selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 19:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 31, 2009 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har det skett någon direkt lyssningsjämförelse mellan Sondek LP12SE (dvs utrustad med Keel och Ekos SE) och en Klimax DS?

Vore intressant att veta (höra) hur stor skillnaden skulle vara mellan Sondek LP12SE (Keel/Lingo 2/Ekos SE/Akiva/Linto) och en Klimax DS.

Och framöver - mellan Sondek LP12SE (Keel/Radikal/Ekos SE/Akiva/Ulrika) och en Klimax DS med DYNAMIK.

Regerar vinylen fortfarande över de digitala medierna?

/mvh

PostPosted: Fri Jul 31, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Har det skett någon direkt lyssningsjämförelse mellan Sondek LP12SE (dvs utrustad med Keel och Ekos SE) och en Klimax DS?

Vore intressant att veta (höra) hur stor skillnaden skulle vara mellan Sondek LP12SE (Keel/Lingo 2/Ekos SE/Akiva/Linto) och en Klimax DS.

Och framöver - mellan Sondek LP12SE (Keel/Radikal/Ekos SE/Akiva/Ulrika) och en Klimax DS med DYNAMIK.

Regerar vinylen fortfarande över de digitala medierna?
Som jag skrivit tidigare, det går inte att jämföra vinyl och digitalt eftersom man inte vet om det är samma mix man lyssnar på. Fortfarande är det så att det ofta är en bättre mix på vinylen och normalt bör alltså denna låta "bäst". Source-first lixom :-)

/ B

PostPosted: Fri Jul 31, 2009 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst borde det gå att jämföra vinyl med digitalt medium. Det finns nyinspelad musik som finns på både vinyl och LP (Kents senaste exempelvis), så det behöver inte "med automatik" betyda att "mixningen" är annorlunda.

Och hur som helst så ska väl båda mediumen försöka vara så "naturtrogna" som möjligt. Jag tycker att man gör det lite för enkelt för sig genom att säga att "mixen är bättre på vinylen".

/mvh

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Visst borde det gå att jämföra vinyl med digitalt medium. Det finns nyinspelad musik som finns på både vinyl och LP (Kents senaste exempelvis), så det behöver inte "med automatik" betyda att "mixningen" är annorlunda.

Och hur som helst så ska väl båda mediumen försöka vara så "naturtrogna" som möjligt. Jag tycker att man gör det lite för enkelt för sig genom att säga att "mixen är bättre på vinylen".
Naturligtvis är inte alltid mixen bättre på en vinyl. Problemet är att man inte vet och alltså inte heller vet vad det är man jämför.

Kent har släppt ett antal vinyler och i vissa fall sägs de vara mycket bättre än CD´n, i andra fall är mixarna i stort sett lika. Sägs det, jag vet inte.

För övrigt är de allra flesta vinylsläppen idag ändå inspelade digitalt. Så är man ute efter eventuella fördelar med analog återgivning måste man leta upp skivor som är alltigenom analoga. Personligen har jag svårt att förstå att en digital inspelning, omvandlad till analogt och utgiven på vinyl skulle låta bättre än att återge den digitala signalen direkt via tex en DS. Skulle det vara så att vinylen låter genomgående bättre än en DS så är det snarare vinylens påverkan på musiken man gillar. En sådan påverkan borde man kunna addera till DS´en också.

/ B

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför kommer alltid denna "går inte att jämföra vinyl/digital åt" synpunkt upp?
Klart man kan!

Ta 10 inspelningar.
Anta nu att 6 av 10 är mer musikaliska på en Lp12 mot CD12.
Men att nu med KDS/Dynamik plötsligt 7 av 10 är bättre på KDS/D.

Tycker du 10 är för lite...ta då 100.

Om du vill vara mer seriös kan du ta 100 från 60talet, 100 från 70talet osv.

Är väl totalt ointressant HUR inspelningarna blivit mixade/mastrade etc. Det enda du kan påverka är ju hur du spelar upp dom!

