komponenten i en anläggning gör något som "man egentligen inte riktigt vet vad det är".
Den förstärker inte en line-level signal enligt Wiki.

Så själva ordet härstammar nog från vinyl-tiden när phonosignalen skulle förstärkas och justeras

Vad vet jag?

Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett ödmjukt förslag: Splitta denna tråd från (lilla?) fredriks post (efter Henriks). Temat verkar ha blivit "Vad gör ett försteg egentligen".
Stephan wrote:
Detta har jag haft svårt att begripa.
Vad händer med signalen mellan tex CD-spelaren och slutsteget.
Det som händer är att den ska regleras i nivå. Främst sänkas, men i vissa fall även höjas. Testa att koppla CD:n direkt in i slutsteget och spela en skiva som börjar tyst och stilla. Jämför sedan med ett försteg inkopplat så märker du vid vilket volymutslag som försteget inte förstärker eller försvagar signalen.

CD-spelaren direkt till slutsteget låter bättre än med ett försteg inkopplat, förutsatt att CD-spelarens utgång är hyfsat bra.

Slutsteg har generellt inte någon svår last. Det svåra är att med precision ändra nivån på en signal och till viss del även koppla om den mellan olika ingångar. Om vi skulle sluta kräva reglering av volymen och kan tänka oss att koppla om sladdarna själv så är försteget helt onödigt!

fredrik: Har du testat en Kontrol i serie med en Exotik? Kan du beskriva hur du upplevde skillnaden?

EDIT: byte av färg på förslaget om split av tråd

Last edited by Lejonklou on Thu Sep 20, 2007 22:07, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan ju försöka förklara vad som händer i ett försteg och hoppas jag tänker rätt här.

Ett förstegs uppgift är att välja källa, justera volym och i fallet vinyl korrigera för riaa.

Det som händer vid volym kontollen är ju det att ingångsimpedansen till volym potensiometern vare sig det är motstånds array eller vanlig släpbane potensiometer är tämligen konstant medan utgångsimpedansen kommer att vara relativt hög och då vill man ha en ingång i steget efter som är såpass hög att den variationen istort sätt är försummbar.

Vi kan ta ett exempel vi har en volymkontroll på 47Kohm då har vi en ingångs impedans på 47kohm men utgångs impedansen kommer att variera mellan 0 Ohm till 47Kohm och då vill vi ju inte att nästföljande steg skall påverkas nämnvärt av det och då kan vi välja tex 220Kohm som ingång på nästa steg i form av en emmiterföljare för att få en riktigt låg utgångsimpedans.

Om vi tar en passiv volymkontroll så kommer vi att råka ut för att den låga utgångsimpedansen som tex en CD spelare har kommer att gå in i en potensiometer med tex 47Kohm och utgången kommer variera men alltid vara mycket högre än CD'ns utgång och gå in i ett slutsteg som har en ingångsimpedans på typ 47Kohm.

Hoppas det blev någotsånär rätt det är ju rätt kortfattat.

PS. Fast nu närmar vi oss ett läge där delar av tråden borde Ligga på Teknik.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En klok person sade en gång till mig att förstegets uppgifts (förutom det uppenbara: volym och ingångsväljare) till stor del var att skydda källan från de störningar som kommer från slutsteget. Jag tyckte det lät hyffsat vettigt.

Many years ago, så körde jag en Denon CD med variabel utgång rätt in i ett Denon steg. Dvs utan försteg emellan. Jag kan inte komma ihåg hur det lät direkt men jag minns att jag hade en del problem med brus.

/Christian

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
En klok person sade en gång till mig att förstegets uppgifts (förutom det uppenbara: volym och ingångsväljare) till stor del var att skydda källan från de störningar som kommer från slutsteget. Jag tyckte det lät hyffsat vettigt.

Many years ago, så körde jag en Denon CD med variabel utgång rätt in i ett Denon steg. Dvs utan försteg emellan. Jag kan inte komma ihåg hur det lät direkt men jag minns att jag hade en del problem med brus.
Jag misstänker att dessa apparater inte var konstruerade för att kopplas ihop på detta sättet. Ett problem med nivåreglering i CD-spelare är att denna (ofta) sker i den digitala domänen. Vad jag förstår så minskar upplösningen vid lägre volym ut från cd-spelaren. Har du då hög känslighet på slutsteget så kommer ljudet troligen att vara brusigt och distat.

Ibland så är faktiskt försteg och andra korrigerande steg nödvändiga för välljudet. Det vet alla som kopplat en vinylspelare direkt till ett förstegs linjeingång....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Varför kan man inte bygga in en bra volym och ett vettigt drivsteg direkt i t.ex. en CD?
Mer OT.

Svårt att bygga in något i en CD överhuvudtaget, den ska ju snurra med hundratals varv i minuten vid användning :-)

Å andra sidan så har jag just värmt min lunch i en "liten"... (micro)

/ B
:lol:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
En klok person sade en gång till mig att förstegets uppgifts (förutom det uppenbara: volym och ingångsväljare) till stor del var att skydda källan från de störningar som kommer från slutsteget.
Detta var tyvärr inte särskilt klokt sagt. Som jag skrev tidigare: Slutsteg utgör inga svåra laster. De skickar vanligtvis heller inte ut några störningar på sina ingångar (i så fall är det gravt felkonstruerat).

Det är uppgiften att reglera nivå och till viss del växla ingång som är förstegets utmaning. Det kan ju verka trivialt, men i praktiken är det svårt att göra felfritt.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00