sportbilsentusiasten wrote:
Är väl totalt ointressant HUR inspelningarna blivit mixade/mastrade etc. Det enda du kan påverka är ju hur du spelar upp dom!
Nej, det är inte ointressant hur inspelningarna är mixade/mastrade. Inte OM man seriöst vill jämföra vinyl mot digitalt. Det gäller ju att jämföra rätt saker! För VAD är det vi vill jämföra? Analog teknik mot digital? Eller mixar på analog media jämfört med mixar på digital media?
Tänk dig att jag ska jämföra ett Linn Solo slutsteg mot ett Nad 208. Med Linn spelar jag en 256k mp3, med Nad208 en Linn Studio Master. Vilket låter bäst? Och kan jag med detta bedöma om digital eller analog teknik är bäst? Eller bedöma om Solo eller 208 är bäst?
Precis så är det om jag ska jämföra en (analog) vinyl med en CD (eller digital källa).
Alltså, det är skillnad på om jag generellt tycker vinyl låter bättre eller sämre än digitalt - eller om det ena formatet rent tekniskt är bättre än det andra.
Jag kan inte påverka inspelningskvaliteten vare sig det gäller vinyler eller digitala media. Jag kan bara gilla läget och med vissa skivor så låter vinylen bättre, med andra låter den digitala bättre.
Frågan är alltså, låter vinyler generellt bättre än digitala media? Och i så fall, vad beror det på?
/ B