selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 01, 2007 20:28 
Ny Medlem
Ny Medlem

hej mitt namn är Morgan.

Jag är ny på så sätt att jag läst länge men ej postat innan.

Jag har några frågor som gäller försteg, då primärt Wakonda eller Kolektor.

Finns det fallgropar med detta vad skall man se upp med samt vilka serier betyder vad?

Skall ha den i "pass through" läge från hembion så jag får rejält 2 kanal ljud men behåller hembion. Har just nu en HK reciver kopplat som försteg till ett rotel slutsteg.

Finns det någon guide som förklarar hur man kopplar in försteget så man benyttar "Pass through" funktionen?

Har separat riia (Musical Fidelity x-lps v2) men om det sitter ett bra MC riia i är det trevligt. Desto mindre saker desto trevligare.
Pickupen är en Benz ACE MC med 0,4 low output.

Hittat en kolektorannons på forumet som riktigt lockar (vet inte om den är aktuell längre dock) där allt är bytat inuti 0501 och som ligger på 4400 samt hittat en wakonda för 2900 (skall vara en sen modell) vilket låter riktigt billigt.

Vad tycker ni grabbar?
Jag är en newbie på LINN fast jag lyssnat länge har jag ej vågat dyka i.
Vad hade ni gjort i min situation.

Det jag skall koppla in på försteget blir cd, tuner, Rega p25 skivspelare.

Mvh
Morgan

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 01, 2007 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan och välkommen

Wakonda har MC steg i sig hur det står sig mot ditt riaa steg vet jag inte så det är ju bara att testa men MC steget är bra i wakonda men inte lika bra som i Kairn vilket är ett annat försteg du skulle kunna titta på.

Kollektor tar bara MM

Några direkta fallgropar känner jag inte till men försök få tag i en med slimline brilliant.

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t ... ht=wakonda

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 01, 2007 23:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har linn kairn "Pass through" funktion för jag vill kunna koppla in den till mitt befintliga hembio försteg - slutsteg kombo.

såg att man skulle ta dem med serienr +6000 för att få den med slimline brilliant.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

asimov66 wrote:
Har linn kairn "Pass through" funktion för jag vill kunna koppla in den till mitt befintliga hembio försteg - slutsteg kombo.

såg att man skulle ta dem med serienr +6000 för att få den med slimline brilliant.
Jag tror den har det men kan ej svara säkert. Men det finns det andra här som kan.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 04:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad gäller Kairn så tycks jag minnas att unit gain är någon av user functions 7--9, vilka introducerades -92. Om detta stämmer så bör du alltså unvika riktigt gamla Kairn. Med reservation för att jag kanske har fel och bara svamlar.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Däremot så vet jag inte om Wakonda har unity gain?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 09:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Förbannat irriterande att Linn har tagit bort manualerna till utgångna produkter från hemsidan (länkarna åtminstone). Annars hade såna detaljer ju varit enkla att snabbt kolla upp själv.

Nu vill de att man ska maila supporten för att få manualen till en utgången produkt. Det kan du ju iofs göra om du har lust.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 09:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Klanters wrote:
Vad gäller Kairn så tycks jag minnas att unit gain är någon av user functions 7--9, vilka introducerades -92. Om detta stämmer så bör du alltså unvika riktigt gamla Kairn. Med reservation för att jag kanske har fel och bara svamlar.
Det er User function 11.

Utdrag av brukermanualen for Kairn:
USER FUNCTION 11 (U11) Option 0 allows the AUX/AUX1 input to be used as a general purpose line-level input. Option 1
allows the Kairn to be used in conjunction with a surround sound processor to provide the front left and right audio channels.
The surround sound processor should be connected to the AUX/AUX1 input of the Kairn. This input is specially configured
to have unity gain, corresponding to a volume setting of 80. The volume and channel balance is then controlled
by the surround sound processor. When selected this input is displayed as SSP and the volume, balance, and volume
functions are disabled. If any attempt is made to change the volume, and volume settings the display will change to show
SSP. The other Kairn inputs are unaffected.

NOTE: When option 1 is selected, User Function U8 should be set to U8 = 0. Otherwise, should the Kairn be ‘powered
down’ with SSP input selected, the volume will default to 50 instead of 80 as required by the SSP input.

Ellers tror jeg ikke at Wakonda har Unity Gain. Men det har Kolektor.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 09:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Perfekt.
Jag tackar för den informationen som jag fått från er.

Då jag fått tipset att kolla på Kairn med brilliant ... som börjar med S/N 6000 så blir det en nyare maskin om jag skall plocka upp en sådan. Annars är kollektorn ett hett tips då den är billig och har en massa ingångar. Visserligen har den bara MM men jag har ju mitt riia så det får gå (hade visserligen varit trevligt att ta in en ny sak och bort med en annan men man kan inte få allt man vill ha).

