selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På engelska Ebay finns just nu ett 2250 som är billigt, med cirka 11 timmar kvar på auktionen. Hur tänker ni kring att köpa osett? Slutsteg borde ju vara det som är minst risk att det är problem med kan man tycka.

Ska givetvis kolla serienumret med Linn.

Länk

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 11:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag kan bara säga av egen erfarenhet att man kan lita på det flesta till 99% men det finns rötägg även där. Jag har själv köpt några Linn prylar på Ebay och det har gått bra. Men det kan ta ett bra tag med frakten så misströsta inte om du inte har fått nån leverans på en månad, det är mer en regel än ett undantag.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 11:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag köpte för ett par veckor sen en 2250 på Ebay och det gick smidigt och bra, men givetvis finns det risk att någon försöker blåsa dig.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har köpt en classik med kan högtalare på ebay och det gick bra även om jag var lite nervös. Sedan trode jag att jag köpte en en 5105:a på en tysksajt men där blev jag lurad, men nog mitt fel.

ed

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 11:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag väntar sen 6 månader på en Movie Di och kommer få fortsätta med detta. Ebay svarar inte för något som har med själva affären att göra och du kan inte förvänta dig att de tar något ansvar om personen helt enkelt inte skickar varan. Deras hårdaste åtgärd är att stänga av någon från eBay vilket förmodligen flera kan leva med. Läs noga på betalningsalternativ, PayPal skyddar bara ditt kontonummer mot omvärlden. De har inget alternativ där man deponerar pengarna tills båda är nöjda med affären typ blocket. Se gärna till att du kan få kontakt med säljaren på ett spårbart sätt. Att tro att man kan få reda på telefonnummer mm a´la eniro i england är bara att glömma och hur lätt är det att hitta någon genom en e-post adress???. Jag vet folk som åker och hämtar saker via Ryan Air för att kringgå dessa problem och då kan man dessutom pröva prylarna.
Jag har även genomfört lyckade köp på eBay och de flesta av mina kompisar har det oxå gått bra för men läs på en extra gång vad eBay egentligen är!!

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där 2250-slutsteget har han sålt en gång förut.
Jag tror inte att det är värt att chansa denna gång.

Länk

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ojdå, väldigt skumt. Både köpare och säljare för den affären ger varandra goda omdömen... Han har nog fejkat rätt många av sina omdömen.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 13:42 
Site Admin
Site Admin

Quote:
De har inget alternativ där man deponerar pengarna tills båda är nöjda med affären typ blocket.
Njae, det är ju inte helt sant. eBay har samröre med olika Escrow-services. http://pages.ebay.com/help/tp/payment-escrow.html

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte köpt något så dyrt på ebay, bara några akvarieprylar från tyskland. Men jag brukar alltid betala till säljarens bankkonto, då har man ju både transaktionen och mottagarens identitet kvar.

Om man inte får varan så får man väl kräva tillbaka pengarna, förslagsvis genom det landets motsvarighet till kronofogden. Det borde inte vara några problem så länge man härjar inom EU (iaf tysklad och storbritannien med någorlunda fungerande rättssystem). Om det skulle uppstå en tvist så blir ju den särdeles lätt att vinna. Riktiga problem får man först om man har haft att göra med en person som saknar fast adress eller redan är skuldsatt upp över öronen (något som iofs inte är omöjligt).

Ring och prata med snubben tycker jag, han kanske bara har återanvänt en gammal annons och glömt att byta serienummer. Vill han inte prata i telefon så är det en annan femma...

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Ring och prata med snubben tycker jag, han kanske bara har återanvänt en gammal annons och glömt att byta serienummer.
Exakt. Eller så betalade aldrig den ursprunglige auktionsvinnaren så det fick bli en ny aiktion på samma objekt. Något jag sett hända massvis med gånger. Förklaringarna kan vara många, som Henke sade så är det ju en bra idé att ta säljaren på pulsen genom att ringa honom - om du är seriöst sugen på att bjuda...

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Exakt. Eller så betalade aldrig den ursprunglige auktionsvinnaren så det fick bli en ny aiktion på samma objekt. Något jag sett hända massvis med gånger. Förklaringarna kan vara många, som Henke sade så är det ju en bra idé att ta säljaren på pulsen genom att ringa honom - om du är seriöst sugen på att bjuda...
Jo, men nu har ju både han och köparen kommenterat den affären med att de båda är nöjda med varann. Är seriöst sugen, bara lite för ont om tid just idag.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 16:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag frågade varför den var listad igen och här är svaret...

Hi there,

yes the amplifer sold, but the customer wanted a refund because of a mark on the side, i refunded the customer and received it back, and have sice had a new panel fitted so its like brand new again, hope that helps.

Kindest regards

Ben
sales

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Strunta i denna 2250.
Allt luktar skumt.

Enda sättet för att vara säker är att:
- kolla serienumret/historia hos Linn o be handlaren om full historia.
De ska givetvis matcha varandra...
- Kvitto o fullständiga namn/addressuppgifter av säljaren är andra självklarheter.
- Dyra saker hämtas på plats.

Detta hinner du nu inte = hoppa

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle lätt bjuda. Kolla hans feedback, det finns inte en chans att fejka så många transaktioner med människor som själva har mycket positiv feedback (om man inte hackar ebay förstås, men det låter väl inte så troligt)

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick samma svar som muIder när jag mejlade.

Ett alternativ är ju att bjuda och kolla upp saken efteråt, och om det luktar skumt dra sig ur. Men det är ju rätt taskigt om han nu i själva verket är ärlig. I vilket fall, jag gav honom mitt nummer, om han ringer upp och det känns bra så kanske jag bjuder, annars får det bli en annan gång.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00