selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 11:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ranking LP12:or
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 09:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,

Det skulle vara intressant att få en ny ranking över källor, liknande den jajo gjort tidigare, för nya konfigurationer av LP12:an.

Hur ligger t ex dessa inbördes

a) Trampolinn, Lingo 2, Ekos 2, Akiva
b) Trampolinn MK 2, Keel, Lingo 2, Akito, Adikt

Tyvärr så blir det ju ganska många kombinationer att välja mellan,
men den ovan är särkilt intressant eftersom b) är billigare.

/Per

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 10:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hmmm, knepigt. En tumregel som brukar stämma bra för icke-Linn spelare, är att bra arm och pickup är viktigare än drivverket (inom förnuftiga gränser, givetvis).
Å andra sidan finns det de som menar att Keel är en fundamental förbättring av LP12, jag får nog sälla mig till den skaran. Jag ställer mig dock frågande till behovet av en så dyr pickup som Akivan, det borde gå att få en likvärdig pickup billigare, även om man kanske måste anpassa sitt försteg en aning.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 10:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sexdwarf wrote:
Hmmm, knepigt. En tumregel som brukar stämma bra för icke-Linn spelare, är att bra arm och pickup är viktigare än drivverket (inom förnuftiga gränser, givetvis).
Å andra sidan finns det de som menar att Keel är en fundamental förbättring av LP12, jag får nog sälla mig till den skaran. Jag ställer mig dock frågande till behovet av en så dyr pickup som Akivan, det borde gå att få en likvärdig pickup billigare, även om man kanske måste anpassa sitt försteg en aning.
Jag tog det som exempel eftersom det är en topp LP12:a idag.
Vet dock ej om det finns billigare pickuper med motsvarande prestanda, dock vet jag att den är otroligt mycket bättre än Arkiv B som jag hade innan, prisvärt är dock alltid upp till köparen att bestämma...

Mvh Per

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag ställer mig dock frågande till behovet av en så dyr pickup som Akivan, det borde gå att få en likvärdig pickup billigare, även om man kanske måste anpassa sitt försteg en aning.
Kom gärna med ett förslag på en billigare och likvärdig PU. Har du testat dyra PU eller tror du bara?

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 10:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

PerK wrote:
Jag tog det som exempel eftersom det är en topp LP12:a idag.
Vet dock ej om det finns billigare pickuper med motsvarande prestanda, dock vet jag att den är otroligt mycket bättre än Arkiv B som jag hade innan, prisvärt är dock alltid upp till köparen att bestämma...
Jag förstår, och håller med.

Jag kan tänka mig att spelare A i ditt exempel borde låta snyggare, knastra mindre och spåra bättre.
Spelare B borde å andra sidan vara mer ofärgad i sin återgivning (timbre, främst), och låta mindre Linn och mer som andra "high end" spelare och bra cd-spelare.
Jag skulle ha valt spelare A, om jag vunnit på Lotto.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 11:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Erik wrote:
sexdwarf wrote:
Jag ställer mig dock frågande till behovet av en så dyr pickup som Akivan, det borde gå att få en likvärdig pickup billigare, även om man kanske måste anpassa sitt försteg en aning.
Kom gärna med ett förslag på en billigare och likvärdig PU. Har du testat dyra PU eller tror du bara?

/Erik
Ja men för satan. Jag orkar inte bråka om saken. Jag TYCKER att god spårning är viktigare än luft och rumsdetaljer. Därför TYCKER jag att exempelvis ortofon om40 och 30 är bättre. Jag gillar inte MC pickuper (de jag hört: Akiva, Arkiv, Klyde, Karma), de låter ljust. Får jag tycka så?? Jag avskyr när spårningen brister helt enkelt, det låter illa. Det som spårar bäst är det jag gillar bäst. Jag har all respekt för de som gillar sina MC-pickuper, men jag värdesätter andra saker i ljudet.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Ja men för satan. Jag orkar inte bråka om saken. Jag TYCKER att god spårning är viktigare än luft och rumsdetaljer. Därför TYCKER jag att exempelvis ortofon om40 och 30 är bättre. Jag gillar inte MC pickuper (de jag hört: Akiva, Arkiv, Klyde, Karma), de låter ljust. Får jag tycka så?? Jag avskyr när spårningen brister helt enkelt, det låter illa. Det som spårar bäst är det jag gillar bäst. Jag har all respekt för de som gillar sina MC-pickuper, men jag värdesätter andra saker i ljudet.
:D

Får jag inflika en idiotisk fråga? Vad i är spårning egentligen?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 13:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:

