selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Nov 10, 2024 21:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Digital bild
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 13:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

När CDn kom var det ju en hel del människor som tyckte att det lät otroligt dåligt. Jag kommer själv ihåg en demo mellan en Rotel CD och en Linn Axis 1991. Jag köpte Axisen :)
Men dom flesta var ju mycket nöjda med CD ljudet!

Nu har ju digital bild funnits några år men fortfarande tycker jag att det för det mesta är obehaglit att titta på. Speciellt billiga LCD TV-apparater kan vara helt otroligt kassa men också nya bildrörsapparater med digital mottagare. Nya (dyra) apparater är kanske bra??????
Men dom flesta är ju mycket nöjda med den digitala bilden!

Är det så att bara några procent är känsliga för digitala fel? Och finns det en koppling mellan att man är känslig för digitala fel i ljud och digitala fel i bild?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vara så men jag tror inte det hänger ihop synen och hörseln är två olika sinnen personligen är jag mycket mera känslig mot dåligt ljud än dålig bild...

Kommer också ihåg när man köpte CD-spelare (88-89) att man tyckte det lät kallare sämre dum som man var hoppade man på tåget :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 12:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tvärr köper många en ny platt tv bara för att det har blivit billigt och "inne". Jag är övertygade om att många fått sämre bild än med en bildrörs-tv. Men oftast beror det nog på att insignalen är för dålig, skulle de ha en bra "digital" insignal skulle det bli bra.

Jag själv har kvar min gamla 32-tummare med konventionellt bildrör (inte 100Hz eller plant rör) och är jävligt nöjd med bilden. Så länge man har en bra signal så är bilden skitbra. Dock inte sagt att jag inte också skulle vilja ha en platt tv :P .

Det är nog samma sak som när cdn kom, det blir en hype att alla skall ha det, oavsett om det är bra eller inte. LP är grymt bra, och klassiskt bildrör är bra mycket bättre än folk tror.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 13:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror att det är den digitala signalbehandlingen som är problemet. En LCD-TV är nog väldigt bra om man bara styr pixlarna korrekt. En klassisk analog TV har ju absolut inga digitala fel...men kanske andra brister.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 13:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Absolut! Det är inte själva skärmen som är den begränsande delen, det är signalbehandlingen som är problemet, speciellt om man som här på framsidan :) fortfarande har analoga sändningar. Då blir det skit!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 08:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sköldpadda wrote:
Absolut! Det är inte själva skärmen som är den begränsande delen, det är signalbehandlingen som är problemet, speciellt om man som här på framsidan :) fortfarande har analoga sändningar. Då blir det skit!
Om du bor hyggligt nära en telestation så kan du få digitaltv via bredband.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00