selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 09:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

LINN Musical Evening - Akurate

Från hemsidan:

"Torsdagen den 28 juni 2007 kl. 18.30 har vi en musikkväll i butiken. Andrew Oattes från Linn kommer hit och presenterar den nya Akurateserien. CD-Kontrol-2x4200-212 Aktiv kommer att stå för huvuddelen av spelandet".

nån som ska dit, och är det inte 2200-slutsteget som ingår i akurateserien?

/kristoffer

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla tre 200-watts slutsteg ingår i Akurate-serien, dvs C2200, C3200 och C4200.

PostPosted: Wed Jun 27, 2007 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
CD-Kontrol-2x4200-212 Aktiv kommer att stå för huvuddelen av spelandet".
Oj då, missa inte det ni som bor nära!
Aktiva 212 med 200w är väldigt bra.
Piggt o rappt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 20:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Givetvis så jobbar man för en gångs skull kvällspass.. just den här Torsdagen :cry:
nåväl, var är väl en kväll på slottet :x

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var där igår. Bilder kommer senare.

Det här var en av de bästa demokvällarna jag varit på. Det demades:

* Majik CD mot Akurate CD på Majik Kontrol
* Majik CD på Majik Kontrol mot Akurate CD på Akurate Kontrol
* Majik CD på Akurate Kontrol mot Akurate CD på Majik Kontrol (på min önskan ;) )

Jag tror att Akurate CD är den bästa CD-spelaren Linn producerat. Jag har visserligen inte hört CD12 på flera år, men rent spontant har jag aldrig hört CD låta så "naturligt" och nära LP12 i prestanda. Otroligt bra spelare.

Akurate Kontrol är klart bättre än Majik Kontrol på ren 2-kanal. Rent funktionellt är inte apparaterna jämförbara - Majik Kontrol kan bara stereo medans Akurate Kontrol har DA-modul.

Akurate CD med Majik Kontrol var totalt överlägset Majik CD med Akurate Kontrol.

Andy från Linn kommenterade också att senaste Unidisk-mjukvaran gör stor förbättring, något iaf jag kan bekräfta med min 2.1a. Han verkade dock säker på att en 1.1a oavsett ålder aldrig kommer upp i Akurate CD'ns nivå.

Mycket bra musik spelades, det mesta hade jag aldrig hört tidigare. Ska försöka få tag på en låtlista för jag diggade verkligen till allt som spelades. Bra betyg både till systemet och skivvalet.

Aktiva Akurate 212 med Akurate C4200 lät mycket bra trots att uppställningen hade många kompromisser. Jag tänkte inte alls på att jag lyssnade på ett par högtalare - satt bara och njöt av musiken. Imponerande basåtergivning vid aktiv drift - några rhythm'n'bass-låtar som spelades lät som om de spelades från mycket större högtalare.

Kort sagt, lyckad kväll.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för en intressant mini-review. Akurate cd-spelaren verkar vara en riktig juvel.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 09:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

På lyssningskvällen på Tonläget i onsdags frågade jag just om hur Akurate cd står sig mot CD12an. Andy hade inte jämfört än, men däremot tyckte han att senste varianten av Uni 1.1 hade en bra bit kvar till CD12an. Så även om Akurate är bättre än Uni 1.1 så gissade han att 12an är det bästa som gjorts.

Det blev ett litet missöde på tonläget. Vi jämförde aldrig Akurate Kontrol mot Majik Kontrol, det blev Akurate -> Exotic istället. Jag tyckte dock att det var ett grymt steg upp i kvalitet. Det är svårt att ranka men det kändes iaf då som att det var nästan lika stort steg som Majik cd -> Akurate cd.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Det blev ett litet missöde på tonläget. Vi jämförde aldrig Akurate Kontrol mot Majik Kontrol, det blev Akurate -> Exotic istället. Jag tyckte dock att det var ett grymt steg upp i kvalitet. Det är svårt att ranka men det kändes iaf då som att det var nästan lika stort steg som Majik cd -> Akurate cd.
Majik Kontrol -> Akurate Kontrol var inte ens i närheten av lika stort som Majik CD -> Akurate CD.

Vad jag minns är Majik Kontrol ungefär likvärdig med Exotik.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 10:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det kan vara mina förväntningar som spelar mig ett spratt... Jag hade nog högre förväntningar på Akurate cd mot Majik cd, än Akurate Kontrol mot Majik Kontrol.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:

Det här var en av de bästa demokvällarna jag varit på. Det demades:

* Majik CD mot Akurate CD på Majik Kontrol
* Majik CD på Majik Kontrol mot Akurate CD på Akurate Kontrol
* Majik CD på Akurate Kontrol mot Akurate CD på Majik Kontrol (på min önskan ;) )

Jag tror att Akurate CD är den bästa CD-spelaren Linn producerat. Jag har visserligen inte hört CD12 på flera år, men rent spontant har jag aldrig hört CD låta så "naturligt" och nära LP12 i prestanda. Otroligt bra spelare.

Akurate Kontrol är klart bättre än Majik Kontrol på ren 2-kanal. Rent funktionellt är inte apparaterna jämförbara - Majik Kontrol kan bara stereo medans Akurate Kontrol har DA-modul.

Akurate CD med Majik Kontrol var totalt överlägset Majik CD med Akurate Kontrol.

Andy från Linn kommenterade också att senaste Unidisk-mjukvaran gör stor förbättring, något iaf jag kan bekräfta med min 2.1a. Han verkade dock säker på att en 1.1a oavsett ålder aldrig kommer upp i Akurate CD'ns nivå.

Mycket bra musik spelades, det mesta hade jag aldrig hört tidigare. Ska försöka få tag på en låtlista för jag diggade verkligen till allt som spelades. Bra betyg både till systemet och skivvalet.

Aktiva Akurate 212 med Akurate C4200 lät mycket bra trots att uppställningen hade många kompromisser. Jag tänkte inte alls på att jag lyssnade på ett par högtalare - satt bara och njöt av musiken. Imponerande basåtergivning vid aktiv drift - några rhythm'n'bass-låtar som spelades lät som om de spelades från mycket större högtalare.

Kort sagt, lyckad kväll.

/ Jacob
Då kanske akurate 212 blir dina katan ersättare?

Lyssnar på Katie Melua med min Majik, och det är inte fy skam det heller.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 29, 2007 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Andy från Linn kommenterade också att senaste.
"stor förbättring"...
sa han jämfört med vad?
De flesta verkar mena EES 224 alt 223. Är väl ingen som tycker de är några höjdare så bättre ja :wink:
På min 1.1 är dock 221 bäst.
När jag väl kommit tillrätta i Gb ska jag testa mot Anders 1.1 med 227 o hans akurate CD.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 30, 2007 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

låter som en kanondemo tycker jag. tusan va synd att man inte kunde komma bara. får väl ta mig en sväng in till ljudkompaniet själv och kolla lite. skulle vara kul att veta hur många som sitter och vänder och vrider på sin ekonomi just nu... :lol:

/kristoffer

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 23, 2007 16:58 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
Bump!!

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00