hepcat wrote:
Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Nej, men rangordningen av skivspelare är som tur är väldigt enkel. 
Inte alls. Det är väldigt lätt att fokusera på Linn, Rega, Projekt osv. Men varför? För att Linn-handlare i Sverige valt att sälja även dessa? Så ser det inte ut bland Linn-handlare i England, till exempel.
Det är inskränkt att med skygglappar rekommendera det som är allmännt accepterat i vissa kretsar.
/ B
Jag har slutat leta efter spelare som skulle vara bättre men det finns kanske vad vet jag. Men en sak är säker de SME och den Forsellen jag lyssnade på var definitivt sämre än en Basik iallafall enligt mitt tycke men det är ju inte helt säkert att det var deras fel kan ju varit resten som gjorde det då det var okända komponenter och rum i övrigt för mig så det säger inget om deras prestation mer än att jag tyckte de lät tråkigt vid de tillfällena jag lyssnade. tyckte faktiskt att Ariston Q-Deck var roligare än SME 30an.
Det är en sak att leta ut det bästa, en annan sak att vara bekväm och skaffa det man VET är bra. Så gjorde jag när jag fick en påse med pengar i handen. Det blev en uppgradering av min gamla LP12:a, ny Lingo2, Arkiv B/Linto, nya lager i Ekos osv. Enkelt, förutsägbart och 45 papp.
Jag är övertygad om att jag för dom pengarna kunde köpt mig både en och två skivspelare som presterat lika bra, men då till avsevärt större besvär. Jag är gammal nog att inte längre tycka om att fippla med tonarmar, pickuper, VTA osv. Dessutom är tid = pengar.
Jag har inte lyssnat på SME-spelarna men däremot Forsell. Den är ju bara för tråkig, den händer ju ingenting! Hur den kunde få kultstatus på the absolute sound är för mig en gåta.
Däremot har jag lyssnat på några Clearaudio som har låtit mycket övertygande. Inte lika medryckande som en LP12:a men troligen väl så bra i ett tunedem.
Vad jag tycker är viktigt: att inte ranka Linn-grejor inbördes efter pris och anse allt annat undermåligt. Inskränkt och enfaldigt är detta!
/ B