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Personligen har jag svårt att förstå att en digital inspelning, omvandlad till analogt och utgiven på vinyl skulle låta bättre än att återge den digitala signalen direkt via tex en DS.
Vad är det som är svårt att förstå?
Den process (inspelning --> vinyl återgiven på LP12 ELLER inspelning --> flac återgiven på KDS) som påverkar minst TOTALT sett ger ju bäst prestanda.
Bill50x wrote:
Skulle det vara så att vinylen låter genomgående bättre än en DS så är det snarare vinylens påverkan på musiken man gillar. En sådan påverkan borde man kunna addera till DS´en också.
Påverkan som förbättrar? :shock:

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På frågan Vinyl/Digitalt så tycker jag så här baserat på min egen erfarenhet: Musik som ursprungligen gavs ut på vinyl, tycker jag, om man får tag i en bra press, funkar bäst på vinyl. Ta till exempel Springsteens 70-tals album. Jag tycker de är avsevärt bättre på Vinyl än på CD. Det beror säkert på en massa saker som jag inte har koll på. På nyare musik så har jag funnit att det i många fall är tvärt om, troligen beroende på att man på vinylutgåvan velat skapa en 180 grams "Audiofilpress" eftersom man tror att folk som köper vinyl vill att det ska låta så. I många fall tycker jag att man har lyckats skapa något som visserligen har ett vackert ljud, men att musiken är helt död. I vissa fall tycker jag att vinyl och CD utgåvan låter ungefär likadant och då föredrar jag CD=DS eftersom det är mera bekvämt.

På trådskaparens grundfråga så har jag ingen bestämd uppfattning. En topptolva med Radikal låter otroligt bra och jag tror detta är det närmaste jag kommit den känsla jag får av att höra ett bra band spela Live. Jag har också ett minne av en musikalisk afton på Tonläget, då man spelade Rage Against the Machine på Klimax DS och jag minns att jag också tyckte att det var extremt bra återgivet.

Svaret är kanske att en topp tolva är bäst på gammal musik medans en Klimax DS är bäst på ny musik? :roll:

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Är väl totalt ointressant HUR inspelningarna blivit mixade/mastrade etc. Det enda du kan påverka är ju hur du spelar upp dom!
Nej, det är inte ointressant hur inspelningarna är mixade/mastrade. Inte OM man seriöst vill jämföra vinyl mot digitalt. Det gäller ju att jämföra rätt saker! För VAD är det vi vill jämföra? Analog teknik mot digital? Eller mixar på analog media jämfört med mixar på digital media?

Tänk dig att jag ska jämföra ett Linn Solo slutsteg mot ett Nad 208. Med Linn spelar jag en 256k mp3, med Nad208 en Linn Studio Master. Vilket låter bäst? Och kan jag med detta bedöma om digital eller analog teknik är bäst? Eller bedöma om Solo eller 208 är bäst?

Precis så är det om jag ska jämföra en (analog) vinyl med en CD (eller digital källa).

Alltså, det är skillnad på om jag generellt tycker vinyl låter bättre eller sämre än digitalt - eller om det ena formatet rent tekniskt är bättre än det andra.

Jag kan inte påverka inspelningskvaliteten vare sig det gäller vinyler eller digitala media. Jag kan bara gilla läget och med vissa skivor så låter vinylen bättre, med andra låter den digitala bättre.

Frågan är alltså, låter vinyler generellt bättre än digitala media? Och i så fall, vad beror det på?

/ B

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Personligen har jag svårt att förstå att en digital inspelning, omvandlad till analogt och utgiven på vinyl skulle låta bättre än att återge den digitala signalen direkt via tex en DS.
1) Den process (inspelning --> vinyl återgiven på LP12 ELLER inspelning --> flac återgiven på KDS) som påverkar minst TOTALT sett ger ju bäst prestanda.
Bill50x wrote:
Skulle det vara så att vinylen låter genomgående bättre än en DS så är det snarare vinylens påverkan på musiken man gillar. En sådan påverkan borde man kunna addera till DS´en också.
2) Påverkan som förbättrar? :shock:
1) Visst. Men tror du att en digital signal via en DS kan låta sämre än samma signal omvandlad till analog och avspelad via en analog (vinyl-)skiva?
2) Exakt. Om man tar en digital signal och omvandlar denna till analog, kör man den via en RIAA och graverar till en lack. Från denna gör man en pressmatris som man sedan pressar vinylskivor från. Om man inte planerar ett större antal skivor, då gör man först en "farsa" från modermatrisen som man sedan gör flera "press-morsor" från.
Från denna lack pressar man vinyler. Som sedan ska avspelas via en skivspelare, typ en LP12:a, med bland annat en RIAA som är en "anti" mot den som användes vid graveringen. Skulle denna ljudbehandling resultera i bättre ljud?

Eftersom de allra flesta skivor idag spelas in digitalt så är en vinyl ett resultat av flera format-omvandlingar. Att dessa formatomvandlingar skulle resultera i ett bättre ljud är knappast troligt.

