selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 01:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Magnus wrote:
...fast du gör inte så mkt med de nya formaten i ett nytt försteg
om du ska använda din 2.1:a... Det är bara med en HD-DVD- eller
Blueray-spelare som du har någon användning av de nya formaten.
Detta känner jag såklart till. Men som du känner till har jag ingen d/a modul i min exotic och det är något jag hade haft användning för men känner ingen jättestor lust att uppgradera innan nya formaten kommit. Speciellt eftersom jag inte har någon center just nu. (Kan mixa ner stereo tv ljud i centern.) Sedan kan jag köra med en annan källa för blå-stråle filmer (till att börja med iaf) och 2.1 för resten.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jo ett försteg från Linn med HDMI 1.3 skulle vara bra, för då skulle den vara ganska framtidssäker

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 18, 2007 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Jag tror mig knappt kunna höra skillnaden mellan Uni 1 respektive 2. men jag kan verkligen se skillnad mellan en CRT och en projektor, om inte annat på möjlig storlek på bilden :-)
...
"tror" :shock: Menade du att du inte jämfört eller att du inte tycker att det är speciellt stor skillnad mellan 1.1 och 2.1?

De ggr jag jämfört 1.1 och 2.1 så har skillnaden varit så stor att jag (och många med mig) tycker att 1.1 är mer prisvärd än 2.1!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 18, 2007 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tror. Har aldrig lyssnat på någon av apparaterna. Men jag har lyssnat på andra CD-spelare från Linn och andra tillverkare och även om jag kan höra skillnad på dem om jag anstränger mig är den inte värd prisskillnaden. Och bara prisskillnaden mellan 1:an och 2:an räcker väl till en bra skärm?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 19, 2007 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Tror. Har aldrig lyssnat på någon av apparaterna. Men jag har lyssnat på andra CD-spelare från Linn och andra tillverkare och även om jag kan höra skillnad på dem om jag anstränger mig är den inte värd prisskillnaden. Och bara prisskillnaden mellan 1:an och 2:an räcker väl till en bra skärm?

/ B
Vore det inte klädsamt att skriva (explicit) att du inte hört någon av spelarna i så fall!? Du är ju en ganska flitig deltagare på forumet och man kan lätt få intrycket av att du också är relativt initierad, viket du i varje fall i det här fallet uppenbarligen inte är. Att påstå något om Linn:s CD-spelare utan att ha hört en 1.1 (eller CD12), skulle jag vilja påstå, är ungefär som att uttala sig om LP12 baserat på lyssninsintryck från en Basik eller Axis.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Tror. Har aldrig lyssnat på någon av apparaterna. Men jag har lyssnat på andra CD-spelare från Linn och andra tillverkare och även om jag kan höra skillnad på dem om jag anstränger mig är den inte värd prisskillnaden. Och bara prisskillnaden mellan 1:an och 2:an räcker väl till en bra skärm?

/ B
Vore det inte klädsamt att skriva (explicit) att du inte hört någon av spelarna i så fall!? Du är ju en ganska flitig deltagare på forumet och man kan lätt få intrycket av att du också är relativt initierad, viket du i varje fall i det här fallet uppenbarligen inte är. Att påstå något om Linn:s CD-spelare utan att ha hört en 1.1 (eller CD12), skulle jag vilja påstå, är ungefär som att uttala sig om LP12 baserat på lyssninsintryck från en Basik eller Axis.
Du har givetvis rätt och det har inte varit min mening att pådyvla någon en erfarenhet jag inte har. Däremot så har jag lyssnat på andra Linn-prylar där skillnaderna upplevst som "dramatiska" och där jag själv hör skillnad men inte tycker skillnaden är värd speciellt mycket. I detta fallet har jag bara extrapolerat mina erfarenheter till annan utrustning.

Min begränsade erfarenhet av CD12 hos High Fidelity ger mig trots allt lite råg i ryggen för min ståndpunkt. En ståndpunkt som naturligtvis bara gäller undertecknad och ingen annan. Förmodligen är jag mycket mer priskänslig än vad många andra är här, jag kräver helt enkelt mer "bang for the bucks" :-)

Nu kanske Linns prispolitik förändras och vi kanske rentav får möjlighet att inhandla apparater som inte bara låter bra utan även kan anses vara prisvärda.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
... Nu kanske Linns prispolitik förändras och vi kanske rentav får möjlighet att inhandla apparater som inte bara låter bra utan även kan anses vara prisvärda.

/ B
Jag är i så fall en av dom som direkt vill påstå att Linns prylar i de allra flesta fall är oerhört prisvärda. Man kan ju jämföra med vad konkurrenterna kan åstadkomma till samma pris. Det ger ofta lite perspektiv. För att ta ett kanske lite extremt exempel (och emotsäga din ståndpunkt) så är min åsikt att t.ex. Unidisk 1.1 är klart prisvärd. Den kostar en hel del pengar, men den levererar också (förutsatt att man vill spela CD/SACD/DVD-Audio).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
... Nu kanske Linns prispolitik förändras och vi kanske rentav får möjlighet att inhandla apparater som inte bara låter bra utan även kan anses vara prisvärda.

