selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 07:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet att det är en dum fråga och i vanliga fall hade jag inte dragit upp det men det var så att en arbetskamrat frågade och jag visste inte svaret. :oops: Lite pinsamt, jag har kollat på Linns hemsida men där står ingenting om hur många watt högtalarna klarar. Normalt brukar jag säga att det finns resurser så att det räcker.

De borde klara en hel del om man tex kör aktivt med tre Lk 140 så blir det en del watt rakt ut i burken. Själv kör jag aktivt med två LK 85:or och jag kan dra på rejält.:lol:

Hade varit roligt om det kom fram ngt mer exakt vad dom tål ...

MVH Peter

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 08:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan man svara på det?

Vad jag har lärt mig så handlar det inte om effekt. Det som förstör en högtalare är när en förstärkare blir för hårt belastad och börjar dista. Det är då det skiter sig så att säga. Det gör också att ju bättre förstärkare du har och ju mer effekt du har i den, desto mer kan du stoppa in i högtalaren.

Fråga istället din kollega varför han undrar? Och hur han menar.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Kan man svara på det?

Vad jag har lärt mig så handlar det inte om effekt. Det som förstör en högtalare är när en förstärkare blir för hårt belastad och börjar dista. Det är då det skiter sig så att säga. Det gör också att ju bättre förstärkare du har och ju mer effekt du har i den, desto mer kan du stoppa in i högtalaren.

Fråga istället din kollega varför han undrar? Och hur han menar.

/Martin
Precis!

Det är enklare att spela sönder högtalarna med en liten
bilstereo (2x12W) än med ett par Klimax Solo (2x500W).

Watt-tänkandet verkar hålla i sig lika mycket idag, som för
20 är sedan... :?

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det är enklare att spela sönder högtalarna med en liten
bilstereo (2x12W) än med ett par Klimax Solo (2x500W).
Mjae, det är väl lika enkelt, bara att vrida på fullt :-)

Det finns ju faktiskt en gräns för vad högtalarna tål, även med oklippta watt.

/ B

PostPosted: Tue Jul 10, 2007 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var mest tänkt som ett teoretiskt resonemang och det borde ju finnas en gräns för vad en högtalare klarar av.

Sen kan jag hålla med om att watt diskussionen i sig inte är så rolig men kollegan var väl nyfiken. Har vidare snackat med honom idag och förklarat lite grand om hur Linns filosofi funkar och han verkar ha tagit intryck. Förklarade bla finessen med att ha ett aktivt system ngt som jag har. En vacker dag kanske han kommer över så kan jag spela lite bra musik på en bra anläggning för honom.

Till saken hör att han själv har NAD och Denon dvs prylar från Hi Fi Klubben och jag gillar egentligen inte deras CD spelare. Vet i ärlighetens namn inte om CD spelaren var en NAD eller en Denon, men dom jag har hört på Hi Fi klubben har inte varit några höjdare direkt. Ska sanningen fram så slår Ikemin dom med hästlängder. Kör man sedan aktivt blir det ytterligare ett snäpp bättre. :lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I princip har ni alla rätt. Det är klart att alla högtalare har en övre effektgräns för vad de klarar innan de brinner upp (eller snarare smälter ihop/av). I praktiken krävs det mycket kraftiga förstärkare eller ovanligt besvärlig musik (vanligast är nog extrem bas) för att ett högtalarelement skall gå sönder. Extrem bas kan medföra att en högtalare rent fysiskt passerar gränsen för maximalt utslag och vissa varianter kan t.ex. slå talspolen i botten (låter som kanonskott eller hammarslag). Effektmässigt är det ofta rätt stor skillnad mellan medeleffekten i musiken och max effekt under de kraftigaste passagerna. Vanligen mellan ca 10 och 100 ggr d.v.s. för musik med max effektuttag på 500W ligger typiskt medeleffekten mellan 5W och 50W. Alltså kan man i princip dra på utan hinder även med riktigt kraftiga förstärkare även på relativ otåliga :oops: högtalare. Man bör dock tänka sig för med viss musik (vissa klassiska stycken och ibland reggae). Pop, rock etc. är vanligen inga problem.

