selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag heter Christian och är ny på forumet. Jag äger idag ingen Linn utrustning, men kommer sannolikt inom kort att börja bygga ett system. Jag har ett genuint musikintresse och gillar mycket olika musik, men tonvikten ligger på Jazz/Blues samt klassiskt.

Mitt nuvarande system består av komponenter från REGA. Systemet är väl injusterat av en erfaren Linnhandlare och presterar nog ganska bra i förhållande till sitt pris. Jag har ner en del på en vettig möbel samt på vettiga kablar och det känns som att systemet är ganska välbalanserat.

Systemet består av
Saturn (cd)
Cursa 3 (försteg)
Exon 3 (2 x monoslutsteg)
R9 (högtalare)

Dvs det bästa Rega i nuläget har att erbjuda.

Jag tror att Rega är ett av få företag som har ungefär samma grundinställning som Linn och att Linn tar vid där Rega slutar, både pris och kvalitetsmässigt.

Jag har en idé om att under några års sikt gradvis byta komponenter så att jag tillslut har ett komplett och bra Linn system.

Det första jag tänkte byta är Cdspelaren och jag tittar på Majik eller Akurat CD. Slutsteg samt högtalare kommer jag med stor sannolikhet att leta efter på begagnat marknaden. Jag har t.ex. lånat ett 2250 steg som funkade bra. Rummet är så pass stort och suger bas att C2100 samt Ninka kanske blir för klent. Linn handlaren tror att Espek skulle funka bättre i mitt rum.

Det finns ju ett antal olika vägar att gå med detta

Alternativ 1 Majik CD.
Om jag väljer detta alternativ så kan jag troligtvis inom ett halvår även byta försteget till något bättre, kanske en ny Majik kontrol (eller till och med på en gång).

Alternativ 2 Akurat CD
Om jag väljer en så pass bra CD så kommer antagligen det övriga systemet under en ganska lång tid att innebära en kraftig begränsning. Det är då troligt att byte av försteg får vänta minst ett år. Sedan kommer det att ta ytterligare tid innan resten kan bytas. Risken är ju att när jag är klar så finns det en billigare och bättre Cd från Linn. Hur länge brukar en modell hänga med rent generellt föresten?

Alternativ 3
:?: :?: :?:

Jag förstår att detta kan verka en smula förvirrat, men jag är tacksam för alla möjliga synpunkter och råd från Er som är erfarna med Linn.

:roll:

Tack på förhand
Christian

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som att du skall gå på alternativ 1 med din budget "source first" teorin i all ära..

Tror nämligen att Linn elektroniken och högtalare har så mycket mer att ge än dina Rega prylar i ren tunne dem... och då får du kanske lite mer balans..

Fast jag kan ha fel... :?

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 16:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hej christian och välkommen hit

kan ju vara ganska svårt att bygga upp ett nytt system från början, särskillt om man ska byta tillverkare. hur mycket ska man lägga på vad osv, men det är ju mest roligt.

att börja med källan är ju alltid att rekommendera. frågan om hur mycket man ska lägga på den beror väl lite på hur nöjd man är med resten av systemet. om du inte är rejält trött på de gamla grejerna så lägg massa krut på källan. det hela har ju att göra med hur länge man är beredd att vänta på nästa uppgradering, i ditt fall försteget om jag förstått rätt. vad jag menar är att du kommer att kunna leva hur länge som helst med akurate-cd, men om du vill kunna uppgradera vidare inom en snar framtid så är väl majik-cd en bättre alternativ. som jag ser det, beror valet av källa på hur länge du vill vänta innan du har ett nytt system.

i korthet är mitt råd till dig att kolla upp hur ett framtida system (från källa till högtalare) skulle kunna se ut, och testa dig fram steg för steg. ett sista tips bara (om du inte tänkt på det tidigare): bestäm dig för hur mycket du vill lägga. det gör valet mellan produkter väldigt mycket enklare.

förresten, har du kollat upp naim? många som gillar linn gillar även naim och deras instegsprylar ligger bra till prismässigt. dessutom låter de finfint. ett tips bara...

lycka till!

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 16:45 
Moderator
Moderator

Ja hej och välkommen. Du har ett svårt val, eftersom du väljer mellan två väldans bra alternativ! Skillnaden mellan Majik CD och Akurate CD är rätt stor, och många tycker nog det är värt merkostnaden.

