selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 23:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har lite funderingar kring en ev. framtida aktivering av mina Katan. Ni får ha överseende med om en del frågor kanske låter lite dumma.

Vad är det egentligen som blir "bättre" med en aktivering?

Jag har kollat i olika trådar på forumet och bla hittat superlativ som "mer ös", "det lyfter", "det svänger mer" och "låter mer hifi" etc, men vad exakt betyder det då?
Låter det renare, högre, fylligare eller vad?
Samtidigt som de flesta verkar överens om att aktivering lyfter (där hade vi det igen :wink: ) ett par högtalare så verkare det också som att placeringen spelar större roll efter en aktivering än tidigare.
Är placeingen efter aktivering viktig för att klämma ur dom sista procenten av det bättre ljudet eller en förutsättning för att det ska låta bättre alls?

Finns det andra uppgraderingar som ger samma/bättre resultat, tex en sub, bättre källa eller kontroll etc?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 06, 2006 00:02 
Site Admin
Site Admin

Om du har möjlighet att aktivera så är det en mycket svårslagen uppgradering vad gäller prestanda per krona. Det är en - i vår värld - galen skillnad. Jag förstår om du inte lyckats utröna exakt vad som blir bättre, för jag tror att de flesta som skriver om det helt enkelt säger att ALLT blir bättre :)

När jag aktiverade mitt system upplevde jag att allt blev tajtare och piggare. En helt annan kontroll än tidigare - renare, tydligare...etc. Det är förbättringar som påverkar så mycket att som sagt allt låter bättre. Man kan dra upp volymen högre än tidigare innan det blir jobbigt, och det kanske bästa - man kan dra NER volymen mycket mer innan det blir tråkigt! Istället för att det läggs som ett "lock" på musiken vid lägre volymer låter det fortfarande öppet och roligt på låg volym när man kör aktivt.

Förbättringen efter aktivering får du oavsett hur du placerar högtalarna, skulle jag vilja påstå. MEN det är givetvis alltid viktigt att placera högtalarna rätt för att det ska låta riktigt bra, oavsett om du kör aktivt eller passivt.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 06, 2006 00:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Om du har möjlighet att aktivera så är det en mycket svårslagen uppgradering vad gäller prestanda per krona. Det är en - i vår värld - galen skillnad. Jag förstår om du inte lyckats utröna exakt vad som blir bättre, för jag tror att de flesta som skriver om det helt enkelt säger att ALLT blir bättre :)
Är det i mitt fall, som har en classik k, värt att satsa på tex dubbla lk140 (eller kanske lk85?) och aktiva kort, eller blir det en större skillnad med bättre källa och passivt för samma pengar?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 06, 2006 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Betydelsen av högtalarplaceringen ökar ju bättre systemet blir, på ett mediokert (icke-Linn) system så spelare det liksom ingen roll alls med centimetrar hit och dit, det blir aldrigt riktigt bra ändå. Skillnaden aktivt/passivt är bara att systemet har blivit bättre efter aktivering. Placeringens betydelse är lite högtalarberoende, t ex har jag funit Espek kinkigare än Kaber. Har nog med den bakåtriktade basen att göra.
Aktivt har den fördelen att om man finner att den tunedem-mässigt bästa placeringen är "fel", t ex hände det mig att Kaber hamnade 9cm från väggen, så kan man ta den med kompenseringar i filtret. Passivt hade inte det gått att ställa dom där. Betydelsen av aktivt skall dock inte överdrivas. Det blir rejäla skillnader men i fallet Classik så är det ju ändå så att skaffar man en Ikemi så ger det klart mer. Source First gäller. Sedan, om man skaffat den där Ikemin så kan nog bättre försteg som t ex Kairn ge mer än att skaffa två slutsteg och filter. Skulle vilja säga att man bör upp på en slags miniminivå för att gå aktivt, säg Ikemi/Kollektor. Har man Genki så skaffar man Ikemi i stället.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 07, 2006 19:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det här med en lägsta nivå tycker jag är intressant innan man aktiverar. Jag har själv ingen erfarenhet av aktiva system men har lyssnat någon gång och det blir bra.

Keilidh som jag tycker är olyssningsbara (överdrift) passivt är lysande aktivt. Dessutom kan man spela lågt vilket kan vara en fördel om det är flera i familjen.

Om en Classik är för dåligt kan man aktivera om man har en Classïk Movie DI? Eller är det slöseri och det är bättre att gå på en bättre källa.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 09:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

stefan wrote:
Betydelsen av aktivt skall dock inte överdrivas. Det blir rejäla skillnader men i fallet Classik så är det ju ändå så att skaffar man en Ikemi så ger det klart mer. Source First gäller. Sedan, om man skaffat den där Ikemin så kan nog bättre försteg som t ex Kairn ge mer än att skaffa två slutsteg och filter. Skulle vilja säga att man bör upp på en slags miniminivå för att gå aktivt, säg Ikemi/Kollektor. Har man Genki så skaffar man Ikemi i stället.
Men i fallet ikemi + kairn så snackar vi 18-20kkr medans två lk140 + aktiva kort kan hittas för 10kkr.
Är det verkligen inte lönt att aktivera en classik k? Är utsignalen från försteget så dåligt (lågupplöst, med störningar och med en massa jitter) att aktivering inte är lönt?
Jag förstår source first och håller med resonemanget, men inom rimliga gränser, tex så är jag rätt säker på att ett par espek låter bättre passivt än ett par tukan aktivt med samma källa och kontroll och då är vi ju sist i kedjan.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En beg. Ikemi kostar ungefär som 2xLK140+kort. Och då hamnar du med passiv Classik som integrerad+tuner i en helt annan liga jämfört med Aktiv Classik. Mycket enkelt val! Classiken är en bättre integrerad förstärkare än vad du tror. Samma resonemang funkar med en Unidisk 2.1/1.1 :D

