selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 07:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har nyligen flyttat från lägenhet till hus och har nu äntligen fått igång min Linn-rigg också. Började med min första Linn-anläggning i början på 90 talet med Mimik-Majik I och Keilidh. Har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med ljudet hemma och aldrig fått till det som man hört i Linn-butiken, har uppgraderat ett antal gånger och tunat till förbannelse köpt mattor till golv och väggar mm. Dagens system består av Ikemi, kairn 2X LK100 och aktiva Keilidh. Som ni då förstår har jag inte brytt mig på ett tag och jag tappade nästan intresset när jag aldrig fick till ljudet som jag ville. Var nära att jag krängde av allting i våras men sansade mig och tänkte att jag ger mitt system en chans till i nya huset. Kopplade in grejorna i helgen och har nu tunat systemet någorlunda och ÄNTLIGEN!! har jag det där otroliga svänget och drivet ki musiken som jag hört i Linn-butikerna. Helt otroligt vilken skillnad! Vad beror nu detta på då? Jordad ström? Treglasfönstren? Nej, troligen är det väl bara rumsförhållandena som är bättre, eller vad tror ni. Hur som helst, här skall spelas musik och att man inte längre har några grannar vägg i vägg gör ju inte saken sämre.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 08:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Grattis!
Va kul att det äntligen lossnar. Känner igen det där missnöjjet att det trots alla pengar på apparater aldrig blir så där svängigt som på demo i butik. Nu kommer du säker sätta igång å spela som en tok... och uppgradera!

Själv har jag gjort samma resa, plus att jag nu åter bytt ner mig mot en betonglägenhet igen. Trots bättre grejjer nu saknar jag det tidigare rummet som på sätt och vis lät svängigare och skönare, om än mindre kontrollerat då jag hade sämre rigg.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nog är det stor skillnad mellan olika rum dessutom hos Linn handlare så har man ju speciella rum basfällor i hörnen dämpning i taket sneda väggar allt sådant påverkar ljudet

Det är härligt att bo i hus så man kan kräma på :D

Fast då var det bara haken att man har barn så då går det inte att vrida på dygnets alla timmar...

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 08:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Iffen wrote:
Nu kommer du säker sätta igång å spela som en tok... och uppgradera!
Ja visst är det lustigt, ju bättre det låter ju större lust får man att uppgradera. Mycet vill ha mer. Eller hur är ordspråket.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 09:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jana wrote:
Iffen wrote:
Nu kommer du säker sätta igång å spela som en tok... och uppgradera!
Ja visst är det lustigt, ju bättre det låter ju större lust får man att uppgradera. Mycet vill ha mer. Eller hur är ordspråket.
Kanske uppgradera med akustikfix?Det finns så mycket man kan göra själv dessutom.Det behöver inte bli speciellt dyrt heller.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det är bara att börja inreda :wink:

http://www.akustikmiljo.se/public/dokum ... el2_4=true

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har flyttat 14 ggr under min dryga 20 år med Linn. De sista fyra i Frasseland.
Visst, vissa rum låter kalasbra, andra mindre kul.
Har du prövat ALLA väggar?
Det är stor skillnad, ibland större än mellan olika hus/lägenheter.

Byta med sig till en betongbunker???
Byta upp dig menar du :!:
Ju hårdare destå bättre.
Dämpa kan man alltid göra, men svajjande golv o mjuka väggar :?

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rummet gör så otroligt mycket. Ett lite kalare möblerat rum i förhållande till ett välmöblerat rum anser jag vara likvärdig med skillnaden mellan exempelvis en billigare CD-spelare och en Ikemi.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 10:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag tror det är Lejonklou som skriver det på sin webbsida... "Finns det något bättre att upptäcka än när man har fel?" Visst det är härligt men också hyfsat pinsamt.

Jag är en skeptiker. Har alltid tyckt att vända kontakter och dylikt är typ "new age". Har inte förstått rummets betydelse. Osv.

