selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 12:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: behöver hjälp
PostPosted: Thu May 31, 2007 19:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag sitter som vanligt och funderar på hur jag ska gå vidare med min anläggning, och det finns ju en uppsjö med tänkbara alternativ. men på sistone har jag mer och mer kommit underfund med vad jag vill, och detta anknyter till något jag skrev om i en tidigare tråd.

det är så att jag vill inte vill ha fler än två lådor men fortfarande kunna spela både lp och cd. självfallet vill jag fortsätta med linn. den enda lösning jag kommit på är en classik music (är inte intresserad av movie) och ett separat grammofonsteg (mm) typ slipsik. det ultimata för mig vore om det gick att sätta in ett steg (typ hudik) i en music och sen köra med mitt lk140 som slutsteg. som jag har förstått det så är hudik inte en separat låda (som slipsik) utan monteras in i lådan, eller?

går detta att lösa? mycket tacksam för alla typer av tankar förslag kring detta...

mors

Post subject:
PostPosted: Thu May 31, 2007 22:26 
Site Admin
Site Admin

Du kan inte dölja någon låda i något skåp i närheten? Annars är väl en SC + 5125:a med slipsik det bästa och minsta du kan få, kan kanske räknas som 2 ½ låda :wink: Gissar dock att det är lite utanför din budget kanske, om du sitter på en lk140 idag?

Edit: Du har väl själv lösningen; Classik music och en Slipsik?

Last edited by Sony on Thu May 31, 2007 23:04, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu May 31, 2007 22:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Majik phono och Ikemi kanske?

Post subject: Re: behöver hjälp
PostPosted: Thu May 31, 2007 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
som jag har förstått det så är hudik inte en separat låda (som slipsik) utan monteras in i lådan, eller?
Ja, Hudik är ett kort som passar i den gamla analoga Exotik eller i Kinos. I dessa finns en kortplats, så det går smidigt att koppla i och ur. I samma kortplats sitter idag Linns phonokort i Majik Kontrol/New Exotik/Akurate Kontrol.

Hudik går egentligen att sätta in i en mängd apparater som saknar kortplats - exempelvis Classik. Men då blir det fråga om att kapa några banor och löda in kablar för signal in/ut och strömförsörjning. Det blir ett ingrepp som inte lika enkelt går att få ogjort, så eventuella garantier går garanterat förlorade.

Jag har faktiskt väntat på att någon ska vilja sätta in en Hudik i Classik, det är ju en väldigt smidig kombination. Men än så länge har de som funderat på det alla haft garanti kvar som de inte velat offra. Saknar man garanti på sin Classik är nog beslutet lite enklare.

Att löda in extra kort i Classik har förresten gjorts tidigare. Firman bakom Embracing Sound Experience har satt in sitt surround-mix-kort i Classik så att man kan använda den tillsammans med deras Singular-högtalare (den med stereo ur en burk). Jag har tittat på den lösningen (och även gett råd vid designen av kortet) och den fungerar riktigt bra.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 10:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tack för svaren.

jo sony, på ett sätt har jag ju redan löst det hela: classik + slipsik. men jag vill ju så gärna fortsätta använda lk140. vet inte vad slutsteget i en ny classik går för, men kan väl inte vara lika bra som lk140, eller?

visst vore en classik + lk140 med slipsik jättebra, och slipsiken är ju inte så svår att gömma kanske, och 2,5 lådor är ju bättre än 3...fast det blir ju lika mycket kablage. och en av anledningarna till att jag vill ha två lådor är ju just mindre av kablage.

majik phono är ett bra förslag det med, young, om det inte vore för åldern på majiken. man får ju vara lite försiktig med produkter som inte längre tillverkas har man ju märkt.

klart intressant är ju att hudik går att sättas in i en classik music...var ju lite det jag hoppades på faktiskt. men man undrar ju hur stort ingreppet är och om det finns någon risk för att det kan gå snett, med tanke på att garantin försvinner. jag tycker att det skulle vara mycket intressant att höra lite mer om dina tankar om hudik i classik musik, lejonklou. för om det visar sig att det låter sig göras utan egentlig risk, hur bra köp är då inte en classik music???

en sak till medan jag ändå håller på: anta att jag måste byta ut något (t.ex. laser) i min classik music med hudik. skulle det kunna uppstå komplikationer med tanke på omlödningar etc. som gjorts vid installationen?

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir nog inte något problem p g a Hudiken om du monterar in
en sådan i Classiken.

MEN, all garanti flyger iväg om du moddat Classiken, även om det
inte är moddningen som orsakat ett ev fel.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskussion. En anläggning bestående av en Musik/Hudik, kompletterad med en LP12a med MM-pickup skulle ju vara en väldigt komplett anläggning med bara två lådor och en skivspelare. Komplettera med en Squeezebox och man kan lätt spela hela dagen :-) Till en mycket rimlig kostnad dessutom. Kompakt och snyggt utan en massa dj... sladddar.
Cool!

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
man undrar ju hur stort ingreppet är och om det finns någon risk för att det kan gå snett
Det finns inget speciellt problem. Strömförsörjning finns (en bra switchad nätdel till lågspänningsdelen sitter i allt utom de första Classikarna) och Hudik belastar så lite att den kommer inte att märka det.

En ingång kommer att få två motstånd borttagna (höger+vänster) och istället kommer ett bra bra kablar att dras till och från Hudiken. Den ingången blir sedan Phono (fast på Classikens fönster kommer det att stå det gamla namnet, t ex Au1).
Quote:
en sak till medan jag ändå håller på: anta att jag måste byta ut något (t.ex. laser) i min classik music med hudik. skulle det kunna uppstå komplikationer med tanke på omlödningar etc. som gjorts vid installationen?
Det blir inga tekniska komplikationer. Men om den skickas till Linn för laserbyte med Hudiken i (handlarna kan ju också byta laser) så blir de kanske sura över ingreppet.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan du stoppa en en phonodel i SC med?
Då vore väl Unidisk SC/slutsteg den bästa kompakta anläggningen...
Stödjer dessutom DVD o det är ju synnerligen trevligt!

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 15:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

att garantin förvinner när man grejar själv med apparaterna är det ju inget konstigt med. men en möjlighet är ju att köpa en begagnad vars garanti inte gäller längre. och då undrar man ju:

hur låter en äldre version av classik music jämfört med en senare version eller en som är helt ny? med andra ord: hur mycket energi har linn lagt ner på att förbättra classik music?

dessutom undrar jag naturligtvis hur det blir med ljudet jämfört med hur det låter nu. cd-spelaren i classik music är bättre än mimik har jag hört, men hur är det med försteget? alltså:

hur är försteget i nya resp. äldre classik music jämfört med kolektor?

hur slutsteget i classik music står sig i jämförelse med lk140 spelar egentligen ingen större roll. för om det blir bättre med lk140 behåller jag det helt enkelt, och har då inte mer än 2 lådor vilket ju var min grundtanke. men ni får gärna kommentera slutstegen med om ni vill. vore klart intressant att höra era åsikter på den punkten med

som ni märker snurrar det många tankar just nu, vilket kanske gör mitt inlägg något rörigt. ber om ursäkt för det isf
:D

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik (utan radio) är sämre än:
Classik T (med radio) som i sin tur är något sämre än:
Classik K/Classik Music (med Knekt-funktioner)

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00