Hej!
Tänkte dela med mig av lite intryck från en mycket angenäm
Keel-demo . Ljudkompaniet i Uppsala stod som värd i de nya lokalerna på Skolgatan 3, granne med Katedralskolan. Jag var lite tveksam till hur en demo skulle fungera i den lilla lokalen, men det fungerade mycket bra. Ingen verkade vara ensam i någon hörn, alla umgicks och hade trevligt

.
Jag deltog i
Keel-demon på High Fidelity som var snarlik denna, skillnaderna var:
- Passiva Komri istället för aktiva
- Jämförelse mellan tre tolvor, varav två med Keel:
- #1 LP12, gamla trampolin, gamla subchassit, Ekos, Akiva
- #2 LP12, gamla trampolin, Keel, Ekos, Akiva
- #3 LP12, nya trampolin, Keel, Ekos-SE, Akiva
- Ingen Unidisk inkopplad

Om jag har råkat missa något på tolvornas konfiguration får nån gärna rätta mig. Den stora poängen är att jag för första gången fick möjlighet att bilda mig en uppfattning hur stort steg Keel och Ekos SE är separat.
Keel subchassi och Akiva-pickup
Tolva #2 och #3
Övrig kringutrustning var Linto/Lingo, Linn Klimax Kontrol, Klimax Solo monoblock och passiva Komri.
För- och slutsteg samt tolva #1
Översiktsbild
För att dema detta med maximalt nöje krävs två saker:
Mycket riktigt, Linn-representant och öl. Som ni ser på bilden fanns båda delarna på plats - Andrew Oattes och Mariestads. Så spänn fast säkerhetsbältena, för här kommer en lyssningsrapport!
Den första jämförelsen stod mellan tolva #1 och #2. Den
enda skillnaden mellan tolvorna är Keel (pris 29100kr), i övrigt är de exakt lika och spelade med samma Lingo/Linto. Jag kände lite på dem efteråt och de var båda korrekt justerade. Milt uttryckt kan man säga att Keel är en av de största uppgraderingar jag hört. Det diskuteras priser hit och priser dit, men i relation till förbättringen den gör är det inget annat än ett bra köp. Den första skivan som spelades var med artisten "Fattaru" - låten "Mina hundar" (ingen av mina personliga favoritartister direkt). Det passade utmärkt för att tydliggöra skillnaden med Keel - man förstår lättare vad artisten sjunger och melodin i bakgrunden blir renare och tydligare. Det är en kul syn att se när det spelas på första tolvan och folk sitter stilla, men när Keel-tolvan spelar sitter alla och rycker lite i nacken till musikens melodi. Väldigt påtagligt. Därefter spelades en låt med Cohen och det var samma effekt där. Även hifimässigt blir det bättre med tystare bakgrund och mer detaljer.
Det demas LP12 för fullt!
Efter några snuttar hit och dit var det dags för nästa intressanta demo - tolva #2 mot #3. Här har båda spelarna Keel (29100kr) och det som skiljer är att #3 har nya Ekos-SE-armen (44000kr) och nya trampolin (2000kr). Intressant nog är skillnaden mellan #2 och #3 mindre än mellan #1 och #2. Prisskillnaden är större, men Keel gör mer! Ekos-SE är grädde på moset. Linns officiella ståndpunkt är att Ekos/Trampolin ger 40% förbättring och Keel 60% på dagens topptolva mot förra topptolvan. Jag skulle snarare säga 30 mot 70! Keel ger mer musik, Ekos-SE ger inte lika mycket mer musik men lite mer hififörbättringar än Keel. Tillsammans blir det otroligt bra, men jag rekommenderar alla att börja med Keel om pengarna inte räcker till båda uppgraderingarna. Sammanfattat: Keel är en NY produkt och väldigt prisvärd. Ekos-SE är en finputsning.
Folk minglar efter demon, och funderar på vilken bank med kontanthantering som ligger närmast
Det var riktigt kul att höra skillnaderna, jag har definitivt bestämt mig för att det blir en Keel på min tolva innan Ekos. Det är kul att Ljudkompaniet visar hur bra såna här arrangemang kan hållas i de nya lokalerna, mer sånt!
Innan jag slutar måste jag passa på att skriva en rad om BILD!
Northern Star 32" LCD-tv och Linn Komponent-högtalarsystem
Northern Star är en ny aktör på LCD-TV-marknaden och jag måste säga att jag är otroligt imponerad!

Bildkvaliteten på den här tvn är bland det bästa jag sett i LCD-väg, oavsett pris. Priset ja, 14k för 32"-modellen är grymt prisvärt! Den var kopplad till en Linn Classik Movie, men bara för att strö salt i såren kopplade vi upp den mot en Unidisk 1.1. ARGH!!!

Kolla upp denna TV om ni har möjlighet!
Måste såklart avsluta med det vackraste som finns i stereoväg, LP12.
Till minne av det gamla subchassit
Tack och hej!
Edit: PerK rättade mig, ingen av tolvorna hade nya Trampolin!
Edit2: PerK rättade sig själv, #3 hade visst nya trampolin!