selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Vad skall jag köpa?
PostPosted: Mon Apr 19, 2004 17:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag skulle vilja förbättra min anläggning. Idag består den av Linn Powertek/Pretek, Rega P2 m Linn K9 pickup, ett par små Royd bokhyllehögtalare samt Linn högtalarkablar (osähker på vilka).

Jag har länge funderat på att byta ut högtalarna mot ett par begagnade Keilidh, men är det rätt väg att gå? Några förslag?

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 19, 2004 18:56 
Site Admin
Site Admin

Hej och välkommen till forumet Hesekiel!

Det finns säkert många här på forumet som kan ge dig goda råd om investeringar men det skulle absolut vara lättare om du kunde ge oss lite mera information om din budget/lyssningsrummet ser ut i storlek/om du vill köpa nytt eller begagnat/huvudsaklig typ av musik du spelar m.m.

// Sony

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 19, 2004 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu vet jag ju inte vilka royd högtalare du har men de har ju gjort några bra moddeller så rent spontant så skulle jag nog säga att du skulle se över spelaren och pickupen är det mycket liv kvar i K9an? Regan är ju väldigt bra, men hittar en begagnad Linn spelare LP12, Axis eller nått är nog inte helt fel men annars skulle jag nog säga att det spelar nog inte så stor roll om du börjar med signal delen eller högtalar delen.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 19, 2004 23:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, här kommer lite mer information:

Rummet är ca 5x3m. Jag kollade precis på min anläggning; pickupen är inte en K9 utan K5. Roydhögtalarna inköptes för drygt 10 år sedan och var billiga (troligen runt ca 1200:-?), modellbeteckning saknas på högtalarna.

Personligen tycker jag inte systemet låter så bra; dock bättre än min frus Denon-anläggning, men det är en annan historia.

Tacksam för fler svar.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då skulle jag satsa på nya högtalare och ny pickup först om det finns möjlighet.
(har aldrig gillat K5 personligen oberoende av vilket verk den än suttit på)

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 11:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, högtalare och ny pickup.

Ponera att jag har 10k till förfogande. Ny pickup? Vilken är att rekommendera? Linns Adikt är ju lite väl dyr. Högtalare, begagnad, Keilidh?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är mycket svårt att rekomendera högtalare. Jag skulle inte rekomendera Keilidh till någon eftersom jag själv inte gillar dem. Hellre Tukan för de pengarna. Men jag tycker att du måste lyssna själv innan du handlar högtalare.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Jag skulle vilja förbättra min anläggning
Hur stor investering hade du tänkt dig?
Pratar vi 6-7 tusen kronor? För en Keilidh ligger väl i dessa trakter.
Är det enbart vinyl som gäller för dig?
Eller finns cd med i planerna också?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tips på pickuper att titta på om adikt är för dyr är Grado black till Grado gold mycket prisvärda pickuper som jag iallafall tycker funkar rätt bra. Hadde grado black innan jag skaffade Adikten har även haft K5,K9,K18II. men det finns ju andra att titta på oxå det är inga lätta val.
högtalare är svårare att rekomendera.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 14:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

I ett första läge vill jag lägga ca 10k på en uppdatering, antingen skivspelare (pickup) och/eller högtalare.

Vad skiljer ljudmässigt mellan Keilidh och Tukan?

Pretek/Powertek, är det någon idé att jag byter?

CD är inte jätteintressant just nu. Jag kör CD ibland och den låter bättre än Rega P2:n. Men jag har en ca 300 vax som jag vill kunna njuta av ibland.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hesekiel wrote:
Vad skiljer ljudmässigt mellan Keilidh och Tukan?
Jag har haft båda högtalarna. I princip kan man säga att Keilidh spelar djupare och mer maffigt än Tukan. Problemet med Keilidh tycker jag är att de är långsamma i basen och lätt låter instängt. Då jag bytte till Tukan tycker jag att allt blev bättre, förutom att Tukan inte kan spela bas som känns fysiskt på samma sätt. Den bas som finns i Tukan är istället snabbare och mer musikalisk. Jag har en känsla av att Keilidh kräver riktigt bra kringutrustning men då handlar det om helt andra pengar och då blir istället Ninka det självklara valet tycker jag. Det problem som Tukan har är istället att de kan låta lite tunnt. Men jag tycker ändå att de överlag är en betydligt bättre högtalare.

Dock vet jag att det finns en del på forumet som gillar Keilidh skarpt.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med 300 st vax så lutar det absolut mot en LP-12:a :)

En väl injusterad LP12:a med Valhalla, enklaste akito armen och relativt billig pickup kommer att plocka fram så mycket mer musikalisk information ur dina skivor än din Rega 2:a så du kommer inte att känna igen dom!

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag bara måste hålla med Sondek.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 18:27 
Site Admin
Site Admin

Lp-delen kan hepcat och ni andra 100 ggr bättre än mig så där säger jag inget annat än att de säkert har kloka råd.

Om högtalarna är 10 år gamla skulle jag nog fundera på något nyinköp där, jag bytte upp mig från Tukan till Katan i höstas och ett par beg. Katan skulle jag nog hålla lite utkik efter i ditt läge. Jag köpte ett kantstött par för halva nypriset och om du i huvudsak lyssnar på musik som klarar sig utan den allra djupaste basen rekomenderar jag dem tveklöst. Jag har precis skaffan en sub för att komplettera lite djupare toner när det behövs. :D Inget som är ett måste dock

Tror dock att de är en bättre investering än Keilidh i prisklassen, inte minst i och med att de är nyare och därmet har ett bra andrahandsvärde. Dock vet kanske någon annan hur pass kraftiga förstärkare du har, de kräver en hel del...Tukan upplevde jag som något skarpare än Katan men om du kör med lp kanske de funkar ändå, både billigare och lite mindre trögdrivna..

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 18:28 
Site Admin
Site Admin

Med beg. Tukan har du också lite pengar över att uppgradera lp-delen med lämpliga delar, en slant på båda ändarna av signalvägen kanske inte är fel...

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00