Har du funderat något över hur ett framtida mål för hifiutrustningen ser ut? Tror du att du under några års tid kommer vilja spara en slant och investera i en bättre anläggning? I så fall tycker jag Akurate CD är rätt val. Akurate CD är en ny produkt, och jag kan inte tänka mej att man skulle släppa en ny billigare spelare inom rimlig framtid som överträffar Akurate CD prestandamässigt. Det ryktas om en ny spelare som skall ha bättre prestanda än CD12:an, men det är svårt att tänka sig att den inte kommer bli vesäntligt dyrare än Akurate CD.

Om du vill göra en större engångsinvestering nu, men inte fortsätta lägga pengar på hifi så är nog ett inköp av Majik CD, Majik Kontrol och Majik 2100 ett riktigt förnuftigt val.

Jag har hört Majik 2100 med Akurate 242 högtalare i ett mycket stort rum, och det saknas ingen kraft för det med Majiksluteget. Själv har jag aldrig kunnat komma till slutsatsen att ett större rum skulle kräva mer kraft i förstärkaren.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Lyssna på båda CDspelarna o du kommer INTE att tveka. Akurate :!:
Ditt nuvarande system är dessutom tillräckligt bra för att du ska dra nytta av den på alla sätt, inte bara musikaliskt.

Linn's nya toppCD kommer att kosta multum. Har hört priser upp till 300k, men troligen närmare 200 än 100k.
Företrädaren kostade 180k om det nu kan vara en indikation om nivån...

Akurate CD släpptes i våras o är bättre än en nära 50% dyrare Unidisk 1.1 = det kommer troligtvis ingen "ny CD" som är bättre/billigare inom överskådlig tid!

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Akurate CD släpptes i våras o är bättre än en nära 50% dyrare Unidisk 1.1 = det kommer troligtvis ingen "ny CD" som är bättre/billigare inom överskådlig tid!
nära 100% dyrare menar du väl...? :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo :oops:
ELLER 50% billigare än Unidisk 1.1...

Får skylla på Norrlands guld :D

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle lyssna pa bada spelarna, forst i ett mycket bra system (t.ex. minst Kinos+minst Akurat 2200+minst Akurat 242) och sedan i ditt system for att fa grepp om hur mycket av skillnaden som ar kvar. Det borde da vara lite lattare att avgora vettaigast vag. Mitt tips ar dock Akurat CD:n. Den ger mest musik for pengarna.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 21:08 
Site Admin
Site Admin

Hardcorelinnies förslag ovanför är bra tycker jag. Så får du perspektiv på hur stor skillnaden kan vara och hur stor den är i ditt system.

Sedan är det nog bra om du kan specificera ungefär hur mycket du kan tänka dig att lägga på stereon närmaste åren, råden blir väl lite annorlunda om du kan tänka dig att lägga 50kkr nu och sedan köpa skivor de närmsta åren eller om det kan bli 50kkr mer närmsta två åren. Är det närmare det förstnämda kan jag spontant tycka att kanske Majik-CD:n är tillräckligt bra, för att på så vis ha lite pengar att spendera på andra delar. Räknar du å andra sidan med att uppgraderingsjävulen (som sprids effektivt via det här forumet exempelvis :wink: ) hugger tag i dig kan det vara motiverat att ha lite overkill-komponenter på vissa ställen eftersom de andra kommer att bytas ut senare.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 18, 2007 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Satsa mest på källan!

MEN! Om jag var i ditt läge så skulle jag absolut vänta i en månad eller två för att kolla den nya filspelaren som ska släppas (kolla tråden om ersättare till CD12). Chansen finns ju att billigare varianter lanseras inom en ganska snar framtid, så jag skulle inte lägga några stora pengar på en CDspelare nu. Om du känner dig otålig så kan du ju starta med en beggad Ikemi (c:a 11'-14'), den lär inte rasa i pris det närmaste året, så du kan nog räkna med att nästan få tillbaks pengarna när du ersätter den. Den lär vara ganska mycket bättre än din Saturn.

Så mitt tips är alternativ 3: köp en Ikemi, avvakta och spara resten av pengarna tills vidare så att du har en bra budget att röra dig med när du vet mer.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla kloka råd. :D

Jag har fått en demonstation av skillnaden mellan Majik och Akurate och är väl medveten om att den är stor. Dock så upplevde jag skillnaden mellan min Saturn och en Majik som ännu större.

Mina idéer i nuläget går ungefär så här:

Jag är faktiskt lite tveksam till om jag under några års tid vill lägga såpass mycket som ca 50 000 / år, snarare 10 - 20 000.

Ett alternativ då är Majik CD och därefter Majik kontrol.

