selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gav mig på något dumt, försökte förklara sorcefirst principen för några som tycker att högtalaren är nr 1 i signalkedjan

Sista sidan i tråden

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 493&st=420

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Det enda jag saknar är att kunna reglera basen då man spelar inspelningar med för stark eller för svag bas, men basmoduler kommer inom kort att lösa det problemet.
Jisses! :roll:

Nåja, smaken är ju som baken...

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju rätt väntat, nästan alla icke linn,naim användare säger så.
Det verkar som man blir tuttad så redan från barns ben :?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft underbara Ino Audio piPs, fortsätter med fantastiska pi60. Snart jordskakande basmodulerna pX-4 med basstödswitch. De skall drivas på separat förstärkare Behringer A500. Allt matas digitalt optiskt av en Thinkpad.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt otroligt vilka snubbar det verkar vara. Kör man med Zachry är man knappast intresserad av bra ljud :lol: .

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken hjälte du är Pekka att du orkar :D

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tyvärr var det värre att övertala dom, än att få Påven att bli jävulsdyrkare

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant läsning, på flera sätt. Ibland har jag en känsla av att man egentligen är sams men använder fel ord eller förklaring och då skiter det sig ändå. Eller så är det exakt tvärtom :-)

Ta ordet rättvisa tex. Vem vill inte ha rättvisa? Det är först när man börjar diskutera VAD som är rättvist som åsikterna glider isär och man har svårt att komma överens. Man är också oense om HUR man ska nå målet.

Alltså, vem vill inte ha bra och musikaliskt ljud? Men VAD är det och HUR når vi dit? Själv vinglar jag fram och tillbaka och vill inte skriva under vare sig source-first principen eller "högtalarna-är-viktigast"-principen. För det finns ju en sån massa det-beror-på-faktorer. Det spelar ingen roll hur musikalist eller rytmiskt det låter ur en högtalare, låter det hårt, tunnt, vasst så går den fetbort i alla fall. Priset eller rättare var jag lägger pengarna är en annan faktor som ställer till det. Ger 30.000 extra på en CD-spelare lika mycket "bättre" ljud än samma summa på högtalarna? Beror på säger jag. Om jag har ett par jättebra högtalare, men jag tycker dom saknar botten, så kanske min personliga tillfredställelse ökar mer med ett par subbar istället för en bättre cd-spelare.

Jag har lyssnat på rörelektronik som har gett precis lika mycket musikalisk tillfredställelse som Linn-elektronik. När Zappas skivor låter följsamma, förståeliga och engagerande, då är det något rätt med anläggningen! I alla fall förr i tiden tyckte jag att bra rörelektronik var klart bättre än Linns grejor. Linns högtalare lyssnade jag ganska mycket på under 80-talets början, såväl Kan som lite andra typer. Drivna med Naims förstärkeri på den tiden. Tro mig, dom högtalarna var aldrig i närheten av att komma in i mitt vardagsrum, hur glimrande dom än i några enstaka fall kunde låta.

Visst kan vi skratta åt dom stackare som inte fattat source-first principen och lever i enlighet med den. Det är helt rätt med att skit in ger skit ut. Men någon form av balans och försöka få till en anläggning där både musiken och ljudet kommer till sin rätt, ja det kan ta sig olika uttryck.

Själv har jag haft samma högtalare sedan 1978, med lite mellanspel av andra fabrikat. Jag har ingen önskan att byta, möjligen för att få några som är lite mindre platskrävande. Men det är ett par bra högtalare som låter allt bättre med ju bättre signal dom matas med. Det kan man tyvärr inte säga om alla högtalare, i alla fall inte till den grad att det motiverar svindyra spelare och förstärkare som matning.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 02:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jättebra Pekka, heja! Det handlar inte om att övertala, att informera om ett annat synsätt räcker.

Bill: Det låter som att du inte gjort några ordentliga jämförelser på länge. Är ju ganska lätt att med samma högtalare (du verkar ju lite konservativ på den punkten) utreda var i kedjan innan högtalarna man får mest musik för pengarna. Att sitta och teoretisera är en sak men att uppleva det i praktiken är en helt annan. Det är sånt man har bra Linnhandlare till.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 08:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Väldigt underhållande....

Men det är därför jag inte orkar med den världen längre. Man pratar om mätningar, specialproducerade skivor där man måste köpa 5-6st innan man hittar den rätta, och högtalare. Det är till 90% högtalare och förstärkare som diskuteras, väldigt sällan källa. Skumt att man inte vill inse vad "vi" menar. Och att man är mer intresserad av ljudet, och prylarna, än av musiken. Jag tror att alla här är överens om att högtalaren påverkar ljudet väldigt mycket, men det är inte det som avgör totalupplevelsen.

