selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 21:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Japp, nu är det bestämt, det blir en classik musik t.
Jag tänkte höra lite om vad jag ska ha koll på, tex om det är från och med något speciellt serienummer man ska köpa, olika versioner, kända fel och brister, samt vad ett laserbyte kan gå på.
Jag tar också tacksamt emot länkar till info om classiken. har själv kollat på linns hemsida men det är ganska snålt med info där.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classikar med serienummer som börjar på 3 och slutar på 9 låter bäst...

;)

Skämt o sido - följande "regler" gäller oftast:

Bra:

+ Nyare är bättre
+ Är lasern bytt nyligen?
+ Genomgången av handlare/Linn

Dåligt:

- Varit inne hos Linn vid flera tillfällen
- Såld utomlands (och fraktats runt jordklotet)
- Flera ägare
- Ej möjlighet att provlyssna

Ring/skriv till linn för information om enheten. Allt du behöver är serienumret.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik K är nyare än Classik T och låter tydligen liiiite bättre.

Men framförallt så är den förberedd med Knekt, du kan linka
ihop den med andra Linn-prylar till ett multi-rum-system...

Nyare classikar finns även i vitt och andra färger än svart och silver...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 00:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Classik K är nyare än Classik T och låter tydligen liiiite bättre.

Men framförallt så är den förberedd med Knekt, du kan linka
ihop den med andra Linn-prylar till ett multi-rum-system...

Nyare classikar finns även i vitt och andra färger än svart och silver...

/M
Tyvärr är dom också liiiite för dyra :cry:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det fanns på tidiga Classik/T en kretslösning som gjorde att en krets i avläsningen gick varm och den tappade data (musiken hackade). Ett standardfel på Classikarna. I kallt klimat märktes det inte alltid och det var väl därför den funkade i Skottland! :wink: Linn skickade ut om en modifiering på Classikarna som innebär att man skruvar loss hela mekaniken och byter en del ytmonterade komponenter på kortet som sitter på/under mekaniken. Jag har själv genomfört en sådan modifiering. Men den ska nog helst utföras av en handlare med gott lödhandlag. (Jag har erfarenhet av ytmonterade grejer från jobbet.) När jag gjorde modifieringen var den i "Rev. 3", något senare vet jag att den fanns i "Rev. 4". Vad jag vet sänktes temperaturen stegvis neråt. Kunder i varma klimatzoner hade mest problem.

Den Classik jag moddade lät inte sämre efteråt, så det verkar inte vara någon prestandanackdel. Kan ju inte vara så dumt för livslängden att sänka temperaturen i komponenterna. Kolla om detta är utfört med Jajos tips. Och som Magnus sa, /K är liiite bättre... :) Med en /K kommer du dessutom ifrån ovanstående typfel. Pruta hårt så kanske du klarar det? Men hellre en känd /T med ny laser som du kan lyssna på än en /K på eBay. Om du vill ha en vit som matchar dina eventuella Katan så är tipset att udda färger faktiskt brukar vara billigare! Kolla på eBay.de, tyskarna gillar udda färger eftersom de generellt har så dålig smak! :P

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 23:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Den Classik jag moddade lät inte sämre efteråt, så det verkar inte vara någon prestandanackdel. Kan ju inte vara så dumt för livslängden att sänka temperaturen i komponenterna. Kolla om detta är utfört med Jajos tips. Och som Magnus sa, /K är liiite bättre... :) Med en /K kommer du dessutom ifrån ovanstående typfel. Pruta hårt så kanske du klarar det? Men hellre en känd /T med ny laser som du kan lyssna på än en /K på eBay. Om du vill ha en vit som matchar dina eventuella Katan så är tipset att udda färger faktiskt brukar vara billigare! Kolla på eBay.de, tyskarna gillar udda färger eftersom de generellt har så dålig smak! :P
Ja, aber ich bin ein Berliner so... :lol:
Jag tycker ju också om den vita. Nu har dom tokrea på nya linnprylar i en affär i Danmark, länk finns under "säljes". Katan är billigare än beg här!!!
Vågar man köpa från en handlare utomlands även om det är nytt?
Hur sker betalning? Vill helst slippa betala via internet. Tillkommer det skatter och måste man momsa varorna i Sverige?
Det skulle spräcka budgeten rejält (ny classik + nya katan) men faf..n det är ju nytt! Vad tycker du?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Ja, aber ich bin ein Berliner so... :lol:
Jag tycker ju också om den vita. Nu har dom tokrea på nya linnprylar i en affär i Danmark, länk finns under "säljes". Katan är billigare än beg här!!!
Vågar man köpa från en handlare utomlands även om det är nytt?
Hur sker betalning? Vill helst slippa betala via internet. Tillkommer det skatter och måste man momsa varorna i Sverige?
Det skulle spräcka budgeten rejält (ny classik + nya katan) men faf..n det är ju nytt! Vad tycker du?
Frågar du oss det? Som att fråga en alkolist om det är en bra ide att köpa en 75:a! :D Klart du ska slå till! Vad gäller högtalarna så finns det definitivt inget att tveka på. En ny apparat har 5 års garanti! Jag skulle slagit till... Men så har jag sällan tvekat på Linninköp! Bara stålarna finns eller kan lånas så köper jag! (Linnmissbrukare?) I slutändan har jag alltid varit nöjd med mina inköp, även om vissa gått bort och varit den dörrmatta jag trampat på för att komma tillbaks till den rätta vägen igen. Med nya produkter är du säker, det är värt några kronor det med. Men är verkligen 13,600 kr för en Classik/K och 7400 kr för Katan plus frakt billigare än beg. i Sverige? Ingen skatt eller moms tillkommer. Överföring gör du på banken, kostar samma som en överföring mellan svenska konton. EU regler är bra ibland!

