selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: KLOUT vs MAJIK I
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 17:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har kört en Majik I ett par år nu, köpte den beg och den har funkat suveränt med mina SystemAudio 1280. Har jämfört med ett antal integrerade förstärkare och ingen har slått Majikens musikalitet.. :D

Gjorde ett test med att koppla in en KLOUT för att få lite mer drag (kunna spela högre) men samtidigt ha kvar det sköna soundet. Jag blev väldigt förvånad när jag märkte att HiFi-parametrarna blev klart bättre men det var inte lika kul att lyssna. Känslan i musiken försvann även om allt stramades upp vesäntligt. :cry:

Testade att byta kablar, fas etc - men den lilla Majiken var roligare.. :?: :?: :?:

Krävs det Kairn och Linnhögtalare för att KLOUTEN skall rocka??? Passar LK100:or bättre till Majiken?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är en gammal majik integrerad du har, är det något fel på Klouten!

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bi-wirade du eller körde du med bara Klout som slutsteg?

Det är hur som helst lite poänglöst att köra med Majik och separat slutsteg tycker jag. Bättre att sälja Majik och köpa en Kairn/Kolektor/Wakonda och köra den med slutsteget.

mvh /Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vara så att när allt stramas upp så låter det inte alltid lika mycket (= roligt).

Mitt byte till Genki gav lite sånna upplevelser. Den spelaren jag spelade tillfälligt på var luddigare på det mesta och med Genkin så kändes det främst som att basen nästan försvunnit. Jag "tror" också att man kan uppleva att en så kallad "bättre" hifi-pryl lättare kan låta lite långsammare än en enklare pryl, vilket kan göra att musiken blir tråkigare

Lite samma sak som när jag försökt placera min högtalare. För stort avstånd mellan högtalarna så faller allt inte på sin plats. Det kan låta som att musiken spelar långsammare än om jag har en tätare högtalaruppställning.

Klouten ska vara bättre och är väl inte direkt ett slutsteg med enbart hifi-parametrar, utan är väl snarare mycket muskler och driv?

Jag skulle tipsa om att prova placera högtalarna lite annorlunda med Klouten ikopplad.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 20:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Körde bara med Klouten.

Tror inte Majik är så mycket sämre försteg än Wakondan.. :wink:

Har hört exempel där man gått från Majik till Kairn/Klout och det stora steget var Klouten.

Det kanske är så att jag gillar det lite mjukare luddigare ljudet från Majiken - Det kanske är som Radiolagret säger, att det blir överkontroll med för kraftiga slutsteg... :?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tonkis wrote:
Tror inte Majik är så mycket sämre försteg än Wakondan.. :wink:
Det tror jag.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tonkis wrote:
Det kanske är som Radiolagret säger, att det blir överkontroll med för kraftiga slutsteg... :?
Vad betyder "överkontroll"?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
tonkis wrote:
Det kanske är som Radiolagret säger, att det blir överkontroll med för kraftiga slutsteg... :?

/ jajo
Giftemål? :D

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
jajo wrote:

/ jajo
Giftemål? :D
Hehehe

För vissa räcker det att flytta ihop :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åter till ämnet boys! :wink:

Jag håller med Jan, något måste vara fel på Klouten! Det andra alternativet, att slutsteget i Majiken låter bättre, är iofs ekonomiskt tilltalande, men mindre troligt.

Var Klouten ett låneex eller har du hört det i ngn annans rigg tidigare? Hade det hunnit gå en stund innan du kopplade in det?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 21:50 
Site Admin
Site Admin

Jag bytte just från Majik till Kairn+Klout, först Klout och sen Kairn.

När jag körde med Majik+Klout först upplevde jag visserligen ett lyft, ingen tvekan om det. Men det kändes som ett större lyft när jag bytte ut Majik mot Kairn. Jag skulle tro att Majiken var "i vägen" ganska mycket, och tror att så är fallet för dig också. Wakonda är ett mycket bättre försteg än Majik.

Det RIKTIGT stora lyftet kom när jag satte aktiva kort i mina Klout, men det är nog en annan historia. :)

Edit: Att det stora lyftet när man byter till Kairn+Klout skulle vara Klout vet jag alltså inte om jag håller med om, men det är svårt att säga. Klout är ett mycket bra slutsteg oavsett vad man har för utrustning innan/efter, men med Kairn hör man det mycket bättre än vad man gör med ett sämre försteg som inte skickar vidare en lika 'bra' signal. Det stora lyftet blir först när bägge är på plats.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tonkis wrote:
Man häpnar över okunnigheten, överkontroll, haha.
Pinsamt!

En uppgradering är bättre - oavsett var den är placerad i HIFIkedjan. Dunka in Solo o testa...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 22:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag gjorde bytet Majik->Wakonda, med tyckte *inte* att det gav något nämnvärt, trots slimline i Wakondan. Bytet Majik -> Wakonda gjordes för att jag ändå inte använde slutsteget i min majik, men ville ha kvar min sneaky kudos tuner som bodde i majiken. Däremot blev det mycket bättre när en Kairn tog Wakondans plats.
Kanske var min Wakonda ett sorgligt exemplar, men Wakonda och Majik har samma kretskort, så de underverk som kan inträffa står väl den bättre nätdelen för.

Även jag gick från Majik->Kairn/Klout, men hade tillfälliga besök av LK100 och Wakonda på vägen dit.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns uttryck jag ibland undrar över. "Överkontroll" tex. Ungefär som när politiker pratar om "överlikviditet" i företag då, eller?

Som jag ser det (fast det är ju bara lilla jag alltså...) kan kontrollen aldrig bli mer än 100%. Dvs slutsteget ser till att högtalarmembranen rör sig exakt så som signalen ut från slutsteget ser ut. Att det sedan finns en massa saker i högtalaren som kan knäcka denna teoretiska slutsats är något annat.

Om nu slutsteget har "för mycket" kontroll innebär det för mig att steget i sig har problem och inte låter som det ska. Dvs, steget har full kontroll men det ljudande resultatet är negativt.

Att ett effektstarkt slutsteg ändå har sin plats kan ju vara att vissa högtalare är extremt effekthungriga och att detta effektstarka slutsteg ändå kommer låta bättre än mer effektsvaga alternativ som (trots att de ljudmässigt är bättre vid lägre nivåer, mer lättdrivna högtalare etc) kroknar vid drivning av denna högtalare.

Men överkontroll? Näää 8)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 09:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det verkar som ordet överkontroll tog snurr.. :)

Det är Radiolagrets (i gbg) filosofi, där kör man helst lite svagare förstärkare tillsammans med en riktigt bra CD. Jäkligt duktiga killar som labbar och testar själva. Ex.vis lastar dom ner Cyrus 8 med långa högt.kablar för att den skall "sjunga ut" och visst lät det bättre, dock känner jag att Linn funkar utmärkt med kortare kablar (efter att ha labbat lite)

Jag har kört aktivt LINN system och både ägt Wakoda och Kolektor, visst är wakondan bra (gillande den mer än kolektor) men Klouten bör vara så bra att jag känner att det blir roligare att lyssna även med Majik.

Det är mycket möjligt att Kairn och Klouten har ett helt annat grove.

Jag har gjort mycket uppdateringar "i min ungdom" baserat på tester och recensioner - ny går jag mer på känslan, vill jag spela mer plattor så är jag på rätt spår.. :D

Synd för jag var jä.ligt sugen på Klout.. :(

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00