Prisvärdhet kan förstås alltid diskuteras eftersom det är en så personlig sak. Men om jag hade köpt en DVD-spelare för 60.000 och sedan behöver skicka omkring den för mjukvaruuppdatering för att den överhuvudtaget ska fungera som avsett, då skulle jag byta leverantör.
Jag har en bekannt som gjorde sitt livs dröm till verklighet och köpte sig en Ferrari. Skitsnygg och läcker på alla vis, snabb och med bra väghållning. En underbar körmaskin helt enkelt. Prisvärd? Knappast, man kan ta sig från A till B betydligt billigare. Men kanske inte på något roligare sätt!
Men, bilen stod mer på verkstaden än användes för körning och efter ett och ett halvt år sålde han "skiten", trött på att aldrig veta när maskineriet behaga fungera.
För entusiasten som tycker att mekandet och uppgraderingar är halva behållningen så fungerar det naturligtvis, men för den som gillar att köra bil kanske andra alternativ är bättre.
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, varför man väljer viss apparatur har mycket med inställningen till sin hobby att göra. I mina unga dagar tyckte jag det var kul att pyssla, modifiera pickuper, testa massa saker. Idag är jag gammal och trött och tycker att dyra grejor bara ska fungera
Dessutom är jag också mer nöjd med det jag har, tycker helt enkelt inte att det är värt hundratusentals kronor för i sammanhanget relativt små skillnader. Att jag lagt så mycket pengar på en skivspelare beror på ren lättja. Jag kunde naturligtvis testat en massa olika spelare, tonarmar, pickuper, RIAA osv och kanske hittat en tillfredsställande kombination till en mindre del av vad LP12:an kostar. Men bara tanken på allt arbete fick mig att öppna plånboken
En CD-spelare däremot, den lyfter man ur lådan, ställer på ett lämpligt bord och kopplar in med ett par sladdar. Att då betala 60 papp för en plastig historia med mjukvaruproblem är inte så lockande, hur bra det än låter, när det låter.
Jag funderar faktiskt på en Classic Movie, allt i ett och slipper en massa sladdar. verkar fungera också
/ B