selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Byta pickup själv?
PostPosted: Fri Apr 02, 2004 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Funderar på att skaffa en billig Linn K18 från ebay och sätta dit den själv på min Basik med Akito-arm (sitter en gammal K5:a där nu). Vad behöver jag för tillbehör, monteringsmall etc och hur får jag tag i dom?

Är det dumt att göra det här själv? Tänkte plocka lös armen för att inte vrida sönder lagren.

Nån som har tips på en bra länk där man ser hur man går tillväga?

Hur är K18 förutsatt att jag hittar en som är ok? Alternativet är en Adikt men då pratar vi tre gånger pengarna


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 02, 2004 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hej en protraktor kan du köpa från linn handlare bla Linn's egna. annars så kan du ladda ner från vinylengine elelr liknande sida. sök efter protraktor på nätet. Du gör helt rätt i att skruva av armen innan bytet när du monterar den igen så skall den vara parallel med skivan +- litegrann efter lyssning. det är inte så svårt att byta själv men man får vara nogran så man får vinklar och överhäng rätt överhänget på linn armar skall vara 18mm. Jag skulle nog rekomendera dig att satsa på Adikt K18 är ju bra men det går inte att få tag på nålar längre och hitta en som verkligen är frisk är nog svårt och satsar du på Adikt så är de enda inställningarna du behöver bry dig om att armen är parallell med skivan, nåltryck och antiskating. den ställer nästan in sig själv förutsatt att man har linn arm klackarna längst bak i skårorna men var försiktig med kontakterna på kablarna som måste böjas och böjas åt rätt håll annars går de av.

MVH


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 02, 2004 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tack Hepcat som vanligt har du snabba och bra svar :D
Jo jag vet att det inte finns nålar till K18, tanken var att klippa en billig K18 köra den ett tag och sen byta igen. Klart fördelarna som du beskriver med Adikt är ju inte helt fel och underlättar bytet väldigt mycket om jag inte tar en tur upp till Luleå och låter dom fixa rubbet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 26, 2004 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Det blir en Adikt som jag skruvar dit själv, det är lite svårt att få tid att ta sig till Luleå, nu när man är nybliven pappa.

Hepcat. Jag behöver alltså ingen protraktor för Adikt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 26, 2004 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
don Tomaso wrote:
Det blir en Adikt som jag skruvar dit själv, det är lite svårt att få tid att ta sig till Luleå, nu när man är nybliven pappa.

Hepcat. Jag behöver alltså ingen protraktor för Adikt?

Stämmer bra det det du skall tänka på är att klackarna hamnar längst bak i spåren och att du tänker på brytvinkeln när du böjer anslutningsstiften och givetvis att armen är avmonterad när du gör jobbet.

PS: grattis till faderskapet.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 26, 2004 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tackar Hepcat


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Gick inte så bra att byta puppa själv lyckades givetvis bryta av trådarna :( frågan är vad jag gör nu? Förmodligen blir det att försöka ta sig till Luleå och "krypa till korset" :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 13:05 
Gör det du skulle ha gjort direkt, åk till handlaren.

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Mortifikator Crenshaw wrote:
Gör det du skulle ha gjort direkt, åk till handlaren.

// MC
Kanon att du envisas med att strö salt i såren, jag tror att han inser sitt misstag.................


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Lägg ner nu OTTO, ingen är ute efter att strö salt i såren här.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 15:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tråkigt att det inte gick att montera den själv. :( Hoppas det inte blir alltför kostsamt att åtgärda.

Visst är det lätt att vara efterklok och säga att man ska låta handlaren montera den istället för att prova själv, men åka 30mil för en montering som inte tar alltför lång tid kanske man inte vill göra heller. Det kryllar inte direkt av Linn-återförsäljare i Skellefteå, längre norrut finns inte två butiker inom 5 mils radie att tillgå som i vissa andra delar av landet.

Vad är det för trådar som gått sönder? Någon som skulle kunna bidra med en förklarande bild som förklarar för en icke-lp12-ägare vad som gått snett :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lugnt Sony det blir inte så dyrt trådarna kostar förvisso en slant men ganska ofta byter man dom hursomhelst. Enda anledningen att jag pillade själv var att jag har så svårt att hinna till Luleå och vill inte skicka spelaren med bussgods (fråga Fredde). Men som du säger MC så blir det att försöka ta sig upp till Luleå (närmaste handlaren) och se det positivt att jag får spelaren genomgången och P-As omdöme om armen, hoppas lagren är ok vill ju använda armen till min kommande LP12:a :)

Ett annat alternativ är att bara ta arm och puppa med sig på nästa stockholmstripp, vad tror ni om det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Personligen tycker jag att om kablarna går av, när en normalt händig person byter pickup, då är konstruktionen (och val av kablage) felaktig(t).

Att behöva montera av tonarmen för att sätta dit en ny pickup känns också som en märklig åtgärd. De sista justeringarna av montaget måste ändå göras med alla prylarna monterade. Att bara "hänga dit" pickupen och ansluta kablage ska definitivt kunna göras med armen på plats. Vad är det som kan gå sönder? Det är inte många grams belastning i någon riktning som behövs för att montera pickupen, och de lager som inte tål den belastningen har inget i en tonarm att göra.... Framför allt om armen dessutom sitter i stödet längst fram.
Kablar ska definitivt tåla att försiktigt monteras på anslutningarna på pickupen...

Jag är väl gammal och dum, men jag förstår faktiskt inte vari problemet ligger....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Det blir grymt trångt med en Adikt pickup och trådarna måste böjas vid kabelskon, jag var oändligt försiktig (nåja finmotorik som en flodhäst) men 2 kabelskor gick av. Vad är problemet med att vara på den säkra sidan och ta loss tonarmen för att inte riskera något? tonarmen lossar man och sätter dit på någon minut


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 01, 2004 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
don Tomaso wrote:
Det blir grymt trångt med en Adikt pickup och trådarna måste böjas vid kabelskon, jag var oändligt försiktig (nåja finmotorik som en flodhäst) men 2 kabelskor gick av. Vad är problemet med att vara på den säkra sidan och ta loss tonarmen för att inte riskera något? tonarmen lossar man och sätter dit på någon minut
Jag hadde av en kabel när jag monterade min därav påpekandet om brytvinkeln. ka ju trösta med att även handlarna råkar ha av de där kablarna när de skall montera Adikt om man nu kan kalla det någon tröst. Vet du vad kablarna kostar själv använde jag en gammal kabel jag hade som ersättning.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited