selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Linn Trikan
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 19:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag är fortfarande en mycket nöjd ägare av Keilidh sedan 10-12 år. Dock skall sägas att suget efter att köpa nya högtalare för att användas i ett surroundssystem har varit stort. Nu är det dessutom större än vanligt då nytt hus skall inredas.

Jag har som sagt Keilidh, en högtalare som nog har fått en del negativ kritik i Linnforumet (eller snarare kommit i skymundan av Katan o.dyl.). Jag har inga tankar för tillfället att byta ut dom till andra Linn, så min fråga lyder:

Är det fullständigt idioti att köpa Trikan till Keilidh? Är det inte bra, eller er det rent av helt ok?

Beroende på svaret så riskeras Keilidherna att förpassas till mitt bibliotek för all framtid, medan något annat märke köps in för surround.

En ev. kombo av Keilidh/Trikan/nn kommer ej att drivas med Linn elektronik. Med risk för att hatas så säger jag det ändå...jag sneglar lite på Primares 5 kanals slutsteg. Om någon har erfarenhet med Linn surr i kombo med Primare så är jag mottaglig för era intryck!

Mvh

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle gissa på att Trikan tillsammans med Keilidh skulle fungera alldeles ypperligt.

Har ingen erfarenhet av Primare men är Primare grejorna bra så blir det ju bra.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 05:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har jämfört primare 5-kanals steg mot en 5125, mera kraft i primare men förlorade i allt annat

Jag lämnade igen primare steget och köpte ett begat 5125

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Weezer har ju erfarenhet av Primare men han är väl inte här så ofta

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 22:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej,

tackar för era svar!

Hepcat...upplyftande! Kan du försöka utdjupa lite mera om Keilidh/Trikan? Jag vore tacksam!

Gällande Primare så får jag väl då hoppas att Weezer loggar in.

Mvh

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 12:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Du får väl dra iväg ett pm till honom. Det får han antagligen en epost-notifikation om så han vet att han ska logga in.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 12:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Trikan är ju egentligen gjord som center till Ninka/Katan. I slutet på 90-talet kom det en center till Keosa/Keilidh/Tukan, har för mig den hette Centrix. Den borde väl vara mer optimal än Trikan. Den har samma diskant som Keilidh och samma typ av baselement som användes i Keosa. Lite enkelt sagt kan man påstå att Keosa var en enklare variant av Keilidh, samma lådutformning och element. Men med enklare material i lådan och enklare filter, om jag inte minns fel.

Om nån har mer info eller tycker det är fel så säg gärna till. :)

Fast jag tror att Trikan funkar alldeles utmärkt den med. Så är ju frågan om du skall köpa beg eller nytt.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TML wrote:
Hej,

tackar för era svar!

Hepcat...upplyftande! Kan du försöka utdjupa lite mera om Keilidh/Trikan? Jag vore tacksam!

Gällande Primare så får jag väl då hoppas att Weezer loggar in.

Mvh
Jag har hört den kombon bara någon gång och det fungerade men centrix kanske skulle funka bättre klangmässigt till keilidh men tunemässigt så borde det bli bättre med trikan men svårt att säga rakt av var ett bra tag sedan man hörde det.

Annars tror jag möjligheten finns att uppgradera diskanterna i keilidh till Ninka diskanter.

Last edited by hepcat on Wed Sep 12, 2007 16:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Trikan är ju egentligen gjord som center till Ninka/Katan. I slutet på 90-talet kom det en center till Keosa/Keilidh/Tukan, har för mig den hette Centrix. Den borde väl vara mer optimal än Trikan. Den har samma diskant som Keilidh och samma typ av baselement som användes i Keosa. Lite enkelt sagt kan man påstå att Keosa var en enklare variant av Keilidh, samma lådutformning och element. Men med enklare material i lådan och enklare filter, om jag inte minns fel.

Om nån har mer info eller tycker det är fel så säg gärna till. :)

Fast jag tror att Trikan funkar alldeles utmärkt den med. Så är ju frågan om du skall köpa beg eller nytt.

/Martin
Det var mig veterligen inte samma element i Keosa.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 17:32 
Moderator
Moderator

Det finns två varianter av Centrik. Den första ser ut som, och är, en något avhuggen Keilidh. Mig veteligen är det samma diskanter och basar som Keilidh. Torde låta ganska likt också.

Den andra versionen är plattare, och liknar inte direkt några andra Linnhögtalare.

Jag vet inte vilken av dessa som är bättre.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni har rätt, det fanns två olika modeller, båda med namnet Centrik:

Den första var en Keilidh med kapad låda, i övrigt exakt likadant bestyckad. Lät riktigt bra - som Keilidh med lite mindre djupbas och kanske något mer snärt i botten.

Den andra kom senare (då första Centrik redan lagts ner) och var en låg och bred variant i Kan III/IV-Keosa-serien (som hade billigare lådor med plastfanerad spånskiva). Den hade 4 st likadana glasfiberbasar som Kan III/IV. Jag hörde den bara en gång och blev inte så imponerad.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 12, 2007 18:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag vet att Centrik funnits, men det är inte aktuellt att köpa denna begagnad. jag är dock särdeles intresserad av era synpunkter kring Trikan/Keilidh.

Tacksam för alla era erfarenheter kring denna kombo!

Mvh

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 08:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej

Trikan är ju en bra center men kasta gärna ett öra eller två till Komponentcentern oxå. Lite tydligare...
;)

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 08:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har kört Primare och Linn i kombination i mången år nu, förut 5125 med SP31.7 och DVD30, numera en SPA20 med DVD30an. Högtaleri Linn igenom (föutom surrar, Mirage Omnisat).

Har haft både Centrik och Trikan, numera Ekwal. 1stnämnda är verkligen inte rolig; nasal och ubertråkig, Trikan är helt ok men har du stoppat in Ekwal vill man absolut inte gå tillbaka. Trikan är ett väldigt bra begköp IMO, och har du tänkt ha kvar keilidh ett tag så skulle väl jag kika åt det hållet. Det är väl den mest naturliga lösningen om du nu inte ska byta frontar.

F ö nöjd med Primare, de har väl signaler i fjärrarna som har en tendens att ligga väldigt nära många andra märkens signaler så ibland kan stärkeriet hos mig bete sig lite underligt... :wink: Och kombon Linn/Primare är jag mycket belåten med.

Post subject: Trikan och volym
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 17:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vill man optimera ett 5.1 system skall naturligvis alla högtalare vara konstruerade på samma sätt och ha samma känslighet. Men i ett 5.1 system är fronthögtalarna mera support till den viktiga centerhögtalaren vilket gör att man kan kompromissa utan att tappa för mycket i ljudkvalite.

Trikan är en mkt bra center för sitt pris och ligger nära Keilidh. Själv kör jag Trikan med Kaber vilket gör att jag får justera volymen till centerhögtalaren om jag ändrar volymen i stora steg på hela ljudet. Detta gör jag inte med hjälp av testtoner utan lyssnar mig fram till den ljudbild/mix jag tycker låter bra. Det senare fungerar betydligt bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00