Min befintliga slutsteg har jag sett är ganska eftertraktade på ebay i UK, så jag bör kunna få 10 - 15 000 för dem. (det har varit 2 auktioner senaste halvåret och båda slutade kring 1000£). För dessa pengar kan jag få ett beggat 2250 slutsteg. Kanske kan jag även få hyffsade pengar för mina högtalare (nypris 30 000) och då kunna hitta t.ex. ett par Espek som verkar passa.

Ävren om jag i nuläget kanske skulle kunna sträcka mig till en Akurate CD så avskräcks jag lite av kostanden för övriga komponenter. Jag har fått en demo av skillnaden mellan Majik och Akurate kontrol och den är också mycket stor. Så en sån vill man nog ha i så fall och då är det 50 000 till. 242 hötalarna har jag också lyssnat till och det var ju mums. Det finns ju en viss risk att jag köper en Akurate CD och sedan, av olika anledningar inte har möjlighet att bygga vidare inom rimlig tid och i mitt eget system så kanske skillnaden inte blir så stor. Jag ska dock föröka att få testa bägge spelarna i mitt eget system.

Tacksam för ytterligare synpunket på ovanstående resonemang.

mvh
Christian

Post subject: ....
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanon att du kan få ut så mycket av dina "gamla" grejor. Ja som du känner om du är osäker på om det ytrymme i plånboken eller att det finns andra saker i livet som kommer läggas på hifi kanske din första linje är mer plausibel. Visst kan espek låta kanon och 242 ännu bättre. Men om man inte har råd med 242 är det inte självklart att espek är bästa valet. Har du golvare nu? En liten söt kombo som katan och en sizmik sub kunde vara ett högtalare alternativ. Fördelen med den kombon är att det är mer ekonomiskt att gå aktivt. Så kanske är majik cd, beggad exotik (om inte vinyl eller hörlurar är en topic), 4100/4200 slutsteg och sen aktiva katan och sizmik. Det är mina två ören, men bara ett idé förstås.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
i mitt eget system så kanske skillnaden inte blir så stor. Jag ska dock föröka att få testa bägge spelarna i mitt eget system.
Chansen är stor (jättestor faktiskt) att Akurate CD in i ditt nuvarande system är bättre än ett komplett Majik - system. Och om du sen kan byta ut högtalare och slutsteg nästan gratis så är ju inte det något att grubbla över.

Börja med att låna hem Akurate CD och Majik CD och testa hemma, över en helg eller så, jag tror att du kommer att bli förvånad!

Edit: Eller ta med dina grejer till butiken och jämför: Majik CD - Majik Pre - Majik Power med Akurate CD (eller Uni 1.1) och dina prylar.

Last edited by henriklh on Sun Aug 19, 2007 19:31, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inget självändamål att ha Linn i hela kedjan.
Jämför dina slutsteg/högtalare med 2250/Espek (bra val föresten!).
Tror att Linngrejjerna är bättre MEN...CD/försteg gör grymt mycket större skillnad!!

Dessutom påverkar slutsteg/högtalare karaktären på ljudet = köp dessa då du har "rätt" CD/försteg.
Testa även passivt/aktivt innan.

Har du kollat på Unidisk 1.1?
Något sämre än Akurate CD, men du får en DVD i superklass.
Kan fås billigare än CD´n o det är rena klippet.

Med din budget vore beggad Unidisk 1.1 nu o sedan ett beggat Exotik/Kinos nästa år vettigt.
Båda håller värdet hyggligt.
O bägge är bio-kapabla om nu det börjar dra...
Har själv 1.1 o ägt Exotik.
Köper i princip bara DVD numera (livekonserter o film)
Men ska givetvis köra bara 2-kanal!

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Det är inget självändamål att ha Linn i hela kedjan.
Jämför dina slutsteg/högtalare med 2250/Espek (bra val föresten!).
Tror att Linngrejjerna är bättre MEN...CD/försteg gör grymt mycket större skillnad!!

Dessutom påverkar slutsteg/högtalare karaktären på ljudet = köp dessa då du har "rätt" CD/försteg.
Testa även passivt/aktivt innan.

Har du kollat på Unidisk 1.1?
Något sämre än Akurate CD, men du får en DVD i superklass.
Kan fås billigare än CD´n o det är rena klippet.

Med din budget vore beggad Unidisk 1.1 nu o sedan ett beggat Exotik/Kinos nästa år vettigt.
Båda håller värdet hyggligt.
O bägge är bio-kapabla om nu det börjar dra...
Har själv 1.1 o ägt Exotik.
Köper i princip bara DVD numera (livekonserter o film)
Men ska givetvis köra bara 2-kanal!
Men lite fördelar får man väl med all linn? Jag tänkte möjligheten att aktivera.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00