Hej
Jag heter Christian och är ny på forumet. Jag äger idag ingen Linn utrustning, men kommer sannolikt inom kort att börja bygga ett system. Jag har ett genuint musikintresse och gillar mycket olika musik, men tonvikten ligger på Jazz/Blues samt klassiskt.
Mitt nuvarande system består av komponenter från REGA. Systemet är väl injusterat av en erfaren Linnhandlare och presterar nog ganska bra i förhållande till sitt pris. Jag har ner en del på en vettig möbel samt på vettiga kablar och det känns som att systemet är ganska välbalanserat.
Systemet består av
Saturn (cd)
Cursa 3 (försteg)
Exon 3 (2 x monoslutsteg)
R9 (högtalare)
Dvs det bästa Rega i nuläget har att erbjuda.
Jag tror att Rega är ett av få företag som har ungefär samma grundinställning som Linn och att Linn tar vid där Rega slutar, både pris och kvalitetsmässigt.
Jag har en idé om att under några års sikt gradvis byta komponenter så att jag tillslut har ett komplett och bra Linn system.
Det första jag tänkte byta är Cdspelaren och jag tittar på Majik eller Akurat CD. Slutsteg samt högtalare kommer jag med stor sannolikhet att leta efter på begagnat marknaden. Jag har t.ex. lånat ett 2250 steg som funkade bra. Rummet är så pass stort och suger bas att C2100 samt Ninka kanske blir för klent. Linn handlaren tror att Espek skulle funka bättre i mitt rum.
Det finns ju ett antal olika vägar att gå med detta
Alternativ 1 Majik CD.
Om jag väljer detta alternativ så kan jag troligtvis inom ett halvår även byta försteget till något bättre, kanske en ny Majik kontrol (eller till och med på en gång).
Alternativ 2 Akurat CD
Om jag väljer en så pass bra CD så kommer antagligen det övriga systemet under en ganska lång tid att innebära en kraftig begränsning. Det är då troligt att byte av försteg får vänta minst ett år. Sedan kommer det att ta ytterligare tid innan resten kan bytas. Risken är ju att när jag är klar så finns det en billigare och bättre Cd från Linn. Hur länge brukar en modell hänga med rent generellt föresten?
Alternativ 3
Jag förstår att detta kan verka en smula förvirrat, men jag är tacksam för alla möjliga synpunkter och råd från Er som är erfarna med Linn.
Tack på förhand
Christian