selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När man krämar på lite i volym så låter ju musiken som bekant en aning ansträngt vid en viss nivå. Detta har jag alltid trott beror på slutstegets begränsningar.

Men jag har märkt hemma att jag kan dra på bra mycket mer med min LP12:a jämfört med Ikemin, utan att det slutar låta avslappnat. Skillnaden är ganska påtaglig var gränsen går mellan dessa källor.

Jag antar att detta beror på att 12:an är en mycket bättre källa än Ikemin, tunedem-mässigt? Renare signal, mindre brus/skräp, mer musik…

Innebär då detta att om man t.ex. byter en Ikemi mot en Unidisk 1.1, i övrigt samma system (i mitt fall Kairn, 5125, Katan Aktiv), så kan man spela mycket högre med bibehållet lugn, kontroll etc?

I anslutning till den specifika frågan, vad har ni för synpunkter allmänt på förhållandet källa – slutsteg, med avseende på volym etc?

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Innebär då detta att om man t.ex. byter en Ikemi mot en Unidisk 1.1, i övrigt samma system (i mitt fall Kairn, 5125, Katan Aktiv), så kan man spela mycket högre med bibehållet lugn, kontroll etc?
Rungande ja!!! :)

Jag kan spela lika högt med min Unidisk 2.1 som med LP12an och så har aldrig varit fallet med någon av de cd-spelare jag tidigare ägt. Man märker oftast inte hur högt man spelar förrän man försöker prata i rummet...

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med kan spela bra mycket högre med min Unidisk SC än med min Genki som jag hade tidigare och precis som Jajo säger så märker man inte hur högt det är förrän man försöker prata.

PostPosted: Tue Oct 24, 2006 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Man märker oftast inte hur högt man spelar förrän man försöker prata i rummet...
Det här känner jag mycke väl igen med min 2.1 också! När jag lyssnar själv spelar jag en volym som verkar lämplig tycker inte det är speciellt högt. Dock när jag har fest eller besök är det väldigt ansträngade att kommunicera så det får bli betydligt lägre volym.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 16:36 
Moderator
Moderator

På vår första lyssningskväll i Skåne jämförde vi min dåvarande Kolektor, med teatimes dåvarande Exotik och en Kairn som RIAA. Förutom att rejält ökad prestanda kändes ungefär som att koppla in turboladdade slutsteg som gått på anabola steroider ett bra tag. Det gick att spela med rejält mycket högre ljudnivå. För hög ljudnivå för att det skulle vara behagligt, men ljudet distade ändå inte.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 21:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

per wrote:
På vår första lyssningskväll i Skåne jämförde vi min dåvarande Kolektor, med teatimes dåvarande Exotik och en Kairn som RIAA. Förutom att rejält ökad prestanda kändes ungefär som att koppla in turboladdade slutsteg som gått på anabola steroider ett bra tag. Det gick att spela med rejält mycket högre ljudnivå. För hög ljudnivå för att det skulle vara behagligt, men ljudet distade ändå inte.
Detta brukar Alan från Linn utnyttja när han demar. Han börjar med en sämre uppsättning och spelar högt, låter lite plågsamt nästan, när han sedan byter till bättre grejer låter det bra.
Detta gör att man upplever det som ännu större skillnad.
/Per

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Förutom att rejält ökad prestanda kändes ungefär som att koppla in turboladdade slutsteg som gått på anabola steroider ett bra tag.
Oj vilken liknelse! :) Tja, antar att source first-regeln regerar även här. :roll: Man skall väl ha toppkälla innan man börjar lägga de stora slantarna på slutsteg då.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 23:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det reagerade jag också på när jag jämförde Kairn och 5103. Förutom att 5103 lät bättre så gick det att spela betydligt högre innan det "lät ansträngt". Så källan har kanske störst betydelse, men förakta inte försteget.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har andra erfarenheter.
Ja kvalitet på källa o elektronik har betydelse med det har ÄVEN andra saker!
Vad som har störst betydelse, det har högtalarna enl mig.

Med LK1 kunde man då spela så högt man ville med aktiva Isobarik (LK280).
Något som inte gick på Sara o Kan...

Med en Kairn blev det ingen skillnad, högre än "så högt man ville" går liksom inte :wink:

Med kairn på Klout/Keltik kunde man spela lika högt utan att det lät illa som LK1/Isobarik trots avsevärt bättre försteg/slutsteg/burkar.