/ B

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Nej, det är inte ointressant hur inspelningarna är mixade/mastrade. Inte OM man seriöst vill jämföra vinyl mot digitalt. Det gäller ju att jämföra rätt saker! För VAD är det vi vill jämföra? Analog teknik mot digital? Eller mixar på analog media jämfört med mixar på digital media?
Jo men frågan var ju inte analog vs digital teknik!
Frågan gällde vem som var bäst av LP12/KDS, dvs återger skivorna bäst.

På tal om att jämföra rätt saker :wink:

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Bill50x wrote:
1) Den process (inspelning --> vinyl återgiven på LP12 ELLER inspelning --> flac återgiven på KDS) som påverkar minst TOTALT sett ger ju bäst prestanda.
Bill50x wrote:
2) Påverkan som förbättrar? :shock:
1) Visst. Men tror du att en digital signal via en DS kan låta sämre än samma signal omvandlad till analog och avspelad via en analog (vinyl-)skiva?
2) Exakt. Om man tar en digital signal och omvandlar denna till analog, kör man den via en RIAA och graverar till en lack. Från denna gör man en pressmatris som man sedan pressar vinylskivor från. Om man inte planerar ett större antal skivor, då gör man först en "farsa" från modermatrisen som man sedan gör flera "press-morsor" från.
Från denna lack pressar man vinyler. Som sedan ska avspelas via en skivspelare, typ en LP12:a, med bland annat en RIAA som är en "anti" mot den som användes vid graveringen. Skulle denna ljudbehandling resultera i bättre ljud?

Eftersom de allra flesta skivor idag spelas in digitalt så är en vinyl ett resultat av flera format-omvandlingar. Att dessa formatomvandlingar skulle resultera i ett bättre ljud är knappast troligt.

/ B
Har försökt förstå hur du resonerar Bill men fattar inte.
Vad vill du säga med fråga 1? Prestanda kan givetvis sumpas i den digitala avspelningen. Har du inte jämfört olika CD och DSspelare?
2/ bättre än vadå?

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

Helt rätt uppfattat. För mig är det helt ointressant hur skivan är mixad "för det ena eller det andra avspelningsmediat". Det jag ville få fram är vad uppfattas nu som "det bästa avspelningsmediat", nu när det skett rätt stora uppgraderingar på Linns analoga respektive digitala avspelningsapparater. Förr ansågs ju LP12an klart bäst, men hur är det nu??

/mvh

PostPosted: Sun Aug 02, 2009 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

Jovisst handlar tråden om huruvida en LP12:a låter bättre än en KDS. Men om du lyssnar på en LP och jämför med en digital fil genom en KDS, VAD är det du jämför? Jag vågar påstå att beroende på vilken skiva du använder vid jämförelsen kommer du få olika resultat. Och detta beror på hur ursprungsmusiken är framställd. "Source first" helt enkelt. Eftersom vi oftast inte har en aning om hur ursprungsfilerna är producerade kommer vi inte heller få något säkert resultat i vår test "är LP12 eller KDS bäst?".

/ B

PostPosted: Sun Aug 02, 2009 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jovisst handlar tråden om huruvida en LP12:a låter bättre än en KDS. Men om du lyssnar på en LP och jämför med en digital fil genom en KDS, VAD är det du jämför? Jag vågar påstå att beroende på vilken skiva du använder vid jämförelsen kommer du få olika resultat. Och detta beror på hur ursprungsmusiken är framställd. "Source first" helt enkelt. Eftersom vi oftast inte har en aning om hur ursprungsfilerna är producerade kommer vi inte heller få något säkert resultat i vår test "är LP12 eller KDS bäst?".
För mig är det där ett typiskt "Faktiskt.se" resonemang. Varför ska allt vara så teoretiskt? Räcker det inte med att lyssna?

När jag är på en lyssningsejour hos min HiFi-handlare, inte håller jag på och analyserar vilken typ av inspelning/mixning skivan/avspelningsmediumet har.

Jag lyssnar på musiken och min fråga var egentligen om någon/några hade haft möjlighet att göra en jämförelse mellan toppspecad LP12a och en Klimax DS eller i alla fall i närheten av dito (båda har ju genomgått/genomgår radikala förändringar, så ännu är det väl för tidigt med ett utlåtande).

/mvh

PostPosted: Sun Aug 02, 2009 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spelar väl överhuvudtaget ingen roll heller detta med mixarna. Om nu LP-skivor genomgående har bättre mixar så är ju det bara en sak som talar för LPn. Det är ju slutresultatet som spelar roll för konsumenten. Då kan man ju inte sitta och grina illa över att mixen är bättre, men spelaren _kanske_ sämre.
Det huvudsakliga är att resultatet blir bättre. För det är väl det man vill veta? med vilket av dessa alternativ får man ut bästa möjliga musikalitet?

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00