selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kinos DA vs Arcam DV27A
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter att ha införskaffat Kinos var jag tvungen att testa skillnaden mellan DV27A analogt via silversladdar och digitalt till Kinosens SPDIF ingång.

Redan när jag satte på mitt första musikstycke märktes en tydlig skillnad jämför med Exotik. Spontant är Kinos förvånansvärt mycket bättre än Exotik på tvåkanalsåtergivning.

Åter till min minitest: Kinos DA vs Arcam DV27A
Med digital anslutning kändes ljudet lite kallare och vassare än analogt från DV27A. Vid närmare analys så upplevdes det digitala ljudet ha mycket bättre fundament. Analoga återgivningen kändes "suddig" och avrullad. Dock med behaglig "diskantåtergivning". Allt eftersom lyssningen fortskred klev Kinosens DA omvandlare fram som en solklar vinnare tune-mässigt. Där DV27A känns unflyende, oprecis och kraftlös rockar Kinosen jäkligt tight.

Nu har jag tagit bort silversladdarna mellan Arcam och Kinos och använder dem istället mellan Kinos och TuneBoxen med Kaberfiltren.
Kanske blir Kinos DA modul inspelad och något "mognare" med tiden.

Ljudmässigt rockar Kinos skiten ur Exotik, något förvånande, men glädjande för min stackas plånbok. Min flickvän har frågat 15 ggr vad Kinosen kostar men jag har hittills lyckats slingra mig. Ljudet blir både lugnare, luftigare och med bättre botten. Kan jag rekommendera en renlärig tvåkanalsfreak en Kinos? Nja en begagnad Klimax Kontrol torde vara mer prisvärd. Kan jag rekommendera en Kinos till alla Unidiskägare? Ja troligtvis perfekt matchning. Nästa projekt blir att se hur Kinosens DA står sig mot och med en Unidisk.

PostPosted: Tue Jul 03, 2007 23:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

fredrik wrote:
Ljudmässigt rockar Kinos skiten ur Exotik, något förvånande, men glädjande för min stackas plånbok. Min flickvän har frågat 15 ggr vad Kinosen kostar men jag har hittills lyckats slingra mig. Ljudet blir både lugnare, luftigare och med bättre botten. Kan jag rekommendera en renlärig tvåkanalsfreak en Kinos? Nja en begagnad Klimax Kontrol torde vara mer prisvärd. Kan jag rekommendera en Kinos till alla Unidiskägare? Ja troligtvis perfekt matchning. Nästa projekt blir att se hur Kinosens DA står sig mot och med en Unidisk.
Precis mitt intryck när jag gjorde jämförelsen Kairn -> Exotic -> Kinos; upplevde ett större wow mellan Exotic och Kinos än mellan Kairn och Exotic.
Det var dock stor skillnad mellan Kairn och Exotic...

Gratulerar till en härlig uppgradering.

/Per

PostPosted: Tue Jul 03, 2007 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Efter att ha införskaffat Kinos var jag tvungen att testa skillnaden mellan DV27A analogt via silversladdar och digitalt till Kinosens SPDIF ingång.

Redan när jag satte på mitt första musikstycke märktes en tydlig skillnad jämför med Exotik. Spontant är Kinos förvånansvärt mycket bättre än Exotik på tvåkanalsåtergivning.

Åter till min minitest: Kinos DA vs Arcam DV27A
Med digital anslutning kändes ljudet lite kallare och vassare än analogt från DV27A. Vid närmare analys så upplevdes det digitala ljudet ha mycket bättre fundament. Analoga återgivningen kändes "suddig" och avrullad. Dock med behaglig "diskantåtergivning". Allt eftersom lyssningen fortskred klev Kinosens DA omvandlare fram som en solklar vinnare tune-mässigt. Där DV27A känns unflyende, oprecis och kraftlös rockar Kinosen jäkligt tight.

Nu har jag tagit bort silversladdarna mellan Arcam och Kinos och använder dem istället mellan Kinos och TuneBoxen med Kaberfiltren.
Kanske blir Kinos DA modul inspelad och något "mognare" med tiden.

Men Fredrik, om du vill att jag ska säga vad kinosen kosta, kan jag hjälpa dig med den biten. :)

PostPosted: Tue Jul 03, 2007 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Men Fredrik, om du vill att jag ska säga vad kinosen kosta, kan jag hjälpa dig med den biten. :)
Haha.. jaaa skall på Beastie Boys konsert imorgon samt till chefens sommarstuga på torsdag. Två dagar du kan råka slå fel nummer utan att jag märker något. Om du inte har nåt bättre för dig kan du glida förbi imorgon vid 17 tiden då vi har förfest inför konserten. Inträdet kostar bara 120 på grönan om du vågar följa med. Tyvärr är förköpsbiljetterna slut men det skall gå att köpa på plats.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 23:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

förstår jag det rätt kör du arcam som källa

har du testat i hh til en linn spelare också?

har ju varit en del diskussioner om olika källor- och en dv27a til en kinos är ju onekligen ett udda val i fht til vad de flesta på forumet rekommenderar. hur har du tänkt på detta. ¨r din arcam bara ett steg på vägen, eller är du nöjd där du är just nu?

/mvh j

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 04, 2007 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
förstår jag det rätt kör du arcam som källa

har du testat i hh til en linn spelare också?

/mvh j
Arcamen har inbyggt surroundavkodning samt lipsync. Mycket bra om man har en Exotik. Var lite nyfiken vad som skulle hända med en Kinos och Arcamen som ren transport. Klar förbättring. Eftersom jag mest lyssnar på LP och ser på DVD är inte Arcamutbyte prioriterat. Även om 2.1 utklassar Arcam analogt och har hamnat trevligt i pris är inte 35 papp så enkelt att trolla fram när man lönearbetar. Jag kommer lyssna på lite olika varianter framöver, kanske kan en ren CD som Majik komma på fråga eller Keel på LP12.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00