selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: LP12, behöver köpråd.
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 14:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej gott folk,

Jag är ny på forumet och det här är mitt första inlägg.

Jag har i dagsläget en Basic som har samlat damm ett tag. De senaste åren har jag kört mycket CD och mp3. Nyligen såg jag bilder på ljudvågor från cd och vinyl. Detta skrämde mig en hel del och jag dammade av min spelare.
Nu har jag bestämt mig för att börja bygga en hi-fi anläggning för musik och tänkte då börja med en LP12 då jag suktat efter den förr.

Jag har nu hittat en som beskrivs enligt följande:

Tonarm: Ittok LV II (den svarta)
Pickup: K18
Strömförsörjning: Valhalla
Färg: Träfärgad

Inköpt på High Fidelity, Karlavägen, Stockholm.

Extremt bra skick och obetydligt använd

Jag kan få den för 10 000.
Frågan är enkel: Är det ett ok köp?

Tacksam för snabba svar.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det tycker i alla fall jag. Skulle själv aldrig släppa en sådan spelare för det, i sammhanget, låga priset. Nu finns det bra nya spelare för tiotusen som du säkert kan bli mycket nöjd med. Fördelen med LP12:an är att du när som helst kan bygga vidare och uppgradera om du känner för det. Det är ingen självklarhet med andra spelare.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Från vilket år är den?

Är det gjort Cirkus uppgradering på den?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller egentligen med Bill.. det bör vara ett bra köp, men frågan är också lite vad du tänker dig framöver.

Om spelaren inte har Cirkus så är den minst 15 år gammal. Att den har en Ittok LVII talar för att den är äldre än så. Om du vet med dig att du kommer att vilja ha Cirkus och Lingo (båda stora förbättringar) så kan det vara en bättre affär att köpa en begagnad tolva där dessa delar redan ingår.

Du vill nog förresten sannolikt också ha en ny pickup. Även om nålen som följer med inte skulle vara sliten presterar den inte i klass med vad dåtidens K18 gjorde. Nålupphängningar blir sämre med åren, även om de inte används.

Om du slår till, ta den till en bra handlare och få den genomgången. Ny olja, rem och allmän genomgång av skruvar och fjädrar är väl värt pengarna!

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utan cirkus skulle inte jag ta den.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen hit

Jag tycker det låter vettigt men det är lite beroende på ålder och om den har cirkus. Pickupen bör nog bytas på den kanske till en Adikt eller AT-OC9 eller något sådant.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 15:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej,
Tack för alla snabba svar, jag har redan blivit mycket klokare.
Jag har fått lite mer info nu och begärt in mer. Spelaren är köpt av nuvarande ägare sedan 1997, då den köptes begagnad. Han vet altså inte hur gammal den är, men kommer att leta upp serienummer.

Jag har varit intresserad av Hi-fi länge och lyssnar MYCKET på musik. Linn har jag varit mycket intresserad av sedan jag köpte min Basic för massa år sedan, den spöade mattan med Pro logicen? som jag i princip hade bestämt mig för. Tyvärr har jag sedan dess inte ansett mig ha ekonomi nog att fördjupa mig i Hi-fi. Dessutom kom hemmabio och mycket av hi-fi pengarna hamnade där. Numera har jag dock det lite bättre ställt och har sedan jag såg jämförelesen mellan cd och vinyl bestämt mig för att börja köpa vinyl igen och att börja bygga en stereo så sakteliga där första steget är en LP12:a eftesom den har en legendarisk lyster för mig. Jag tänker altså hålla på med Hi-fi ganska mycket framöver och målet är att ha en Linne Stereo för 2 kanals gammalt hederlig musik. Jag har sedan länge uppskattningsvis 4 backar vinyl och köpte i helgen min första vinyl på ca 15 år, Whos next.
Detta stycke var ett försök att förklara hur jag ställer mig till Hi-fi och vart jag vill med skivspelaren. Hoppas detta ger mig ännu bättre svar och hjälp.

Föresten: Vad kostar en Circus uppdatering? Det skulle nog vara intressant att veta vad en Lingo updatering kostar ochså i förlängningen då jag har många maxisinglar.

Ha de gôt

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cirkus updatering 6500:-

Lingo begagnad i smala chassiet ca 5000:- ny 14350:-
Serienummret står i bak på spelaren och det är lätt att kolla sedan mot revisionssidan som finns länkad till här på Selleri sedan är det bara kolla vad som gjorts på spelaren efter det.

