selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kom o tänka på att det kanske skulle vara en bra att idé om några av de erfarna linnisterna här på forumet skulle göra några olika ingångspakets förslag. Som sedan kan vara en klistrad topic. Det kan ju t.ex. utgå från olika budgetar och mål med anläggningen. Bara en tanke från min sida. Det kunde säkert uppskattas av de "nya".

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske kan vara en bra ide mitt förslag 2-kanal system

För primärt CD beg

Ikemi-Kolektor-LK140

För Vinyl beg

LP12-Kairn/Wakonda-LK140

PostPosted: Wed Nov 01, 2006 10:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Jag kom o tänka på att det kanske skulle vara en bra att idé om några av de erfarna linnisterna här på forumet skulle göra några olika ingångspakets förslag. Som sedan kan vara en klistrad topic. Det kan ju t.ex. utgå från olika budgetar och mål med anläggningen. Bara en tanke från min sida. Det kunde säkert uppskattas av de "nya".
Kanon! Det skulle verkligen uppskattas! Gärna också uppgraderingssteg efter den första anläggningen. Det skulle kunna vara av typen: nytt försteg av typen xyz kontra ny källa av typen xyz, för och emot. Eller när är det värt att gå aktivt?, hur ska kedjan minst se ut innan det är värt pengarna? mm mm.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här kommer mina förslag vet inte om jag räknas som erfaren dock :)

Nya system
Classic Music, Unik
Classic Movie, 2-5st Unik, (Sizmik)
Classic Music, Ninka, K400
Classic Movie, Ninka, K400
Majik CD, Majik Control, Majik 2100, Ninka, K400
Undisk SC, C5100, Komponent runt om + Sizmik 12.45
Unidisk SC, C4200, Katan

Begagnade
Se ovan +

Genki, Majik, Kan
Genki, Kolektor II, LK85, Ninka, K400
Ikemi, Kolektor II, 5125, aktiva Katan, K400

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina erfarenheter...

Enkelt Linnsystem för CD är Linn Classik + Kan IV eller Ninka = prisvärda kombinationer.

Vill man ha Katan som högtalare så krävs minst LK140 eller nåt C-steg i min mening. Vill man spela vinyl så går det att köra med en LK1:a som phonosteg annars får man kolla efter Kolektor, Wakonda, Kairn som försteg.

Sen ska man ta sig en funderare om man vill satsa på Classik (Music/Movie) eller direkt gå på lösa delar. Classik-apparaterna är dock riktigt prisvärda och bra.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Vill man ha Katan som högtalare så krävs minst LK140 eller nåt C-steg i min mening. Vill man spela vinyl så går det att köra med en LK1:a som phonosteg annars får man kolla efter Kolektor, Wakonda, Kairn som försteg.
Jag tycker gott man klarar sig med AV5125 till Katan som jag skrev ovan

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
equi2 wrote:
Snackar vi nybörjarsystem tycker jag att man gott klarar sig med en Classik till Katan. Det låter inte alls illa och man kan spela ganska högt med bibehållen kvalitet. Att man sen kan få ut mycket mycket mer ur Katan med bättre slutsteg är en bonus för framtiden.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte lätt att komma fram till vad som är "bäst" sen är det ju inte säkert att en nybörjare behöver ha ont om pengar heller :wink:

En anna instegsmodell kan ju vara Genki-Intek/Majik till att börja med

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Det är inte lätt att komma fram till vad som är "bäst" sen är det ju inte säkert att en nybörjare behöver ha ont om pengar heller :wink:

Om inte nybörjaren hade ont om pengar innan han frågade om råd här så lär han iaf ha det efter.... :twisted:

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Mindrunner wrote:

Om inte nybörjaren hade ont om pengar innan han frågade om råd här så lär han iaf ha det efter.... :twisted:
Skrattar, den var rolig Hollow, ja det blir ju lätt att förslagen i relation till den tilltänkta. Men så tänker man ju ofta själv, först ska man endast lägga x pengar på en del, sen tar suget över för ngt bättre, plötsligt så har man betalat långt över det man hade tänkt. Man fattar inte hur det gick till.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

He he helt sant det kostar att ligga på topp :lol:

Det kanske är bättre att lägga ribban högt en att göra en massa "små" uppgraderingar kostar kanske mera i slutändan...

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
AV5125 räknade jag till dessa slutsteg som är steget bättre än instegsmodellerna.

Saken är den att jag viserligen bara har hört Katan med 5125 (Aktivt har jag för mig det var) och med vanliga Classiken. Var inte alls imponerad av Classik-->Katan kombinationen. Jämförde samtidigt mellan en Audiovector, Kan IV och Katan... tyckte Kan:arna var roligaste tillsammans med Classiken. Katan spelade lungt o tröttsamt, det blev inte medryckande.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har funderat endel på det här med att hålla ribban högt och att gå närmasta vägen till målet. Själv är jag "nybliven" Linn ägare och jag har gått en ganska rak väg på målet. Visst är det skoj att sitta med 2.1/exotic/2xC6100/242 men frågan är inte om jag skulle uppskattat resan mer med fler uppgraderingar på vägen. Men bara föratt jag sitter nöjd just nu betyder det inte att resan har slutat...

Men jag får väl skylla på att jag fick tag på min 2.1 till riktigt bra pris sedan ville jag verkligen ha 2k-3k array och mer bas än komponent. :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 19:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

på tal om att lägga ribban. ibland är det inte det dyraste alternativet som ger störst tillfredsställelse i relativ mening. tex köpte jag nyss en bachman grendosa på elfa som gjorde en väldig skillnad. den kostade 300kr och förbättringen kändes enormt bra. när man gör de stora inköpen som när jag skaffade ett 2250 är förväntningarna mycket större. kanske står kostnaden inte alltid i proportion till resultatet. att komma på rätt spår med rätt typ av prylar kan i sig vara en kick.
någon som fattar vad jag menar?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 19:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

på tal om att lägga ribban. ibland är det inte det dyraste alternativet som ger störst tillfredsställelse i relativ mening. tex köpte jag nyss en bachman grendosa på elfa som gjorde en väldig skillnad. den kostade 300kr och förbättringen kändes enormt bra. när man gör de stora inköpen som när jag skaffade ett 2250 är förväntningarna mycket större. kanske står kostnaden inte alltid i proportion till resultatet. att komma på rätt spår med rätt typ av prylar kan i sig vara en kick.
någon som fattar vad jag menar?

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00