selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 09:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: classik music
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hejsan,

jag har några frågor angående fabriksnya classik music som jag undrar om någon eller några här på formet skulle kunna hjälpa mig med:

1. hur står sig mot försteget mot kolektor?

2. har classik music en mm utgång, och isf hur står sig det mot kolektorutgången?

3. vad är bättre: mimik, kolektor, lk140 eller classik music aktivt med ett lk140?

anledningen till mina frågor är att jag gärna vill banta systemet lite (har en mimik skräpandes med)utan att tappa prestanda. tänkte att varianten med classik skulle slå tre flgor i en smäll:

1. nättare system

2. bättre prestanda

3. tillmötesgå inredningskommittén :D

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
hejsan,

jag har några frågor angående fabriksnya classik music som jag undrar om någon eller några här på formet skulle kunna hjälpa mig med:

1. hur står sig mot försteget mot kolektor?
Ungefär lika bra, tror att Kolektor är lite vassare, men bara lite. Beror nog mest på exemplar.
griedl wrote:
2. har classik music en mm utgång, och isf hur står sig det mot kolektorutgången?
Classiken har bara:
1: pre out
2: tape out
3: Speaker left/right

Det är faktiskt bara skivspelare som har MM utgångar och inte ens alla skivpelare har det. :wink: Om du istället avser MM ingång så har den inte det heller. Jag rekomenderar en Lejonklou Slipsik V.2. Med den blir din P3 bättre ihop med en Classik än via en Kolektor/LK140.
griedl wrote:
3. vad är bättre: mimik, kolektor, lk140 eller classik music aktivt med ett lk140?
Classiken går inte att köra aktivt med en LK140, bara passivt. En AV5125 funkar däremot, eller 2 st LK140 förstås. Kör passivt (Ung. som LK85) och skaffa en LP12 (via slipsik), det är klart bättre! CD i Classiken är också klart bättre än den Mimikbaserade anlägningen. Classiken är underskattad. Det är Linns klart bästa integrerade förstärkare.
griedl wrote:
anledningen till mina frågor är att jag gärna vill banta systemet lite (har en mimik skräpandes med)utan att tappa prestanda. tänkte att varianten med classik skulle slå tre flgor i en smäll:

1. nättare system

2. bättre prestanda

3. tillmötesgå inredningskommittén :D
Jag är ganska säker på att du uppnår alla tre flugor i en Classiksmäll. En eventuell AV5125 (Glöm inte LP12 först!) och Slipsik kan du ha dolda i skåp. Nästa steg blir en bättre CD, t.ex Majik eller 2.1/1.1 och då får du fortfarande bara 2 synliga apparater. (Classik då som tuner/pre.) Rätt coolt med bara en burk+LP. Varsin QS vägghylla?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 18:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ok, tack för dina råd. hade fått för mig att det fanns riaa (hoppas jag använder rätt ord nu :D ) i classiken och och att det sedan hade gått att köra aktivt med classikslutsteget tillsammans med kl140an. pratade lite med ljudkompaniet idag och de tyckte väl att gå från kolektor till classik var ett något udda och ovanligt steg. men det är ju sååå snyggt med bara två lådor framme med skivspelaren (coolast är det väl med bara en som du nämnde linnofil), och kablar blir man också av med...fast ett slipsik (eller liknande) går ju lätt att gömma undan. jag får fundera vidare på hur detta ska lösas. kan ju gömma en låda i skåpet som allt står på nu, men då måste jag borra i bak på skåpet vilket jag inte vill...hmm...vilka problem man har :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 18:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Man kan ju om man vill byta till en Classik Movie istället. Beroende på modell så ska den vara ungefär som Genki/Kollektor/Lk85. Fortfarande en låda men ett snäpp upp i ljud jämfört med Classic music.

Fast den e inte lika snygg, tyvärr...

/Martin

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik Movie (CMS) R1 och R2 är ungefär som Genki/Kollektor/LK85.

CMS Di och CMS 2005 är nästan som Ikemi/Kollektor/LK85 (CMS
2005 är ännu bättre än CMS Di).

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är det sant att en Movie är aningen bättre. Men det är inget jag skulle satsa på för musik (utan TV i anläggningen). För liten skillnad mot vanlig Classik Music för att vara värt högre pris, fläktsurr, ökad värme för skivorna m.m.