:D

Får jag inflika en idiotisk fråga? Vad i är spårning egentligen?
Det är ingen idiotisk fråga. En pickup spårar dåligt när ljudet "spricker" vid dynamiska utbrott. Jag antar att du har slitit ut ett antal nålar, dålig spårning kan sägas låta som just en nål som börjar bli sliten (fast mindre illa, och intermittent). Förmågan att avspela buckilga skivor är även den spårningsberoende.
Det sägs att det är den låga massan i en MC nål, kombinerat med en oftast låg komplians, som ger både de goda och de dåliga sidorna av MC-pickupsljudet. En MC kan verkligen låta snabb.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det alltså nålen som hoppar runt i spåret? Är det bara på vissa skivor man får problem med det?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Vad du är tröttsam. Har du inte insett att du nästan alltid tycker tvärt emot vad alla andra "normala" Linn-föresåpråkare och på de flesta områden? Kan du inte skippa ditt LTS-predikande och luta dig tillbaka en aning!? Vilken hierarki som gäller för allehanda (ur vår synvinkel) mindre välkonstruerade/välspelande skivspelare är för de flesta av oss i det närmaste ointressant eftersom målet med dessa produkter tycks vara något annat än målet med Linn-apparater så som de flesta Linn-köpare tolkar det. Vi bryr oss helt enkelt mindre om påstådda spårningsegenskaper utan lyssnar efter vilket som förmedlar musiken i skivspåret bäst och dömer efter det.

Hur var det med testandet av alterantiva pickupper förresten?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 16:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
sexdwarf wrote:
Vad du är tröttsam. Har du inte insett att du nästan alltid tycker tvärt emot vad alla andra "normala" Linn-föresåpråkare och på de flesta områden? Kan du inte skippa ditt LTS-predikande och luta dig tillbaka en aning!? Vilken hierarki som gäller för allehanda (ur vår synvinkel) mindre välkonstruerade/välspelande skivspelare är för de flesta av oss i det närmaste ointressant eftersom målet med dessa produkter tycks vara något annat än målet med Linn-apparater så som de flesta Linn-köpare tolkar det. Vi bryr oss helt enkelt mindre om påstådda spårningsegenskaper utan lyssnar efter vilket som förmedlar musiken i skivspåret bäst och dömer efter det.

Hur var det med testandet av alterantiva pickupper förresten?
Är du igång och bitchar nu igen. Kanske skulle du svara på trådskaparens fråga, och ev. följdfrågor, istället? Du är då så makalöst fånig. :lol:

Edit: Om du skall kasta osaklig skit på mig får du göra det via PM, eller kanske kan vi talas vid över telefon? Vem har utsett dig till Linnfolkets talesman, förresten? Jag tycker det är rätt fult att lägga ord i munnen på andra, du talar för dig själv, precis som vi andra.

Last edited by sexdwarf on Fri Jan 26, 2007 16:56, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 16:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Är det alltså nålen som hoppar runt i spåret? Är det bara på vissa skivor man får problem med det?
Ja, just det. Fenomenet lider man mest av om man lyssnar på kraftigt utstyrda skivor, eller taskiga pressningar.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 16:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har hittills aldrig upplevt något problem med att Akivan spårar dåligt...

Kan vi återgå till ämnet?

Det kanske finns någon som kan reda ut begreppen efter TOT:s demo i slutet av månaden, ser fram emot synpunkterna efter den demon.

/Per

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... Vi bryr oss helt enkelt mindre om påstådda spårningsegenskaper utan lyssnar efter vilket som förmedlar musiken i skivspåret bäst och dömer efter det.
Så tyckte jag också förut, tills jag spenderade 45 papp på uppdatering av min LP12:a (inkl en Arkiva B) och upptäckte att pickupen spårar sämre än en Blue Point Special för några tusen. Det är faktiskt inte oviktigt att en arm-pickupkombination klarar av de skivor man vill spela.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Är du igång och bitchar nu igen. Kanske skulle du svara på trådskaparens fråga, och ev. följdfrågor, istället? Du är då så makalöst fånig. :lol:

Edit: Om du skall kasta osaklig skit på mig får du göra det via PM, eller kanske kan vi talas vid över telefon? Vem har utsett dig till Linnfolkets talesman, förresten? Jag tycker det är rätt fult att lägga ord i munnen på andra, du talar för dig själv, precis som vi andra.
Mitt uppsåt var inte alls att "kasta skit" men jag är medveten om att jag stack ut hakan en aning. Min åsikt att jag betraktar en del av det du skriver som desinformation som jämt måste vederläggas kvarstår. Därav tröttheten.

Jag var beredd på att övriga forummedlemmar ev. skulle tycka att det var ett förmätet inlägg, vilket det var. Att skriva samma sak i ett PM hade dock inte gett övriga medlemmar möjlighet att kommentera, vilket enl. min mening inte hade varit bättre!?

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00