selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 09:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 23, 2007 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar om det är ngn på forumet som har erfarenhet av skillnaden mellan en Majik CD och Ikemi ? Sitter idag med en sen Ikemi men jag har lite vaga planer på att byta upp mig till en Majik CD. Undrar just om det är värt pengarna ? Jag kör aktivt med 2* LK 85 och Ninka samt silver kabel mellan källa och Kollektor. Har för mig att jag läst att skillnaden inte var så där stor men det kan vara skoj att veta mer exakt. :idea:

Tacksam för svar !!

MVH Peter

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en Majik CD som jag är mycket nöjd med. Före jag köpte den så gemförde jag med en beg Ikemi av sen modell och jag tyckte skillnaden var mycket stor. Den är även bättre än SC. När det var demo hos T&T så så Brian Morris från Linn att Majik CD är i klass med 2.1 ljudmässigt. Men det bästa är att själv lyssna, ta med din Ikemi till någon butik och testa.

/Fredrik.

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
När det var demo hos T&T så så Brian Morris från Linn att Majik CD är i klass med 2.1 ljudmässigt.
Sa han verkligen det :shock:
Är du säker?

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det är den inte. Gamle räven som han nu kallas för är ute och cyklar om han påstår det.

Majik CD och Unidisk SC är hyfsat lika varandra vad gäller musikåtergivningen. Min erfarenhet är att en sådan test delar Linnister i 50/50 gruppering på samma sätt som att vissa föredrar Genki före Karik/Numerik.

Jag anser att Majik CD är bättre än Unidisk SC på tune dem vilket är det jag bedömmer.

Om man då jämför prisskillnaden på vad du får för din beggade Ikemi och vad du får betala för en beggad Majik CD så handlar det om ca 11000 - 12000:- vilket jag kan tycka att det är värt.

Men...
det förutsätter nästan att ditt mål är att leva med Majik SC i kanske två år eller så. Om du redan nu har funderingar på t.ex. en 2.1 är det absolut helt fel att ta mellansteget Majik CD. (Med det var ju inte frågan)

Testa själv, lyssna, strunta i att Majik CD har en tråkig transport, bedöm tune dem. 8)

Jag har ägt en Ikemi i flera år och hade det inte varit för att jag ville bli av med min Pioneer DVD-spelare så hade jag nöjt mig med att uppgradera till Majik CD.

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Gamle räven som han nu kallas för är ute och cyklar om han påstår det.
Klart den inte är lika bra som en 2.1!
Som jag sa i en annan tråd, Linn verkar inte ha koll på bättre o sämre nuförtiden :?

Om han nu verkligen sa det. (dialekten spelar spratt)
Eller... kan han ha hört en Majik CD med kommande mjukvara på fabriken o trott att det är SÅ de ska låta?

Man får ju verkligen hoppas det inte var en medveten marketing strategi.

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp Brian Morris sa det till mig när det var demo av Majik systemet förra året. Jag frågade i vilken nivå Majik är i förhållande till unidisk och fick som svar 2.1. Men enda sättet är att testa båda vid ett och samma tillfälle för att avgöra saken. Linn försöker nog använda samma plattform och komponenter till så många produker som möjligt och göra justeringar som gör den ena lite bättre eller har fler funktioner typ dvd.

/Fredrik.

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Men enda sättet är att testa båda vid ett och samma tillfälle för att avgöra saken.
Precis. Och det är det redan ganska många som har gjort...

PostPosted: Wed May 23, 2007 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar för svaren och jag kommer förmodligen börja spara till en Majik CD. Är inte intresserad av DVD funktionen därför faller Linns kombi maskiner bort utan jag är enbart intresserad av CD kvalitén.