Keep up Pekka! Men jag tror inte du kan få nån att lyssna.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jättebra Pekka, heja! Det handlar inte om att övertala, att informera om ett annat synsätt räcker.

Bill: Det låter som att du inte gjort några ordentliga jämförelser på länge. Är ju ganska lätt att med samma högtalare (du verkar ju lite konservativ på den punkten) utreda var i kedjan innan högtalarna man får mest musik för pengarna. Att sitta och teoretisera är en sak men att uppleva det i praktiken är en helt annan. Det är sånt man har bra Linnhandlare till.
Jo, jag ska villigt erkänna att jag på senare tid inte orkat bry mig :-)
Å andra sidan brukar principer stå sig genom åren. Och en bra handlare har jag, Anders i Gbg tycker jag är en mästare på att få bra ljud ur Linn-grejor. Jag var faktiskt med på den tiden när han och en kamrat startade Tonläget. Innan Linn och butiken var det mycket annat som importerades och det mesta passerade mitt vardagsrum på Linnégatan (det vardagsrummet är nu en grekisk restaurang!).

Jag vet också att man kan suggesteras till att höra vad som helst, har sett en antal experiement som är minst lika trovärdiga som när man bär ut ett antal lyssnares klockor och tror sig höra en ljudförbättring. Har man varit med ett tag och sett demos på längden och tvären, samt testat all upptänklig utrustning (även om det inte skett i närtid) så lär man sig att ta uttalanden med en nypa salt.

Att jag är lite konservativ med mina högtalare, javisst. Med source-first principen i bakhuvudet har jag insett att det inte är där jag ska hålla på och leka (fast delningsfilterna är kraftigt moddade) innan resten är OK. Och just nu kör jag på rätt enkla grejor och använder min tid till att lyssna på musik :-) När tid, lust och ork infinner sig ska jag kanske ta itu med elektroniken...

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är ju inte heller sorce first ut i fingerspetsarna, bara kolla på mitt system :oops:

Men jag förstår skillanden och skulle självklart vilja ha 1.1 samt en kisto problemt är ju oftast pengar, oftast lättare att få större skilland i sytemet med högtalare som t.e.x kan leverera lite mera bas, steget är så stort när man ska kliva från en unidisk sc till 2.1/kinos i pengar, när man som jag även vill ha ett bra biosystem

En sak som man glömmer lite grann tror jag när det gäller aktiva system är faktiskt att man får större möjligthet rent tunedem mässigt att ställa in högtalarna och även om det är långt ner i kedjan så påvärkar det möjligheten att ljustera högtalaren för rummet som jag anser ligger först i kedjan

Men problemet på det andra forumet är att, där anser man att cd spelaren enda uppgift är att skicka en singnal inte hur den gör det.

Det sorgliga tror jag är att de flesta har aldrig hört en musikalisk cd spelare, därför tror jag att man bara bedömer spelaren efter hur bra den är på att spela microdetaljer det är nog därför som Pioneer 668 är så popis.
Jag har själv ägt en sån, mycket p.g.a efter att ha läst på både LTS samt Prisjakts forum då trodde jag att alla kan ju inte ha fel, detta måste ju vara en riktigt bra spelare till ett mycket billigt pris 8000 kr då för en spelare som skulle utklassa allt annat upp till 100 tusen

Så jag beställde en ny sådan, jag har aldrig blivit så besviken någonsin hur tragisk den var på att spela musik det gick hyfsat med mainstream men satte man i en Dylan var det gonatt

Kanske även jag hade varit nöjd med denna spelare, om det inte hade varit så att jag hade varit på ToT fått Linn spelare demade för mig och förstår skillnaden, varför Linn är så pass mycket dyrare att man faktiskt inte kunnde få samma sak för 8000 kr av annat märke.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
mitt vardagsrum på Linnégatan (det vardagsrummet är nu en grekisk restaurang!).
Då får jag o min hustru framföra vårt varmaste TACK, då detta är en av våra favoritresturanger!

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
... på att spela musik det gick hyfsat med mainstream men satte man i en Dylan var det gonatt...
Image

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 09, 2007 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
mitt vardagsrum på Linnégatan (det vardagsrummet är nu en grekisk restaurang!).
Då får jag o min hustru framföra vårt varmaste TACK, då detta är en av våra favoritresturanger!
Det är en bra restaurang. Första gången jag var där kändes det lite konstigt att gå in i ett före detta garage och sedan in i mitt gamla vardagsrum... Det är lite mindre nu än när jag bodde där. Men det halvrunda fönstret var en mycket trevlig detalj. Tyvärr var det genom detta några tjuvar tog sig in påsken -84 och snodde anläggning och musik, inkl en LP12:a :-(

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00