PerK wrote:
Det går ungefär 6-8 beg LP på en CD, ofta av musik som inte finns på CD.
Tycker att detta är en klart haltande jämförelse, då du jämför priset på begagnade LP med priset på nya CD, och dessutom tycks det som att du drar till med ett ganska högt pris på CD-skivorna i din jämförelse. Tittar man istället på vad en ny CD-version kostar av de LP-skivor man kan tänkas hitta beggade så gissar jag att du hamnar på 49-99 kr om man beställer från någon av de stora, och jag har svårt att se att det skulle finnas ett större utbud av LP i bra skick och med bra musik för under 10kr/st.
Min egen högst personliga erfarenhet är att det ofta blir lika dyrt, om inte dyrare, att handla LP då det jag söker ofta är svårt att hitta, medan man kan beställa CDn via nätet för max 150kr. Tittar man på nya CD så är de idag billigare än motsvarande skiva på vinyl.
Sen vet inte jag om detta är ett avgörande faktum i beslutet LP12 kontra 4200, för vinylen har ju andra fördelar än priset. Skulle jag vara du (Bid D) så skulle jag fundera på om skulle övergå till att köpa och spela vinyl om du hade en 12a, i så fall är det ju ett givet köp, i annat fall satsa på att få så bra CD-återgivning som möjligt.
Eller så gör du som jag (som åtskilliga ggr övervägt att köpa en 12a) - lägg vad uppgraderingar heter på hyllan och köp en hel packe nya skivor istället, blir åtskilliga för priset av en 12a alt 4200a....
MVH P, som just slängt iväg beställningar till såväl Ginza, CDON som CDWOW...