Kanske kan hjälpa dig med detta då jag har haft ett liknande problem med min dator och av5103.
Jag använder Soundblaster Audigy (billigaste varianten) och digitalutgången på detta kort är en 3,5 mm "freestyleplug".
Fick aldrig något ljud ur denna när den kopplades direkt till 5103 men när jag gick via en coax-optisk omvandlare så fungerade det.
Funderade på detta ganska länge och läste lite på olika forum runt om i datavärlden om ljudkort och kom till slut fram till varför det inte fungerade för mig.
Soundblaster har sin 3,5 mm kontakt för att man inte skall kunna koppla in vanliga coaxial apparater där eftersom dom har en betydligt högre signalnivå via denna kontakt. Därav fenomenet att många har bränt sina digitalingångar på sina hemmabioförstärkare.
Sound blaster säljer dock ett uppgraderingskit till de som vill koppla in sin hemmabioförstärkare:
http://www.soundblaster.com/products/pr ... duct=14659
3,5 mm utgången är alltså endast till för när man köper creatives eget 5.1 system.
Jag köpte en I/O modul till mitt Audigy och kunde sedan få ljud i min 5103 utan optisk adapter.
Har dessutom kunnat hjälpa min granne som har lyckats bränna 2 st hemmabio-förstärkare på detta sätt genom att tipsa honom om denna modul och hans nya förstärkare håller i alla fall ännu.
I/O-modulen innehåller i mitt fall några passiva komponenter som helt enkelt sänker nivån på signalen till nivåer som är "normala".
Vet inte om detta är problemet i ditt fall men det kan ju vara värt att kolla upp. Du skriver att du har fått det att fungera från en annan dator. Var det en dator med en "riktig" coaxial-utgång, dvs en RCA kontakt?
I så fall är det troligtvis en utgång som har rätt nivå.
Mig veterligen så är det bara Soundblaster som kör med en annan nivå på sin digitalutgång och när man börjar läsa runt på diverse forum upptäcker man att det uteslutande är soundblaster-kort som har bränt förstärkare.....
Hoppas att detta kan hjälpa dig då jag vet hur irriterande detta problem kan vara (tog typ 3 månader innan jag fick det att funka..)