Lejonklou wrote:
Med subjektivistiska (inte subjektiva) debattinlägg menar jag alla påståenden som pekar i riktningen att ljudkvalitet i musikåtergivning är en godtycklig åsikt och att alla åsikter är precis lika korrekta och relevanta. Detta är felaktigt. Människor har en medfödd förmåga att tolka tonföljder och harmonier som är likadan över hela världen. Dur och moll ger upphov till samma känsla hos Inuiter som hos Aboriginer. Där har vi ett exempel på något objektivt.
Den metod jag ständigt demonstrerar och försvarar är på samma sätt objektiv, vilket bevisas av att olika personer kommer fram till samma resultat när de använder den. Att den skulle vara uppfunnen av Linn och bara fungera på Linns apparater är givetvis nonsens, Linn tog inspirationen ur en avhandling om musik och metoden fungerar väldigt snarlikt en stämning av ett musikinstrument. Det går exempelvis att justera in högtalare med Tune Dem genom att spela en enda ton på stereon. Ju renare ton, desto bättre placering. Samma objektiva resultat får man givetvis om man lyssnar på en poplåt eller en opera istället.
Det känns lite trist att forumet för närvarande domineras av inlägg från ett fåtal personer som 1. inte gillar Linn nåt vidare, 2. anser att Linnentusiaster är lurade/hjärntvättade, 3. inte kan göra en Tune Dem men likväl avfärdar metoden som humbug och 4. rent allmänt förfäktar idén att man kan tycka vad som helst och det är ändå lika intressant (vilket i förlängningen gör alla våra diskussioner helt meningslösa).
Ursäkta off-topic.
Mjae. Ursäkta att jag fortsätter vara OT men du tar ut svängarna lite för mycket. Forumet domineras inte alls av folk som "inte gillar Linn något vidare". För min egen del hade jag inte hängt här om jag ogillat Linn, generellt. Inte heller hade jag satsat 100 papp på en skivspelare från denna leverantör.
Men det betyder inte att jag tycker att allt är halleluja med Linns produkter och dess filosofi. Att vara öppen för övriga sätt att se på ljudåtergivning borde vara självklart. Men ibland är det ganska trångsynt här på selleri. Som att diskutera vilken selleri man kan använda som tilltugg till drinken, men glömma bort att det är drinken (musiken) som är det väsentliga.
Samma trångsynta smalspåriga snarstuckenhet demonstreras förresten i den tråd som sexdwarf startade för att berätta om sina modifieringar av en LP12:a. Om man inte tål att ens sk sanningar ifrågasätts och debatteras så är dom inte mycket värda enligt min åsikt.
"Människor har en medfödd förmåga att tolka tonföljder och harmonier som är likadan över hela världen." skriver du. Javisst, du har troligen rätt, jag är inte tilräckligt kunnig för att ha någon synpunkt i detta. Däremot är tonskalor etc olika i olika delar av världen. Vad som klingar falskt hos oss är en annan femma i Indien. Men vad har detta med Linn att göra? Om en Linn-högtalare är våldsamt överprissatt och har en skrikig ljudåtergivning så har den så enligt min mening. Om den samtidigt har en musikalitet, ett driv och en äkthetskänsla så säger väl det att konstruktören lyckats komma långt men inte ända fram? (obs konstruerat exempel!) En annan högtalare kanske har en mer tillfredställande ljudbild och klang men saknar det sista unset av "musikalitet", även där har konstruktören inte nått ända fram. Så vad är "rätt" eller "fel"? Ja det kan bara den som ska betala för rasket avgöra.
Men skriv mig inte på näsan att Tune Dem är humbug, det har jag aldrig sagt, aldrig låtit påskina. Däremot menar jag att ALLA utvärderingsmetoder har sina fördelar och begränsningar. Alla är en sorts förenkling av en komplex verklighet. Dvs man försöker isolera några egenskaper och från dessa skapa sig en bild av (i detta fall) ljud-/musikåtergivningen.
Vem har f.ö sagt att Tune Dem bara skulle fungera på Linns apparater? Jag kan naturligtvis välja att bara mäta THD och sortera apparater efter detta. Då skulle ett antal apparater excellera, men metoden som sådan går att applicera globalt. Samma är det med Tune Dem. Det är inte bara Linns grejor man kan bedömma med den metoden.
Visst kan man acceptera allt som Linn gör. Och anse att allt annat är skräp om det inte faller innanför ramen för vad dessa skottar anser och gör. Men ett faktum är att detta företag är en kommersiell aktör precis som alla andra och i sin nisch är mycket framgångsrika. Att tro att just Linn sitter inne med den ultimata sanningen är att vara ganska naiv.
Personligen föredrar jag att hålla en positiv men kritisk hållning till de som vill åt mina pengar
/ B