selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Target-stativ.
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 12:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej alla.

I mitt pågående arbete med att få till en vettig stereo här borta i fjärran östern, har jag beställt ett par Katan hos den lokala linnhandlarn (han hade inte slagit igen, han var bara svår att få tag i utan att man besöker butiken).

Linnhandlarn här säljer normalt inte orginalstativen till Katan, utan han kör med stativ av märket Target. Nu kan man förstås beställa Linnstativen om man vill ha dessa, men handlarn (som jag har lite svårt för), vill inte ta hem Linnstativen om man inte tänker köpa dem, så jag kan inte jämföra och se vilka som är bättre. Det märkliga i sammanhanget är att han heller inte vill uttala sig om vilka stativ som är bättre. Jag har försökt pressa ett utlåtande ur honom men det enda jag har lyckats få fram är vaga uttalanden, samt att jag i egenskap av bufflig västerlänning gjort honom irriterad på mig.

Därför frågar jag er om någn har erfarenhet av stativen "Target MR 24" och huruvida dessa är bättre, sämre eller ungefär lika bra som Linns Katanstativ.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp orginalstativ!!!
Att han inte vill säga vilka som är bäst säger väl allt :wink:
Han har väl mer marginal på target 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 14:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Orginal stativen är ju bra och du har dessutom nästan garanterat ett hyffsat andrahandsvärde.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 18:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm, kanske har han bättre marginal på Targetstativen men de är faktiskt billigare. Knepigt.

Dock verkar han ha svårt för att ge utlåtanden. Han har t.ex. sagt att man inte kan säga definitivt huruvida LK140 är bättre än LK85, vilket ju är solklart.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
Hmm, kanske har han bättre marginal på Targetstativen men de är faktiskt billigare. Knepigt.

Dock verkar han ha svårt för att ge utlåtanden. Han har t.ex. sagt att man inte kan säga definitivt huruvida LK140 är bättre än LK85, vilket ju är solklart.
Verkar vara en tveksam handlare till vad som är bra.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
... Han har t.ex. sagt att man inte kan säga definitivt huruvida LK140 är bättre än LK85, vilket ju är solklart.
Är det? Standardsvaret brukar ju vara "spelar bättre" men tycker ändå man ska vara försiktig med kategoriska uttalanden...

Bättre hur?

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker du ska köpa Katans originalstativ och det kan du göra olyssnat.
Dessutom tror jag att det kommer att låta bättre så än med Target baserat på min erfarenhet.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 05:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Klanters wrote:
... Han har t.ex. sagt att man inte kan säga definitivt huruvida LK140 är bättre än LK85, vilket ju är solklart.
Är det? Standardsvaret brukar ju vara "spelar bättre" men tycker ändå man ska vara försiktig med kategoriska uttalanden...

Bättre hur?

/ B
Den jämförelse som jag har färskast i minnet var passiva Ninka med två LK85 vs. ensam LK140. Kankse kategoriskt att säga så, men det var solklart då iallafall. Bättre ordning och reda med LK140.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 05:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Roland wrote:
Jag tycker du ska köpa Katans originalstativ och det kan du göra olyssnat.
Dessutom tror jag att det kommer att låta bättre så än med Target baserat på min erfarenhet.
Aha. Vilka erfarenheter är det?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

var det inte Target som tillverkade Linns stativ förut? Till Sara, Kan och dem? Kan-stativ har väl goda möjligheter att vara bättre än de till Katan?

Last edited by henriklh on Mon Sep 10, 2007 00:37, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Sep 09, 2007 16:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har jämfört Katanställ med ett par enklare Target ställ för ca 1/3 av priset. Även om Target lät bättre efter att ha fyllts med sand var de instabilare och sämre byggda vilket påverkade ljudet negativt jämfört med orginal. T.ex. är spiksen på vilka högtalarna skall stå spetsiga på Linn men trubbiga (!) på mina target. Priskillnaden upp till orginalställen känns klart motiverad.

Ljudmässigt är stativhögtalare känsliga för ställen. Ställ utgör en stor del av stativhögtalarens egenskaper, i synnerhet basljuden. Jag har en känsla av att detta ökar med kvaliten på källa och förstärkare. Därför tror jag att orginal är ett säkert val. De är trots allt konstruerade för Katan och Linn's ljudfilosofi.

På nätet hittar jag Target M24 för USD275 (upp till USD400). I det första fallet är det en marginell skillnad mot orginal. Dessutom, Linn orginal är snyggare och enklare att möblera med. Själv har jag Katan i lönn med silverställ vilket matchar mina ljusa björkmöbler. (Du kanske bor i en typisk svensk Ikeainredd lägenhet/hus, som många av mina utlandsstationerade vänner.) Enligt min mening ser M24 ganska klumpiga ut, men det är möjligt att de låter bra. Innan du köper tänk på vad du vill leva med, och kontrollera finishen på M24.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 16:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för alla åsikter, men frågan var alltså om någon hade jämfört Targetstativen med något annat. Jag vet att Linnstativen är ok, eftersom jag har ägt ett par såna. Targetstativen påminner dock lite om de gamla Kan-stativen och de ska ju vara grymt bra.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 16:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack bofredrik. Hann posta ovanstående innan jag läst ditt svar.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00