En Movie Di är däremot en väldigt trevlig apparat, en helt annan sak. Mycket bättre på CD! (Nästan Ikemiklass.) Men då åker priset upp och det är kanske pengar du inte har? Fläkten går att åtgärda enligt tips här på forumet, även för vanlig movie.

Jag skulle själv inte behålla ett LK140 till en C. Music. För liten skillnad för att vara värt design och pengar. Bättre då att ta de 5000 kr som försäljningen kan ge (+P3) och köpa en billig LP12:a att bygga vidare på. Slipsiken döljer du förstås. => 2 lådor och bättre prestanda på CD och LP än vad du har idag.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Av en ren tillfällighet så var jag faktiskt och installerade en Classik/k (Music) ikväll. Ståendes på ett bra bord (Dinor) och kopplade med K20 till Ninka på stenfot så lät det riktigt j-a bra! Jag blir lika överaskad varje gång hur bra det kan bli med bara en enda burk som är så billig. Totalpriset är under 20 tusen begagnat och det ger otroligt mycket för pengarna! Ett fynd som dessutom har en bra radio. Har du råd med Movie Di, t.ex. genom att sälja din LK140 så är en Movie Di ett ännu bättre val, prestandamässigt, särskilt bra val om du har TV i rummet. Men som sagt, en LP12:a kanske är inom räckhåll med 5 extra lappar i fickan?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 15:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

råder inget tvekan om att cm är en riktigt bra produkt, linns mest prisvärda?? hur som helst har jag bestämt mig för att låta mitt system vara som det är tills vidare. har kommit på en bra lösning på att förvara kablarna och bara ta fram mimiken ifall den skulle behövas. tar inte många sekunder som det är nu. så löste sig både utseendet och ekonomin :D förresten så lyssnade jag på min p3 med nya adikten genom nya majikför- och slutsteget och akurate. måste säga att den inte gjorde bort sig ett dugg ens i så fint sällskap. dessutom måste jag säga att trots en del negativt om nya majik här på forumet, så tycker jag att det lät suveränt, och definitivt något, iaf för mig, att sikta mot på lååång sikt.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 18:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hittade detta på lejonklous forum:

Suggested prices in Sweden are:

Classik Music SEK 15 500
Classik Movie SEK 28 100

That is more than SEK 10 000 less for a Movie and almost 4 400 less for a Music!

Verkar ju lovande om man är ute efter en CM 05'

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 19:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

intressant, är det ryktena om sänkta priser som verkligen ska slå in, och då på bredare front?

Post subject:
PostPosted: Tue May 01, 2007 21:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

En liten fråga angående Classic Movie 05'.
Har den verkligen inte progressiv komponent?? :roll:
I sådana fall är den ju inte intressant om man har större bild än 42", dvs projektorägare bör titta åt annat håll.
Har försökt hitta info på linns hemsida men kan inte se att det står progressiv komponent någonstans.
Magnus kanske kan bringa klarhet.

Post subject:
PostPosted: Tue May 01, 2007 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den funkar lika bra med en 26" som en 102" bild...

Hellre en bra spelare med Interlaced out än en dålig
spelare med Proggresiv out -det är slutresultatet som
räknas.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 07:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Självklart är det slutresultatet som räknas.
Jag tror dock att det är en miss av Linn att inte erbjuda progressiv component på classik movie.
Dom projektorer som jag har haft/provat har alla uppvisat en MYCKET bättre bild när man har matat dom med progressiv component. (Hitachi PJ-tx100, PJ-tx300, Sanyo Z2, Z3, Z4 Optoma HD70, Sony HS-50,HS60, Panasonic AE-700, AE-900, AX-100).
Troligtvis beror det på att projektorernas inbyggda kretsar inte är lika bra som dom som ex vis sitter i en ny dvd-spelare för 4000:- och uppåt.
Att Classik Movie saknar HDMI är ju i sig också en liten miss men det hade ju gått att stå ut med om den hade haft progressiv component.
Jag blev glad när jag såg att priset skall sänkas med 10000:- så jag började planera för ett inköp av en classik movie men nu faller dessa planer helt och jag får fortsätta att inrikta mig på en Unidisc SC 8)

Iofs är den väl bättre på allt så jag ska väl inte misströsta.

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 19:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Håller med Mango! Detta måste vara en marknadsmässig miss. Därav prisänkningen på 10000:-?

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad kostade Movie före prisökning sep 2006?
Var det inte samma som nu efter sänkningen...

På musik skiljer det 500 spänn om jag mins rätt. (16k då)

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00