selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Uni SC eller kombinationen ikemi+av5103?
Jag bortser från SC´s övriga meriter, jag är bara intresserad av cd i två kanaler.

Vad jag har förstått så håller många ikemi för nästan lika bra som sc (för cd uppspelning) samt att av5103 ligger nära SC som försteg. Med tanke på prisskillnaden på ca 10kkr (SC är väl svår att hitta under 30kkr medans en ikemi och en av5103 kan hittas för 20kkr).

Är det förresten någon som har testat kombinationen ikemi+av5103 och testat att dels använda ikemins dac och dels att använda dac:en i av5103? Vilket lät bäst?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett alternativ som du kanske skulle tänka på är begat Exotik analog samt Ikemi om du bara ska lyssna på cd....då får du ett nyare försteg med bättre uppgraderings möjlighet

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 11:19 
Site Admin
Site Admin

GForce wrote:
Är det förresten någon som har testat kombinationen ikemi+av5103 och testat att dels använda ikemins dac och dels att använda dac:en i av5103? Vilket lät bäst?
Jag kör med Ikemi+AV5103 hemma. Har inte testat att köra 5103:ans DAC istf Ikemins egen, mest för att jag är helt och fullt övertygad om att det blir bättre att köra allt i Ikemi. Å andra sidan är jag inte helt säker att det blir en jättestor skillnad, min erfarenhet är att transporten spelar lika mycket eller mer roll än vilken DAC som används.

Jag har inte hört Unidisk SC, så jag kan inte säga vad som blir bäst, men jag stortrivs med Ikemi och AV5103! Ikemi är galet bra, och 5103 låter Ikemi visa hur bra den är, så att säga. Jag är helnöjd.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 13:23 
Moderator
Moderator

Jag jämförde dessa två alternativ för något år sedan. En då ny SC mot en då ny Ikemi/nyare 5103. Med bred marginal tyckte jag att SC:n var bättre. Prisvärdhet är ett subjektivt begrepp, och det kan man bara svara själv på vilket av två alternativ som är mest prisvärt. Idag har jag Ikemi/5103, vilket visade sig vara mest prisvärt för mig. Jag är helnöjd! Jag lyssnar mycket på CD trots att Ikemin har konkurrens av en fin tolva. Den dag jag byter till en bättre CD-spelare kommer jag alldeles säkert glädjas åt förbättringen, men jag saknar inget hos Ikemin. :)

Jag har jämfört Ikemin som helhet, mot att koppla den digitalt till 5103:an. Ikemin själv är bättre, men skillnaden var mindre än jag förväntade mig.

Ett test jag är nyfiken på vore att koppla Ikemi digitalt till new Exotik till exempel. Skulle man då få bättre prestanda än en SC..? Om tillfälle ges ska jag rota i detta!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Ett test jag är nyfiken på vore att koppla Ikemi digitalt till new Exotik till exempel. Skulle man då få bättre prestanda än en SC..? Om tillfälle ges ska jag rota i detta!
Det här är jag också nyfiken på hur det skulle bli! Någon som testat?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket intressant. Tyvärr har jag inte kvar min Ikemi längre så jag kan inte testa.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Mycket intressant. Tyvärr har jag inte kvar min Ikemi längre så jag kan inte testa.
Har du DA-påhänget till Exotik?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej inte jag men en kompis har DA-modulen.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

pekka71 wrote:
Ett alternativ som du kanske skulle tänka på är begat Exotik analog samt Ikemi om du bara ska lyssna på cd....då får du ett nyare försteg med bättre uppgraderings möjlighet
Det tror jag säkert men det kostar betydligt mer. 5103:an är ju "på väg ut" som flerkanaligt försteg då den inte stödjer de senaste surroundformaten. Det som är intressant med den är ju att den är såpass bra som 2 kanaligt försteg. Den lär ju vara bättre än kairn eller kolektor oavsett ålder och kostar inte mycket mer. Och att den har digitalt in är också ett plus även om det kanske låter bättre att köra d/a jobbet i ikemin. Det finns ju annat, tex squeezebox som kanske låter bättre via 5103:ans dac än via sin egen? Någon som testat detta?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 10:59 
Site Admin
Site Admin

GForce wrote:
pekka71 wrote:
Det tror jag säkert men det kostar betydligt mer. 5103:an är ju "på väg ut" som flerkanaligt försteg då den inte stödjer de senaste surroundformaten. Det som är intressant med den är ju att den är såpass bra som 2 kanaligt försteg. Den lär ju vara bättre än kairn eller kolektor oavsett ålder och kostar inte mycket mer.
Vanligtvis går 5103 för en bunt tusenlappar mer, så nog är det prisskillnad ändå, men visst blir det bättre. Min ganska tidiga 5103 (s/n 1063 eller nåt sånt) låter klart och fullt bättre än min ganska sena Kairn.
Quote:
Och att den har digitalt in är också ett plus även om det kanske låter bättre att köra d/a jobbet i ikemin. Det finns ju annat, tex squeezebox som kanske låter bättre via 5103:ans dac än via sin egen? Någon som testat detta?
Det var en av orsakerna till att jag köpte en 5103, men jag har inte hunnit med att införskaffa Squeezebox än. Fråga mig igen om två månader så har jag mer info :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 13:22 
Moderator
Moderator

Jag laddade hem Norah Jones nya på mp3 igår för provlyssning. Någon squeezebox har jag inte, men en lång sp-difkabel till förstärkaren. Lät vansinnigt bra! Både ljudet och skivan.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 16:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Jag laddade hem Norah Jones nya på mp3 igår för provlyssning. Någon squeezebox har jag inte, men en lång sp-difkabel till förstärkaren. Lät vansinnigt bra! Både ljudet och skivan.
Kör du s/pdif elektriskt eller optiskt? Elektriskt borde väl låta bättre om inte ditt ljudkort är påkostat med en bra elektrisk/optisk omvandlare.

Om du har möjlighet att hitta materialet i flac så testa det också, det låter mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 16:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Det var en av orsakerna till att jag köpte en 5103, men jag har inte hunnit med att införskaffa Squeezebox än. Fråga mig igen om två månader så har jag mer info :)
Lita på det :!:
Om du har möjlighet så testa både koax och optisk in på 5103.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 20, 2007 02:09 
Moderator
Moderator

Quote:
Kör du s/pdif elektriskt eller optiskt? Elektriskt borde väl låta bättre om inte ditt ljudkort är påkostat med en bra elektrisk/optisk omvandlare.

Om du har möjlighet att hitta materialet i flac så testa det också, det låter mycket bättre.
Elektrisk SP-DIF, jag har fått för mig att optisk överföring är en omväg. Jag har ett M-Audio ljudkort i datorn, fungerar bra.

Flac känns flera gånger bättre än mp3. Tyvärr har det inte slagit igenom på så bred front, vilket jag tycker är lite märkligt. Jag tror det har att göra med att så få portabla spelare som hanterar flac. Jag tror det är ett villkor från Microsoft att spelaren INTE ska spela flac för att den ska få bära någon Windows Media-logotyp. Idiotiskt. Som tur är klarar min iAudio flac, och mina egna album rippar jag alltid i flac.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00