Så för några veckor sedan var Anders från Tonläget hemma. Dags att justera. I ett alldeles för kalt rum. Pinsamt. Men ändå. Den kvällen började jag min insiktsresa. Springer upp och ner ur soffan som många av er andra. Pillar på högtalarna. Är frustrerad. Tänker "vad fan är felet". Flyttar mattan. Lyssnar. Byter kablar. Suckar. Sätter upp tavlor. Ett beteendemönster som sannolikt skulle leda till någon form av diagnos om någon med psykiatrisk kompetens tittade på.

Så plötsligt. "Aha, där satt den". Änglarna börjar sjunga. Just för mig. Sitter uppe sent och lyssnar på mängder med skivor. Tur att flickvännen har mer kompetens inom området förståelse än inom området fördömande.

Jag skäms. Och är glad. Jag har just upptäckt att jag haft fel. I många år. Tack Anders. Tack Lejonklou. Tack Satu.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

insomnia wrote:
Jag tror det är Lejonklou som skriver det på sin webbsida... "Finns det något bättre att upptäcka än när man har fel?" Visst det är härligt men också hyfsat pinsamt.
Inte pinsamt - ett bevis på mognad.
Bara de med självförtroende o stark självkänsla vågar erkänna att de hade fel.
Pinsamt är det bara om man inte erkänner det...

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Sportis. Det bästa med att upptäcka att man har haft fel är ju att man då kan korrigera det och på så vis gå framåt. Kanske på ett område man inte ens kände till existerade. Lärdom i sak som i bästa fall till slut leder till mognad i person.
Det finns ett kinesiskt ordspråk som lyder något i stil med: Våga fråga och visa för stunden att du har haft fel och varit okunnig, eller låt bli att fråga och förbli okunnig resten av livet. Det ligger en del i det!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Heh, jag minns att jag skrev det i ett nyhetsbrev när jag hade upptäckt att + och - på högtalarkablar skulle gå åt samma håll och inte "fram och tillbaka" som jag hade trott i hur många år som helst.

Några tyckte kanske att jag överdrev, men när man har hållit på med något länge och plötsligt upptäcker att man haft fel så öppnar sig massor av nya möjligheter - i en riktning man inte tittat tidigare för man trodde den var "fel". Helt underbart.

Men exakt vad var det som hände, Insomnia - var det den sammanlagda effekten av flyttninga, kablar och riktningar etc som i slutänden gav ett jättestort lyft? I vilket fall som helst så är det ju inte pinsamt, du utgick väl tidigare från vad du visste och idag utgår du från vad du vet nu.

För att hålla mig en smula till ämnet så håller jag med Jan om att det lönar sig att prova flera väggar. De flesta rum går att få mycket bättre än man först tror.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 21:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Har flyttat 14 ggr under min dryga 20 år med Linn. De sista fyra i Frasseland.
Visst, vissa rum låter kalasbra, andra mindre kul.
Har du prövat ALLA väggar?
Det är stor skillnad, ibland större än mellan olika hus/lägenheter.

Byta med sig till en betongbunker???
Byta upp dig menar du :!:
Ju hårdare destå bättre.
Dämpa kan man alltid göra, men svajjande golv o mjuka väggar :?
Hej !!

Jag håller med sportis, det finns inget facit för hur det ska låta
man får prova sig fram (olika väggar, olika möbleringar, olika avstånd, ......)

Mvh
Janne

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite ironiskt... men - välkommen till verkligheten! Ibland är det lite frustrerande att se hur detaljer i anläggningen diskuteras i det oändliga, att vissa spenderar fantasisummor på uppgradering och/eller byten. Och så är kanske lite akustikbehandling av rummet vad som behövs. Jag menar nu kompetent utförd sådan alltså, inte trial'n'erro med Ikea-mattor (även om det ibland är just det som behövs.

Även en duktig akustiker med dyra lösningar kostar ofta mindre att anlita en vad en cd-spelare från Linn kostar...

Sedan kan man förstås diskutera om akustikbehandling av rummet är en förutsättning för att source-first principen ska fungera eller om det är ett brott mot den principen :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 27, 2006 13:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hittade en kul bild på Stereophiles webb angående rum och akustik...

http://blog.stereophile.com/rmaf2006/Desperate-1.jpg

:D

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00