/ B
Jag är i så fall en av dom som direkt vill påstå att Linns prylar i de allra flesta fall är oerhört prisvärda. Man kan ju jämföra med vad konkurrenterna kan åstadkomma till samma pris. Det ger ofta lite perspektiv. För att ta ett kanske lite extremt exempel (och emotsäga din ståndpunkt) så är min åsikt att t.ex. Unidisk 1.1 är klart prisvärd. Den kostar en hel del pengar, men den levererar också (förutsatt att man vill spela CD/SACD/DVD-Audio).
Jo, där har vi helt olika åsikt. Jag anser att de flesta Linn-prylar är klart överprissatta. Prisvärdheten försvann för många många år sedan. Själv fastnade jag för första gången för en Linn-pickup när jag lyssnade på en Arkiva B hos Anders på Tonläget. Kombinationen med Linto var otroligt välljudande och det bästa jag då hört från Linn. Detta var runt 2004. Jag beställde då en uppgradering av min LP12:a vilket innebär att jag idag sitter med en LP12/Ekos2/Lingo2/Linto2/Trampolin/ArkivaB-kombination som iofs låter alldeles utmärkt, men prisvärd - icke! Kombinationen kostar minst 75 tusen för mycket. Pickupen spårar tex ganska dåligt och många "45-varvs tolvor" är nästan ospelbara. Min gamla Sumiko "Blue Point Special" är betydligt bättre när det gäller spårning och obetydligt sämre i musikaliskt driv ("Linn-parametrar").

Att Linn "A" är bättre än Linn "B" betyder inte att Linn totalt sätt är bättre än något annat märke. Det är navelskåderi och tyvärr en bidragande orsak till att Linn kan ta ut fantasipriser för sina produkter.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
... Nu kanske Linns prispolitik förändras och vi kanske rentav får möjlighet att inhandla apparater som inte bara låter bra utan även kan anses vara prisvärda.

/ B
Jag är i så fall en av dom som direkt vill påstå att Linns prylar i de allra flesta fall är oerhört prisvärda. Man kan ju jämföra med vad konkurrenterna kan åstadkomma till samma pris. Det ger ofta lite perspektiv. För att ta ett kanske lite extremt exempel (och emotsäga din ståndpunkt) så är min åsikt att t.ex. Unidisk 1.1 är klart prisvärd. Den kostar en hel del pengar, men den levererar också (förutsatt att man vill spela CD/SACD/DVD-Audio).
Jo, där har vi helt olika åsikt. Jag anser att de flesta Linn-prylar är klart överprissatta. Prisvärdheten försvann för många många år sedan. Själv fastnade jag för första gången för en Linn-pickup när jag lyssnade på en Arkiva B hos Anders på Tonläget. Kombinationen med Linto var otroligt välljudande och det bästa jag då hört från Linn. Detta var runt 2004. Jag beställde då en uppgradering av min LP12:a vilket innebär att jag idag sitter med en LP12/Ekos2/Lingo2/Linto2/Trampolin/ArkivaB-kombination som iofs låter alldeles utmärkt, men prisvärd - icke! Kombinationen kostar minst 75 tusen för mycket. Pickupen spårar tex ganska dåligt och många "45-varvs tolvor" är nästan ospelbara. Min gamla Sumiko "Blue Point Special" är betydligt bättre när det gäller spårning och obetydligt sämre i musikaliskt driv ("Linn-parametrar").

Att Linn "A" är bättre än Linn "B" betyder inte att Linn totalt sätt är bättre än något annat märke. Det är navelskåderi och tyvärr en bidragande orsak till att Linn kan ta ut fantasipriser för sina produkter.

/ B
Men håller denna argumentation nu Bill? Först diskuterade några unidiskar som du inte hade lyssnat på. Sedan nu så diskuterar du om de är prisvärda eller inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
.. Att Linn "A" är bättre än Linn "B" betyder inte att Linn totalt sätt är bättre än något annat märke. Det är navelskåderi och tyvärr en bidragande orsak till att Linn kan ta ut fantasipriser för sina produkter.

/ B
Det är väl klart. Har någon påstått något i den vägen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Prisvärdhet ja.

Känns lite förmätet att snacka om prisvärdhet på HIFI prylar som kostar som en bra bil...
Utanför inbitna Linnister diskuterar jag aldrig priset, blir ju bara löjligt :oops:
Några besökare har sagt; "OJ det ser dyrt ut, minst en XX tusen va?"
Normalt brukar XX vara mellan 10-20...
Visar vad mannen på gatan anser gränsen till det orimliga startar :oops:

Men för de redan indoktrinerande :wink: så tycker jag att Classik Musik/Movie/Unidisk SC/Unik är de produkter som är riktigt prisvärda.
Unik låter kanon ihop med Classik.
Kom ihåg att alla andra konsumentprodukter ständigt blivit bättre o billigare.

ps, sedan kan man ju faktiskt hävda att en Enzo, RR o andra bilar för miljoner INTE är prisvärda utan att ha kört dom. :wink:
Kan ju omöjligen vara SÅ mycket bättre än en 430 stradale (vs Enzo) eller en S-klass (vs RR).
För dom som har pengarna så kanske det "är värt det", men prisvärt?