När jag har sparat ihop tillräckligt kommer jag åka upp till Anders på Tonläget och ta med mig min Ikemi om det faller sig till Majiks fördel blir det affär. :twisted:

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 14:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Med risk för att blir kölhalad :wink: så skulle jag föreslå att du lyssnar på Majic Kontroll.
När jag var på demokvällen på HF så tyckte jag det var större skillnad mellan Kairn och Majic Kontroll än det var mellan Ikemi och Majik CD.
Men visst Majik CD låter helt klart bättre än Ikemi

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 14:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det slog mig med faktiskt, att ett byte av försteg kanske är det mest naturliga. Det är inte source first, men det känns som att Kollektor begränsar lite. Man skulle kanske kunna tänka sig att byta till en sen Kairn om man vill uppgradera till bättre en CD.

Fast det mest sorgliga i hela diskussionen är ju att gå ifrån en anläggning med enbart LK-lådor. Finns inget stilrenare än svarta LK-lådor.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
tyckte jag det var större skillnad mellan Kairn och Majic Kontroll än det var mellan Ikemi och Majik CD.
Jämförde ni alltså MajikCD - Kairn med Ikemi - Majik pre?

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
nej

Majik CD + Majik Kontroll
Majik CD + Kairn
Ikemi + Majik Kontroll
Ikemi + Kairn

Om jag kommer ihåg rätt

den största "wovv" känslan tyckte jag kom när de bytter från Kairn till Maijk kontroll oavsett om källan var Ikemi eller Majik CD

Med reservation för ett förskönande minne :wink:, demon det var ju i höstas

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
Quote:
nej

Majik CD + Kairn
Ikemi + Majik Kontroll
???

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Men det är den inte. ...
Majik CD och Unidisk SC är hyfsat lika varandra vad gäller musikåtergivningen. Min erfarenhet är att en sådan test delar Linnister i 50/50 gruppering på samma sätt som att vissa föredrar Genki före Karik/Numerik.

Jag anser att Majik CD är bättre än Unidisk SC på tune dem vilket är det jag bedömmer.
....
För en rättvis jämförelse måste nog båda vara av samma ålder, det är klar skillnad mellan en ny SC och ett par år gammal. Sen skall dom ju ha lika förutsättningar som t ex uppvärmningstid vilket inte alltid är fallet vid en demo. Sen har vi ju saker som mjukvaruversionen i dom också. Egentligen är det kanske inte så intressant för dom har ju olika kundkrets. Man köper nog inte en SC om man inte tänkt koppla in en TV.

Jag tycker att skillnaden mellan Ikemi och Majik är av den storleken att Majik+Kollektor torde vara bättre än Ikemi+Majik Kontrol. Hade du haft en LP12 så skulle jag rekommendera Majik K, mycket pga lyftet på phono.

Men det kan kanske bli ett litet utbud av beg 2.1 iom Akurate CD'n ? I dom jämförelser jag hört så var 2.1 klart bättre än Majik.

Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle inte alls bli förvånad om Ikemi+Majik Kontrol är mer tilltalande. Kairn är ju, även om den uppgraderats ordentligt genom åren, en gammal produkt (15-20 år?), och skillnaderna mellan en Ikemi och en Majik verkar inte vara gigantiska i alla fall. Har själv en Karik/numerik som jag köpte ny för massor av år sedan och hade hoppats på att att byta upp mig till en Ikemi när dess efterföljare kom. Jag trodde att "alla" skulle byta sina Ikemi mot Majik och att marknaden skulle flöda av billiga Ikemis, men det verkar inte riktigt ha hänt. En anledning, min egen spekulation, kan ju vara att många jämfört sin Ikemi med en Majik och tyckte att skillnaden inte var tillräckligt stor.

Det är ju dock roligt att se att Linn är tillbaka i sitt "gamla jag" igen och jag hoppas att de fortsätter i samma anda. Senaste åren tröttnade jag lite och hade planer på att byta till naim när det var dags för en stor uppgradering. Nu finns i alla fall Linn också med som ett alternativ igen.

Wahlen wrote:
Om jag kommer ihåg rätt

den största "wovv" känslan tyckte jag kom när de bytter från Kairn till Maijk kontroll oavsett om källan var Ikemi eller Majik CD

Med reservation för ett förskönande minne :wink:, demon det var ju i höstas

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00