Ps bor du möjligen i GBG

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 17:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jo det råkar vara så att jag ibland bor i Sävedalen, helgerna. Jag betecknar mig som Göteborgare nu när jag är ute och flaxar i landet, har bott i Partille i princip hela mit liv.

Var det avslutningen som avslöjade mig. :D

Ha de gôt och tack än en gång för de snabba och goda svaren

PostPosted: Thu Sep 13, 2007 17:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Man måste komma ihåg att LP12:an är en oerhört känslig seismograf. Den måste ovillkorligen justeras av en erfaren och utbildad Linnhandlare, annars kan den låta ganska trist. Nål och rem är det som slits. Exempel på misskötsel syns på tonarmen, fästskruven kan ha varit för hårt åtdragen, ägaren kan ha fraktat runt spelaren utan att isolera eller ta bort tallriken, men det är sådant som erfarenhandlare vet.

Innan Tramplin kom var LP:an synnerligen känslig för underlaget den placerades på, alltså är Tramplin en viktig uppgradering. Den största revolutionen är Lingo, vilket är uppgradering nummer 2. Därefter kan man ta det ganska lungt. En tonläget hylla att ställa spelaren på är aldrig fel. Crikus kan man ligga lågt med. Många tycker att Cirkus tar bort drivet och en del stampa-takten effekten, speciellt om resten av utrustningen inte är av sent datum. Det kan vara bättre att titta på Ittok eller hellre Ekos armar som båda utvecklades innan (!) Cirkus uppgraderingen.

PostPosted: Thu Sep 13, 2007 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Många tycker att Cirkus tar bort drivet och en del stampa-takten effekten, speciellt om resten av utrustningen inte är av sent datum. Det kan vara bättre att titta på Ittok eller hellre Ekos armar som båda utvecklades innan (!) Cirkus uppgraderingen.
Och många tycker att Cirkusen är viktigare än Lingo. Men den ståndpunkt du har verkar vanlig hos Naimfolk t.ex.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enligt Linns egen filosofi så ska ju allt på verket uppgraderas före arm och pickup så då borde man göra Cirkus först och sen Lingo

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Enligt Linns egen filosofi så ska ju allt på verket uppgraderas före arm och pickup så då borde man göra Cirkus först och sen Lingo
Det är frågan om det egentligen då lingo kan sägas tillhöra verket då den driver motorn men rent prestandamässigt så gör väl Cirkus ungefär lika mycket som Lingo1 men till halva kostnaden när Lingo1 var ny vill säga så med en begagnad lingo1 så spelar det nog inte så stor roll vilket man gör först.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Baba Oreily wrote:
Jo det råkar vara så att jag ibland bor i Sävedalen, helgerna. Jag betecknar mig som Göteborgare nu när jag är ute och flaxar i landet, har bott i Partille i princip hela mit liv.

Var det avslutningen som avslöjade mig. :D

Ha de gôt och tack än en gång för de snabba och goda svaren
Jupp det var avslutningen som avslöjade dig.

PostPosted: Thu Sep 13, 2007 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Man måste komma ihåg att LP12:an är en oerhört känslig seismograf. Den måste ovillkorligen justeras av en erfaren och utbildad Linnhandlare, annars kan den låta ganska trist. Nål och rem är det som slits. Exempel på misskötsel syns på tonarmen, fästskruven kan ha varit för hårt åtdragen, ägaren kan ha fraktat runt spelaren utan att isolera eller ta bort tallriken, men det är sådant som erfarenhandlare vet.

Innan Tramplin kom var LP:an synnerligen känslig för underlaget den placerades på, alltså är Tramplin en viktig uppgradering. Den största revolutionen är Lingo, vilket är uppgradering nummer 2. Därefter kan man ta det ganska lungt. En tonläget hylla att ställa spelaren på är aldrig fel. Crikus kan man ligga lågt med. Många tycker att Cirkus tar bort drivet och en del stampa-takten effekten, speciellt om resten av utrustningen inte är av sent datum. Det kan vara bättre att titta på Ittok eller hellre Ekos armar som båda utvecklades innan (!) Cirkus uppgraderingen.
Hm måste de :D Jo det bör göras av erfaren handlare även om jag justerat min tolva själv men senaste gången är det handlaren som gjort det. Även om jag kan det själv så föredrar jag att handlaren gör det.

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00