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 12:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
En beg. Ikemi kostar ungefär som 2xLK140+kort. Och då hamnar du med passiv Classik som integrerad+tuner i en helt annan liga jämfört med Aktiv Classik. Mycket enkelt val! Classiken är en bättre integrerad förstärkare än vad du tror. Samma resonemang funkar med en Unidisk 2.1/1.1 :D
Ok, har för mig att jag läst ett gammalt test om att classikens svaghet var just cd transporten. När jag lyssnar på radio sena kvällar och nätter så låter det faktiskt riktigt bra, så det är nog som du säger. Men då är ju frågan (som Roger skrev) om det är bättre att gå på en classik movie di? Di lär ju vara bättre än classik på allt. Frågan är hur den står sig mot ikemi. Det blir ju samma pengar eftersom om jag köper en di kan sälja av classiken.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag försöker inte definiera reglerna när man skall gå aktivt, vill bara säga att source first inte kan kringgås. Man kan ju ramla över en beg-klipp av två slutsteg med filter och jag säger inte att det är fel. Byta till Movie DI är ju ett annat alternativ, där känns det ju tillräckligt bra för att gå vidare med två slutsteg och aktivt om man säger så. Det är ju lite en annan grej, ett vägval här. Movie är ju kanon om du också ser på DVD dvs har en TV ansluten i systemet. Ikemi är ju om du skall gå vidare till ett rent CD/stereosystem med lösa enheter som du kan lätt kan vidareuppgradera.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Är det verkligen inte lönt att aktivera en classik k?
Själv ångrar jag att jag har satsat relativt mycket på slutsteg/högtalare. De pengarna hade varit mycket bättre investerade i en Ekos för min del.

Jag skulle aldig satsa några pengar på slutsteg till en Classik, varken aktivt eller passivt.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 16:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
GForce wrote:
Är det verkligen inte lönt att aktivera en classik k?
Själv ångrar jag att jag har satsat relativt mycket på slutsteg/högtalare. De pengarna hade varit mycket bättre investerade i en Ekos för min del.

Jag skulle aldig satsa några pengar på slutsteg till en Classik, varken aktivt eller passivt.
Classiken ger 40w i 8ohm per kanal och till katan rekommenderas minst 30w per kanal. Det märks också, jag måste vrida på en del för att det ska börja låta roligt.
Aktivt kanske är lite overkill men jag tror inte att en lk140 skulle göra skada för att få lite mer "oumpf". Det är en billig uppgradering om man kan leva med hur det låter för övrigt, och det kan jag definitivt.

Skulle du sätta en ikemi framför classiken då?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Skulle du sätta en ikemi framför classiken då?
Ja absolut. Classik ska vara bättre som integrerad förstärkare än Majik och det var väl det jag tjatade om att du skulle köpa i en annan tråd? Ikemi - Majik - billig högtalare... Men jag skulle naturligtvis hellre sälja Classiken (för 9'?) och köpa Kolektor + LK140 för de pengarna. ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänker du gå aktivt i vilket fall spelar det ju ingen roll om du köper ett LK140 nu och sedan bygger vidare.
Finns ju inget som hindrar classik+140 som senare blir kanske ikemi, kolektor+140 som senare blir ikemi kolektor och 2*140 om du föstår mej.
Samma sak om du köper en kolektor före en ikemi,,, har du ett mål och kan bestämma dej ( till skillnad från mej) så ser jag inga problem :D

Och ja en classik låter betydligt bättre med ett 140 självklart, jag har själv haft den kombinationen.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 21:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

stranna wrote:
Tänker du gå aktivt i vilket fall spelar det ju ingen roll om du köper ett LK140 nu och sedan bygger vidare.
Finns ju inget som hindrar classik+140 som senare blir kanske ikemi, kolektor+140 som senare blir ikemi kolektor och 2*140 om du föstår mej.
Samma sak om du köper en kolektor före en ikemi,,, har du ett mål och kan bestämma dej ( till skillnad från mej) så ser jag inga problem :D

Och ja en classik låter betydligt bättre med ett 140 självklart, jag har själv haft den kombinationen.
Är inte kairn bättre än kollektor? Vad är det för skillnad mellan kairn och kairn pro?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
stranna wrote:

Är inte kairn bättre än kollektor? Vad är det för skillnad mellan kairn och kairn pro?
Kairn är bättre än kollektor kanske inte de tidiga Exempleren det skall jag låta vara osagt. Skillnaden mellan Kairn och Kairn Pro är att KAirn har grammofonsteg det har inte Pro.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00