En Karik funkade lika bra som topp12'a...
På men en nunerik, senare byta till Ikemi, exotik Kontrol o Uni 1.1 - ingen skillnad direkt i "hur högt man kan spela"

In med två C4200/212 o NU låter det illa tidigare (trots avsevärt bättre grejjer)

Komri fixar givetvis höga volymer!

btw,
Hade ett topp Naim system med LP12 o Sara, inte gick det att kräma som Isobarik/keltik inte!

Dra era egna slutsatser :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med ikemi 5103 3st 2250 och keltik kan man nå smärtsamma nivåer :D
LP12an kan man med vissa skivor kräma botten på 5103an och fortfarande ha kontroll

Jag kan inte säga om bättre insignal gör att man kan spela högre men det jag med säkerhet kan säga är att keltik spelar högt :shock:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 21:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur gammal är din Kairn? Den tillverkades under många år och uppgraderades i olika omgångar. Provat något bättre Linnförsteg? Många även Linn handlare använde andra försteg bla Bonnec Timpano för att Kairn inte höll måttet. Tycker själv att jag aldrig hört Ikemi låta ansträngt vid höga volymer tillsammans med bätte försteg (5103/Timpano) trots ganska modest förstärkeri (lk 85) som driver Katan passivt. Men i mitt hus har jag inte några koncertsalar till rum, ca 20 m2. Men vi har ju också läst här på forumet om måndagsexemplar av Ikemi. Kanske du har möjlighet att låna hem en annan Ikemi och kolla. Men målet är kanske för dig att skaffa en unidisk av bästa sort och lägga pengarna på det. Men om jag var i din situation skulle jag prova ett bättre försteg och kolla hur detta påverkar.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är unidisk sc bättre som source än ikemi?
Är unidisk sc's pre-amp bättre än kairn (pro?)?
Anledningen till att jag frågar är att det inte verkar skilja så mycket i beg-ledet mellan unidisk sc och ikemi+kairn (pro?).

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 23:12 
Site Admin
Site Admin

Unidisk SC är nog en bättre idé att satsa på.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag har andra erfarenheter.
Ja kvalitet på källa o elektronik har betydelse med det har ÄVEN andra saker!
Vad som har störst betydelse, det har högtalarna enl mig.

Med LK1 kunde man då spela så högt man ville med aktiva Isobarik (LK280).
Något som inte gick på Sara o Kan...

Med en Kairn blev det ingen skillnad, högre än "så högt man ville" går liksom inte :wink:

Med kairn på Klout/Keltik kunde man spela lika högt utan att det lät illa som LK1/Isobarik trots avsevärt bättre försteg/slutsteg/burkar.

En Karik funkade lika bra som topp12'a...
På men en nunerik, senare byta till Ikemi, exotik Kontrol o Uni 1.1 - ingen skillnad direkt i "hur högt man kan spela"

In med två C4200/212 o NU låter det illa tidigare (trots avsevärt bättre grejjer)

Komri fixar givetvis höga volymer!

btw,
Hade ett topp Naim system med LP12 o Sara, inte gick det att kräma som Isobarik/keltik inte!

Dra era egna slutsatser :wink:
Jag har inte provat Chakra stegen i så stor utsträckning att jag kan jämföra, men det är helt klart att jag med nuvarande "rigg" (Espek+5125+2250) slår i "låta illa"-taket innan jag tycker att det egentligen är tillräckligt högt (ibland). Med aktiva Isobarik+3xKlout gick det spela olämpligt starkt utan att det lät direkt pressat på det sätt det låter nu. Jag hade hoppats på att (i varje fall de större) Chakra-stegen hade samma egenskper (i det avseendet) som Klout, men du tycks vara av en annan åsikt!? Eftersom du tycks nu gå i Komri-tankar (!?) så undrar man givetvis hur du ställer dig till Artikulat jfrt. med Akurat 242 (aktiva) och Komri (såklart)? det är onekligen befriande när man kan spela precis så högt man har lust utan att anläggningen begränsar. Hur bra det är för hörseln är en annan sak...

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 29, 2006 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inget fel på chakrastegen. Redan med LK280 kan man, som jag skrev, kräma så mycket man vill...

Ska man spela högt o rent gäller STORA aktiva högtalare!

Även små aktiva spelar grymt rent o högt, ännu mer så med en bra sub - men ska man spela för hela kvarteret gäller som sagt VOLYM.

Har inte "dragit ur" mina Komri ännu - återkommer. Skulle dock tro att de i aktivt utförande spelar klart högre...
Hoppas kunna rapportera det iframtiden.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00