Bara att inse att ju högre upp på "skalan" man kommer så kostar varje liten förbättring multum.
O ofta sätts därefter merpriset högt, även för att göra produkten unik samt åtråvärd.
De som köper en Enzo alt RR gör det ju ofta för imagen. Hur många kör med dom dagligen :wink:

Ni spelar väl på Linn riggen dagligen :?:
:D

En 1.1 är alla gånger värd merpriset om man har pengarna, men prisvärd :roll:
Vad Akurate CD kostar visar väl rätt tydligt att 1.1 var överprisad :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Men håller denna argumentation nu Bill? Först diskuterade några unidiskar som du inte hade lyssnat på. Sedan nu så diskuterar du om de är prisvärda eller inte.
För mig är dom (Uni 1/2) inte prisvärda hur bra dom än låter. Så mycket bättre kan dom bara inte låta än motsvarande maskin för en tiondel av priset. För i så fall skulle dom låta bättre än CD12:an och det gör dom väl inte?

Men visst, det är bara ett teoretiskt resonemang som grundar sig på att Linns grejor är för dyra. Som jag tror jag skrivit tidigare, min LP12:a har kostat mig totalt runt 80-90 tusen. Den låter otroligt bra men prisvärd är den inte. Prisvärdhet är dock en högst personlig värdering som ju ingen annan egentligen kan ha synpunkter på. Man kan bara tala för sig själv. Och det är precis vad jag gjort :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
ed wrote:
Men håller denna argumentation nu Bill? Först diskuterade några unidiskar som du inte hade lyssnat på. Sedan nu så diskuterar du om de är prisvärda eller inte.
För mig är dom (Uni 1/2) inte prisvärda hur bra dom än låter. Så mycket bättre kan dom bara inte låta än motsvarande maskin för en tiondel av priset. För i så fall skulle dom låta bättre än CD12:an och det gör dom väl inte?

Men visst, det är bara ett teoretiskt resonemang som grundar sig på att Linns grejor är för dyra. Som jag tror jag skrivit tidigare, min LP12:a har kostat mig totalt runt 80-90 tusen. Den låter otroligt bra men prisvärd är den inte. Prisvärdhet är dock en högst personlig värdering som ju ingen annan egentligen kan ha synpunkter på. Man kan bara tala för sig själv. Och det är precis vad jag gjort :-)
Visst är det rätt att en åsikt är något som tillhör personen. problemet är väl när den personliga åsikten inte bygger på ngn empiri, bara är antagande. Verkligen heten finns inte i teorin, men teorin är en beskrivning av verklighten som i sin tur bygger på erfarenheter på verkligheten.

Om nu verkligheten existerar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
... En 1.1 är alla gånger värd merpriset om man har pengarna, men prisvärd :roll:
Vad Akurate CD kostar visar väl rätt tydligt att 1.1 var överprisad :wink:
För att kunna diskutera prisvärdhet eller ej så behöver vi komma överens om innebörden i begreppet! Till att börja med kan vi kanske komma överens om vad prisvärdhet inte är? Jag skulle vilja påstå att "billig" eller "ett lågt pris" inte är liktydigt med prisvärd. Att erbjuda något unikt till ett visst pris är väl i så fall närmare. Frågan är i så fall vad är unikt? Om vi nu diskuterar CD-spelare så skulle jag (utan att blinka) kunna påstå att musikupplevelsen som en 1.1 kan ge är smått unik vid en jämförelse med även den bästa CD-spelare för säg 15tkr. Som jag ser det så ger en enkel (billig) spelare en enkel bild av musiken och en bättre (dyrare) ger en bättre bild av kompositionen/framförandet. Någon generell korrelation mellan pris prestanda finns dock inte, generellt sett så gäller snarare motsatsen d.v.s. närmare den tes t.ex. Bill driver. Jag vil dock påstå att om man jämför de bästa spelarna i olika prisklasser så är det forfarande stora skillnader och då finns också ett starkt beroende mellan pris och prestanda där man i princip får prestanda i proportion till priset (någorlunda linjärt samband, i varje fall på min skala). Det bör dock erkännas att när vi talar om skillnader så är det mycket svårt att jämföra skillnader mellan olika tillfällen d.v.s. skillnaden mellan olika apparater kan skilja (!) i storlek. Antagligen (gissning) beroende på att absolutprestanda påverkas av så många faktorer som man inte har kontroll över.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
... Verkligen heten finns inte i teorin, men teorin är en beskrivning av verkligheten som i sin tur bygger på erfarenheter på verkligheten.

Om nu verkligheten existerar.
Nu känner jag doften av rödvin tillsammans med lite jazzmusik i bakgrunden :D

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited