Argon wrote:
Det var någon som rekommenderade en antistatpistol men kan det verkligen fungera?
Jodå, en sådan pistol fungerar. Och den är inte dyrare (runt 900 kronor eller så hos
www.svalander.se) än att man kan köpa och testa. Fungerar i avseende på att ta bort statisk uppladdning i skivan. Det är dock ingen garanti för att knastret försvinner.
Det du beskriver som skillnad mellan statisk elektricitet och skräp i spåret är jag däremot lite tveksam till. Skräp i spåret kan ibland låta lite "tyngre" och kraftigare men efterföljande elektronik kan inte "återge" statisk elektricitet med full bandbredd (statisk elektricitet har ofta bandbredder motsvarande några GHz) utan det låter ofta ganska lika fysiskt skräp.
Att använda borste eller inte, det är en kontroversiell fråga. Jag själv använder alltid en kolfiberborste om jag ser damm på skivan. De flesta "Linnister" avråder bestämt från användningen. Men det är väl bara att prova med och utan? Det som ger bäst resultat är det som gäller, oavsett vad vi andra tycker
/ B