Så som det ser ut nu så är Kairn enligt er den bästa maskinen av de 2.
Dyker dessa försteg upp frekvent beggagnade och i så fall (jag vet att kollektor ligger på ca 4000 beggat) men vad ligger Kairn på beggad?

Finns det tips förutom hifimagasinet och denna sida att strosa runt på svenska sidor och leta?

iofs så borde denna sidas säljesannonser vara det bästa då man vet att det är entusiaster som tagi hand om sina saker.

Vad tycker ni?

Undrar om det är jobbigt att ställa gain på maskinerna, det borde gå bara man läser manualen iofs
:roll:

Mvh
Morgan

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 09:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Aha.

Enligt Daniels linnrevisionssida så introducerades user function 11, 1994, efter serienummer 5653 för Kairn och 5309 för Kairn pro.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 10:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

googlat runt lite och är det rimligt att säga att ett kairn ligger på ca 9500-10 000 och ett kolaktor på ca 4-4500

i så fall kan man ju börja med en kolektor och sedan vid tillfälle byta upp sig till kairn. :)

något serienummer och uppåt man skall välja?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 11:25 
Site Admin
Site Admin

Välkommen till forumet asimov66!

Priserna på Kolektor är i det spann du talar om, 4000 kr är vanligt, för den uppfattar jag det som att åldern inte ändrar priset så mycket, +/- 500 kr kanske för äldre/nyare version.

Angående Kairn är det svårt att sätta ett pris, beroende på att den finns både med och utan phono-ingång (Kairn Pro heter den utan). Priset på den utan börjar oftast omkring eller strax över Kolektorn för de äldre, och upp mot 6-7 kanske för de nyare. Den med Phonoingång har jag inte riktigt koll på priserna på, de nyare kan nog gå närmare det skriver, något lägre brukar de väl generellt ligga. Nu pratar jag privat, hos handlare kostar de oftast 10-30% mer men då har du ju mer support och ibland installationshjälp m.m.

Sedan får du tänka på att marknaden inte är så stor, finns fyra-fem Kolektor ute på hifimagasinet kan de sjunka rätt mycket, är det tvärtom kan de tvärtom stiga en del, om flera är intresserade. Enklast för dig är förmodligen att länka till en annons du hittar här så får du säkert kommentarer om rimligt pris på produkten.

Är phono-delen i en Kolektor eller Kairn ett måste för dig?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är din budget?
Om du nu har en bioanläggning så kanske du ska titta på Exotik (5.1 försteg) eller rent av Unidisk SC (CD/DVD/5.1 decoder/5.1 försteg)

Exotik är KLART bättre är Kairn och Unidisk SC är Linns mest prisvärda produkt.
Lejounklou har en phonomodul, Hudik, som kan monterar in i Exotik. Du kan väl kolla med honom om han kan stoppa in den i Unidisk SC med...

Skönt att få bort en massa lådor o kablar dessutom.

Sammanfattning
Budgetalternativ - en sen Kairn (som inte ska kosta närmare 10k!! De är billigare än så)

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För 10 000 så får den vara rätt sen (2000-), en riktigt tidig skall ligga på nedåt hälften. Dom sena är värda merpriset, dom låter faktiskt klart bättre. Ofta är dom tidigaste uppdaterade till brilliant, är dom inte det så skulle jag säga under 5000 kr.

Unity Gain är ju praktiskt förstås men det är ju annars bara att ställa volymen på 80 när du spelar på hembiosystemet och reglera volymen från detta. Jag föredrar nämligen även en riktigt tidig Kairn framför Kollektor även som linjesteg. Här finns det delade meningar kanske och själv har jag ju levt med Kairn i över 10 år, dom låter olika faktiskt. På phono är det ingen match dock, Kairn har jättebra MC-steg även på dom äldsta och MM-steg i en annan klass än Kollektor.

Edit: Detta avser Kairn med phono. Kairn utan phono (Kairn Pro) ligger klart lägre i pris, ett fynd för dom som inte behöver phono.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 11:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för svaren. så som jag ser det är det enbart för att få bättre 2 kanal ljud som jag vill ha en linn till försteg, bioljudet är bra redan. Därför tänkte jag testa med ett billgare försteg såsom Kollektor eller Kairn för att se hur mycket det lyfter ljudet och om det passar här hemma.
För 4 tusen kan man chansa för 10 så blir det lite tuffare test innan. Naturligtvis skulle bioförsteget vara det ultimata men det är alldeles för mycket pengar just nu samtidigt som hdmi och alla HD format håller på så känns det icke aktuellt.
Hittade en annons på ett Kollektor på detta forum och ett på hifimagasinet skall se om jag hittar dem igen (slänger in dem isåfall). Den ena annonsen var gammal men kvar sp man kan kolla iaf.

Mvh
Morgan

Edit:
Det var Wakondan på hifimag. och den var ej lika bra sades det i tråden (likväl slänger jag upp länken):
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5094

De andra:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3178 (finns i närheten av mig)

http://www.linnforum.se/viewtopic.php?t=1839&highlight=

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00