Med för klena förstärkare är det betydligt värre. Problemet är då att förstärkaren klipper även vid relativt rimiga ljudnivåer. Klipning genererar distorsion d.v.s. övertoner som kilar raka vägen till diskanten och det är vanligen den som tål minst effekt i en högtalare. Vissa klena förstärkare kan busa och ge DC på utgången då de pressas och detta kan få även en relativt tålig bas att tappa sugen eftersom talspolen vanligen behöver kylning d.v.s. röra sig i proportion till den påförda effekten. Detta får den så klart inte när förstärkaren ligger och pumpar DC-ström. I varje fall lite bättre förstärkare brukar låta lite pressat innan de kroknar ihop så pass mycket att man riskerar klippning eller andra former av förstärkarbus. Det pressade intrycket ger sig oftast till känna som att man uppfattar att när man höjer över en viss nivå så blir den uppfattade volymökningen plötsligt större per höjningsenhet. Mer dist uppfattas som högre volym... risk för bus.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 28, 2007 17:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
I princip har ni alla rätt. Det är klart att alla högtalare har en övre effektgräns för vad de klarar innan de brinner upp (eller snarare smälter ihop/av). I praktiken krävs det mycket kraftiga förstärkare eller ovanligt besvärlig musik (vanligast är nog extrem bas) för att ett högtalarelement skall gå sönder. Extrem bas kan medföra att en högtalare rent fysiskt passerar gränsen för maximalt utslag och vissa varianter kan t.ex. slå talspolen i botten (låter som kanonskott eller hammarslag). Effektmässigt är det ofta rätt stor skillnad mellan medeleffekten i musiken och max effekt under de kraftigaste passagerna. Vanligen mellan ca 10 och 100 ggr d.v.s. för musik med max effektuttag på 500W ligger typiskt medeleffekten mellan 5W och 50W. Alltså kan man i princip dra på utan hinder även med riktigt kraftiga förstärkare även på relativ otåliga :oops: högtalare. Man bör dock tänka sig för med viss musik (vissa klassiska stycken och ibland reggae). Pop, rock etc. är vanligen inga problem.

Med för klena förstärkare är det betydligt värre. Problemet är då att förstärkaren klipper även vid relativt rimiga ljudnivåer. Klipning genererar distorsion d.v.s. övertoner som kilar raka vägen till diskanten och det är vanligen den som tål minst effekt i en högtalare. Vissa klena förstärkare kan busa och ge DC på utgången då de pressas och detta kan få även en relativt tålig bas att tappa sugen eftersom talspolen vanligen behöver kylning d.v.s. röra sig i proportion till den påförda effekten. Detta får den så klart inte när förstärkaren ligger och pumpar DC-ström. I varje fall lite bättre förstärkare brukar låta lite pressat innan de kroknar ihop så pass mycket att man riskerar klippning eller andra former av förstärkarbus. Det pressade intrycket ger sig oftast till känna som att man uppfattar att när man höjer över en viss nivå så blir den uppfattade volymökningen plötsligt större per höjningsenhet. Mer dist uppfattas som högre volym... risk för bus.
Bra svar!

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 29, 2007 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med ett bra slutsteg kan man kräma superhögt.
Öronen/kroppen säger normalt ifrån långt innan burkarna/elementen går sönder.
Därför är maxeffekten på högtalare mindre intressant. :wink:
(är inte bara Linnister som tycker det)

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Med ett bra slutsteg kan man kräma superhögt.
Öronen/kroppen säger normalt ifrån långt innan burkarna/elementen går sönder.
Därför är maxeffekten på högtalare mindre intressant. :wink:
(är inte bara Linnister som tycker det)
Öronen kan ta rätt mycket (även om det får konsekvenser på längre sikt) innan man tycker att det är riktigt högt förutsatt att det spelar rent. Enl. min erfarenhet krävs det ett potent :?: aktivt system eller riktigt bra PA-system (=också aktivt) för att öronen skall säga stopp före anläggningen om anläggningen verkligen spelar rent (d.v.s. inget normalt PA eller knappt något PA över huvud taget).

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00