selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject: Prisvärdhet
PostPosted: Tue May 22, 2007 10:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Intressant diskussion i tråden nya format, flyttar hit istället.

Här kommer några funderingar angående prisvärdhet.

Bill: Om du med en CD som t ex Akurate CD för 60 000 nästan får ett ljud i klass med din 12:a för 85 000 är det då prisvärt?

Sedan kan man ju alltid fundera över tillverkningskostnader, som programmerare kan jag dock påpeka att utveckling av programvara är mycket tidsödande, framförallt testningen av den.

Vad jag förstår så har Linn programmerat om drivrutinerna för styrningen av lasern, eftersom den styrning som följde med ifrån tillverkaren av lasern inte dög.
De utvecklar dessutom programvaran kontinuerligt både vad gäller avkodning av signal och styrning av laser,
dessa uppgraderingar får kunderna tillgång till utan kostnad; tänk om man fått keelen gratis...
Detta är som man automatiskt skulle få en uppgradering av styrboxen till bilen när den var på service.

Faktum är att efter speciellt en uppgradering, faktiskt två, när Unidisken sändes till fabrik så kom det tillbaka en mycket bättre spelare.

Sammanfattningsvis skulle jag nog uppskatta att kostnaden för att tillverka en Unidisk är material 20%, programvara 80%.

Mvh Per

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 10:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad bra inlägg :) Det bara flöt på när jag läste ingenom det! Mycket fina poänger, dock kan jag inte kommentera de procentuella kostnaderna eftersom det bara är spekulationer.

Post subject: Re: Prisvärdhet
PostPosted: Tue May 22, 2007 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
Bill: Om du med en CD som t ex Akurate CD för 60 000 nästan får ett ljud i klass med din 12:a
Dream on ;)

PostPosted: Tue May 22, 2007 10:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
PerK wrote:
Bill: Om du med en CD som t ex Akurate CD för 60 000 nästan får ett ljud i klass med din 12:a
Dream on ;)
Jag vet att det aldrig blir lika bra som en en 12:a, men så nära man komma komma med en CD, dock mycket större skillnad om man har en fullmatad tolva.

/Per

PostPosted: Tue May 22, 2007 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
henriklh wrote:
PerK wrote:
Dream on ;)
Jag vet att det aldrig blir lika bra som en en 12:a, men så nära man komma komma med en CD, dock mycket större skillnad om man har en fullmatad tolva.

/Per
Tänk på hur länga vinyl funnits = har hunnit förfinats.
CD mediat är ju i sin linda ännu.
Tänk också på att inspelning/mastring mm sker ju digitalt oavsett om det sedan blir överfört till vinyl eller annat format...så digitalt i sig är inte problemet.

Där vinylavspelning handlar om mekanik (exakt rotation, puppan hålls exakt stilla över spåret, inga vibrationer mm) handlar digital avspelning mer om att minimera jitter o andra störningar i den digitala domänen samt under omvandling till analogt ljud. Klart mer komplex teknologi.

Man kan anta att MYCKET kan förbättras på båda formaten.
Då priset sjunker blixtsnabbt på digitalavspelning (ex mp3spelare som låter hyfsat) o CD budgetspelare som låter bättre o bättre krävs ju även ökad prestanda från en dyr LinnCD.

När det gäller vinyl så är det svårare att tillverka billiga bra svarvar. Mekanik blir inte billigare med åren - snarare tvärt om...

Tror således att vinyl kommer att överleva CD teknologin, då den ersätts med musik/video "on-line".

Vad vill jag säga med detta?

1/ Jo, att kraven på upplevd prisvärdhet (för att kunna sälja CD/DVDspelare i framtiden) kommer att ÖKA.
Får vara GRYMT bra till ett attraktivt pris om konsumenterna ska vara OK med "åbäket" att byta skiva o bara kunna lyssna hemma/i bilen - istället för att vara "on-line" o streama ned musik/video till sin mobil, PDA eller annan liten bärbar mediaspelare.

2/ Kraven på prisvärdhet är inte lika stor på vinylsvarvar. Har ingen direkt konkurens som CDmediat har i "on-line" applikationer.

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Prisvärdhet kan förstås alltid diskuteras eftersom det är en så personlig sak. Men om jag hade köpt en DVD-spelare för 60.000 och sedan behöver skicka omkring den för mjukvaruuppdatering för att den överhuvudtaget ska fungera som avsett, då skulle jag byta leverantör.

Jag har en bekannt som gjorde sitt livs dröm till verklighet och köpte sig en Ferrari. Skitsnygg och läcker på alla vis, snabb och med bra väghållning. En underbar körmaskin helt enkelt. Prisvärd? Knappast, man kan ta sig från A till B betydligt billigare. Men kanske inte på något roligare sätt!

Men, bilen stod mer på verkstaden än användes för körning och efter ett och ett halvt år sålde han "skiten", trött på att aldrig veta när maskineriet behaga fungera.

För entusiasten som tycker att mekandet och uppgraderingar är halva behållningen så fungerar det naturligtvis, men för den som gillar att köra bil kanske andra alternativ är bättre.

Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, varför man väljer viss apparatur har mycket med inställningen till sin hobby att göra. I mina unga dagar tyckte jag det var kul att pyssla, modifiera pickuper, testa massa saker. Idag är jag gammal och trött och tycker att dyra grejor bara ska fungera :-)

Dessutom är jag också mer nöjd med det jag har, tycker helt enkelt inte att det är värt hundratusentals kronor för i sammanhanget relativt små skillnader. Att jag lagt så mycket pengar på en skivspelare beror på ren lättja. Jag kunde naturligtvis testat en massa olika spelare, tonarmar, pickuper, RIAA osv och kanske hittat en tillfredsställande kombination till en mindre del av vad LP12:an kostar. Men bara tanken på allt arbete fick mig att öppna plånboken :D

En CD-spelare däremot, den lyfter man ur lådan, ställer på ett lämpligt bord och kopplar in med ett par sladdar. Att då betala 60 papp för en plastig historia med mjukvaruproblem är inte så lockande, hur bra det än låter, när det låter.

Jag funderar faktiskt på en Classic Movie, allt i ett och slipper en massa sladdar. verkar fungera också :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 13:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För mig är det också viktigt att så pass dyra saker fungerar som utlovats. På tal om olika format och bekvämlighet så skulle jag själv inte vilja hålla på med att byta CD-skivor eller dylikt för att lyssna på musik. Det räcker att sätta i och ta ut skivan en gång, när man rippar den. Och de som har mycket fördomar om att använda en dator som källa har inte testat nog mycket :) Varför försöka med olika CD-spelare när man kan rippa en gång och ha en perfekt kopia, alltså när det inte går att få en bättre kopia. Rippa och jämför automatisk med vad andra fått för resultat--> samma resultat=perfekt kopia. Ett minsta lilla läsfel skulle alltså inte med miljarders chans skapa en likadan "verifieringsnyckel". Var bara tvungen att få säga det jag tänkt på.

Men som sagt, en del ser charmen i att hålla på med diverse skivor och att pilla i sin apparatur. Andra gör det på annat sätt :)

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 13:28 
Site Admin
Site Admin

Vi kan väl ta CD- vs hårddisk-baserade spelare i nån annan tråd, även om det förvisso gränsar lite till prisvärdhet - rent teoretiskt sett ska det ju gå utan problem att få en helt perfekt transport som garanterat läser av alla bitar rätt, och det till en bråkdel av priset för en redigt dyr CD-spelare. Som jag själv skrivit i andra trådar så upplever åtminstone inte jag att teori och praktik motsvarar varandra där, tyvärr. Men som sagt, det kan lämpligen tas i annan tråd, annars riskerar nog den här tråden att driva fasligt off-topic.

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
En CD-spelare däremot, den lyfter man ur lådan, ställer på ett lämpligt bord och kopplar in med ett par sladdar. Att då betala 60 papp för en plastig historia med mjukvaruproblem är inte så lockande, hur bra det än låter, när det låter.
Blir den mer prisvärd om den kostar 5 000 o krånglar :wink:
Är en 5k spelare som låter kass men INTE krånglar prisvärd?

Jag skulle vilja säga efter att ha ägt en del bilar (somliga krånglade, somliga utan fel) o HIFI prylar som har samma "egenheter" att det är prestanda som avgör prisvärdhet för mig.

Hellre något som är BRA som behöver repareras ibland, än något som inte är bra överhuvudtaget...

Mao, för att kvala in i diskussionen om prisvärde måste det först vara en BRA produkt avseende prestanda.
100 SEK på något som inte uppfyller det kravet är bortkastade slantar

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En BMW M3 är prisvärd jämfört med en Ferrari. Dock så är det
en djäkla massa pengar fortfarande.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att en bra CD-skiva är prisvärd när den kostar 50 kronor. När samma skiva kostar 30 kronor är den ännu mer prisvärd.

Fast det mest prisvärda i detta fall är ändå när man får betala för just det man vill ha, t.ex. om man kunde köpa enbart de låtar man vill ha från en skiva, till ett bra pris i det format som man vill.

Sen det här med Linngrejjer t.ex, ett litet företag som producerar varor i en relativt liten skala, har många gånger ett högre pris på sina varor än det företag som kan masstilverka något liknande.

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Jag tycker att en bra CD-skiva är prisvärd när den kostar 50 kronor. När samma skiva kostar 30 kronor är den ännu mer prisvärd.

Fast det mest prisvärda i detta fall är ändå när man får betala för just det man vill ha, t.ex. om man kunde köpa enbart de låtar man vill ha från en skiva, till ett bra pris i det format som man vill.
På Linn Records kan du köpa musiken a la carte, antingen de låtar du vill ha eller hela albumet. Du kan också välja mellan "CD-kvalitet" och komprimerat, med vissa skivor kan du dessutom välja Master Quality i 24/96-format. Synd bara att inte alla fonogram släpps på Linn Records :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
En bra skiva kan vara prisvärd för 150 med.
Återigen, är det bara BRA prestanda så...

Å andra sidan "skitskivan" för 100SEK som INTE ens skulle vara prisvärd vid 5 SEK plötsligt bli jättebra efter en uppgradering o då BLI prisvärd 8)
Lurigt

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag tror jag föredrar bra musik i första hand. Prestanda kommer definitivt längre ner på listan...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag tror jag föredrar bra musik i första hand. Prestanda kommer definitivt längre ner på listan...

/ B
Men prestanda menar jag givetvis musikalitet

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00