selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 11:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Mar 25, 2007 21:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har precis fått hem min LP12a som spelar som en dröm men jag blir irriterad på allt statiskt knaster som uppstår under spelning. Nån som vet hur man kan bli av med knastret??

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför tror du att det är just statiskt knaster? Det vanligaste knastret kommer från smuts/slitage på skivan. Ett bra recept är att bara spela igenom dem ett antal gånger, sedan låter de mycket bättre. Så brukar jag göra med sämre begagnade skivor (händer dock alltmer sällan, för den beg vinyl som säljs av skivhandlare är ofta i mycket fint skick tycker jag).

Sliten nål eller skivspelare i dåligt skick brukar öka mängden upplevt knaster.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Lejon. Det är troligen smuts och skräp i spåren som låter. Blir det inte bättre med tiden, prova några olika pickuper. Slipning och storlek på nålen gör mycket för knastret beroende på att olika slipningar ligger olika djupt i spåret.

Min erfarenhet är också att knastret upplevs som värre, mer inblandad i musiken om inte pickupförstärkaren/försteget är av klass. Med en bra pickupförstärkare och/eller försteg lägger sig knastret separat, utanför musiken på något sätt och stör därför inte på samma sätt. Subjektivt låter det också som om knastret ligger i lägre nivå.

Varför elektroniken betyder så mycket vet jag inte, men jag gissar att bättre dynamik, högre överstyrningsmarginal och högre slew-rate (transientåtergivningsförmåga?) är bidragande orsaker.

Eller vad säger du Lejonklou?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 18:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Anledningen till att jag är säker på att det är statiskt knaster jag hör är att det låter mer som en snabb urladdning än skräp i spåret eller repor. Samma ljud uppstår när jag dammar av skivan med en uppenbart värdelös borste. Då hörs borstens urladdning mot skivan tydligt som knaster trots att puppan inte ligger på. Jag vet att det av vissa inte är att rekommendera att borsta av skivan så jag får väl sluta med det då den manövern tydligen bara hjälper till att ladda upp skivan. Puppan är en splitterny Adikt och skivorna är bara spelade några gånger tidigare och jag har behandlat dessa som barn. Funderar på att köpa en skivtvätt, dom sägs ju vara bra mot både skit och statisk elektricitet, men dom är ju inte gratis direkt så jag undrade ifall det finns någon billig och gyllene medelväg. Det var någon som rekommenderade en antistatpistol men kan det verkligen fungera?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 18:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Last edited by Argon on Mon Mar 26, 2007 19:38, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 18:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Last edited by Argon on Mon Mar 26, 2007 19:38, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, faktum är att elektroniken kan göra knastret mer eller mindre påträngande (Slipsik 2.0 knastrar mindre än 1.0 till exempel). Rent mätmässigt har jag haft svårt att definiera vad som gör detta, men ser man till kretsen så tycks stabilitet bidra till att den inte blir så "störd" varje gång det kommer en högfrekvent spik.

Gör man med flit kretsen mer instabil och ökar bandbredden maximalt så kan knastret bli väldigt irriterande och verkligen "lägga sig i" musiken. Som tur är så sammanfaller egenskaperna musikalisk och lågknastrande.

Argon: Jaha, en borste. Släng den omedelbart och gör ingenting annat än att spela skivorna i några veckor. Stora dammdussar kan du försiktigt blåsa bort. Nålen görs ren med grönt papper eller någon annan bra nålrengörare, helst torr sådan (vätskor är inte så bra för upphängningen).
Berätta sedan hur det blev!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Argon wrote:
Det var någon som rekommenderade en antistatpistol men kan det verkligen fungera?
Jodå, en sådan pistol fungerar. Och den är inte dyrare (runt 900 kronor eller så hos www.svalander.se) än att man kan köpa och testa. Fungerar i avseende på att ta bort statisk uppladdning i skivan. Det är dock ingen garanti för att knastret försvinner.

Det du beskriver som skillnad mellan statisk elektricitet och skräp i spåret är jag däremot lite tveksam till. Skräp i spåret kan ibland låta lite "tyngre" och kraftigare men efterföljande elektronik kan inte "återge" statisk elektricitet med full bandbredd (statisk elektricitet har ofta bandbredder motsvarande några GHz) utan det låter ofta ganska lika fysiskt skräp.

Att använda borste eller inte, det är en kontroversiell fråga. Jag själv använder alltid en kolfiberborste om jag ser damm på skivan. De flesta "Linnister" avråder bestämt från användningen. Men det är väl bara att prova med och utan? Det som ger bäst resultat är det som gäller, oavsett vad vi andra tycker :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 11:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Statiskt knaster kan också bero på att jordningen inte är som den skall vara. Kolla med att dra en jordsladd till från tonarm/innerchassi till jordskruven på förstärkare/phonosteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 20:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Ja, faktum är att elektroniken kan göra knastret mer eller mindre påträngande (Slipsik 2.0 knastrar mindre än 1.0 till exempel). Rent mätmässigt har jag haft svårt att definiera vad som gör detta, men ser man till kretsen så tycks stabilitet bidra till att den inte blir så "störd" varje gång det kommer en högfrekvent spik.

Gör man med flit kretsen mer instabil och ökar bandbredden maximalt så kan knastret bli väldigt irriterande och verkligen "lägga sig i" musiken. Som tur är så sammanfaller egenskaperna musikalisk och lågknastrande.

Argon: Jaha, en borste. Släng den omedelbart och gör ingenting annat än att spela skivorna i några veckor. Stora dammdussar kan du försiktigt blåsa bort. Nålen görs ren med grönt papper eller någon annan bra nålrengörare, helst torr sådan (vätskor är inte så bra för upphängningen).
Berätta sedan hur det blev!
Jag kan berätta att jag lånade hem en Slipsik 1.0 och nu sitter jag i fullständig chock konstaterandes att mitt riaa-steg är fullkomligt värdelöst! Helt plötsligt låter 12:an fantastiskt, alla frekvenser finns med och basen som jag trodde flyttat hemifrån finns där igen, och precis som du sa så försvann knastret i lade sig i bakgrunden. Fantastiskt!! Nu blir det till att investera i en Slipsik 2.0!!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Argon wrote:
Jag kan berätta att jag lånade hem en Slipsik 1.0 och nu sitter jag i fullständig chock konstaterandes att mitt riaa-steg är fullkomligt värdelöst! Helt plötsligt låter 12:an fantastiskt, alla frekvenser finns med och basen som jag trodde flyttat hemifrån finns där igen, och precis som du sa så försvann knastret i lade sig i bakgrunden. Fantastiskt!! Nu blir det till att investera i en Slipsik 2.0!!
Så trevligt att det löst sig!

Det jag tycker är intressant är att det är så ofta som problem inte består i vad man tror. Något som jag tycker man ska tänka på när man gör en förändring i sin anläggning och försöker gissa varför det låter sämre/bättre/annorlunda.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00