Du har väl insett att priserna är i danska kronor? Kolla på http://www.xe.com/ucc/sv/ för att se i svenska kronor.

Efter köp: Ställ upp grejerna så bra du kan själv, spela i 2-3 veckor. Ta hem en proffsinstallatör, ev en Sellerist och sedan lär du vara mycket nöjd!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tar tillbaka min tidigare danska köprekomendation efter en vidare titt på marknaden. Här har du nämligen en dröm i vitt...

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2639

Likt en hägrande bröllopsbrud finns den där, strax utanför räckhåll. Du frågar dig själv: Kan jag sträcka mig dit, till paradiset? Kan du bara nå dit är du framme vid en verklighet du tidigare inte kunnat drömma om. Kompromissa hellre bort något annat i lägenheten! Men kanske inte flickvännen. :wink: Ta tex, hellre denna Di och Unik/5110. Eller t.o.m. AKG K24P hörlurar för 3-400 kr tills du får råd med Unik. Du kommer INTE att ångra dig! Eleminerar direkt behovet av att köpa en Ikemi.

Lustigt nog finns även denna i Danmark, nära Tyskland, vad var det jag sa! :P En Classik Di är något helt annat än Classik Musik. Pruta en tusing och jämfört med en dansk C. Music så kostar den bara 5000 kr mer, definitivt värt de extra pengarna! . Jag vet, jag har en själv! :wink: Sant! :!:

Titta bara i denna tråd vad man kan göra med en Di! http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2669

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 00:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Jag tar tillbaka min tidigare danska köprekomendation efter en vidare titt på marknaden. Här har du nämligen en dröm i vitt...

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2639

Likt en hägrande bröllopsbrud finns den där, strax utanför räckhåll. Du frågar dig själv: Kan jag sträcka mig dit, till paradiset? Kan du bara nå dit är du framme vid en verklighet du tidigare inte kunnat drömma om. Kompromissa hellre bort något annat i lägenheten! Men kanske inte flickvännen. :wink: Ta tex, hellre denna Di och Unik/5110. Eller t.o.m. AKG K24P hörlurar för 3-400 kr tills du får råd med Unik. Du kommer INTE att ångra dig! Eleminerar direkt behovet av att köpa en Ikemi.

Lustigt nog finns även denna i Danmark, nära Tyskland, vad var det jag sa! :P En Classik Di är något helt annat än Classik Musik. Pruta en tusing och jämfört med en dansk C. Music så kostar den bara 5000 kr mer, definitivt värt de extra pengarna! . Jag vet, jag har en själv! :wink: Sant! :!:

Titta bara i denna tråd vad man kan göra med en Di! http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2669
Nä, det BLIR en classik musik k. Sen får du vara hur poetisk som helst :wink:

Det är egentligen alldeles för mycket över budget men när sambon fick veta att även spelaren var vit så var jag hemma :wink: Fast där går definitivt gränsen :!:

Den vita classik k som jag vill ha kostar 8999dkr=11.112,22kr precis just nu. Den hade tydligen ett lite skrapmärke på vänster sida långt bak. Det kan jag leva med. Katan kostar 7408,36kr. Frakt kostar 300dkr så jag landar på strax över 19kkr. Vill ha NU!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Va kul att du hitta de du ville ha. Jag misstänker att vita Katan kan annars vara lite svårt att hitta begagnade. Du kanske kan få ett bra pris på k400, högtalarkabel från företaget du ska köpa från.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Nä, det BLIR en classik musik k. Sen får du vara hur poetisk som helst :wink:

Det är egentligen alldeles för mycket över budget men när sambon fick veta att även spelaren var vit så var jag hemma :wink: Fast där går definitivt gränsen :!:

Den vita classik k som jag vill ha kostar 8999dkr=11.112,22kr precis just nu. Den hade tydligen ett lite skrapmärke på vänster sida långt bak. Det kan jag leva med. Katan kostar 7408,36kr. Frakt kostar 300dkr så jag landar på strax över 19kkr. Vill ha NU!
Vaa? Hör du inte vad jag säger? :P

OK, det låter ju bättre. Jag såg bara de priser som fanns i Selleriinlägget. Men med 19 tusen framförhandlade så räcker det faktiskt till nämnda Movie för nedprutade 18500 kr + AKG lurarna. Jag kan inte se problemet? :wink: När flickvännen sen klagar över att du sitter på en pinnstol framför Classiken hela kvällarna säger du bara att du är tvungen att köpa Unik för att kunna bli social igen. Vips, så har du fått fram ett par tre tusenlappar till i budgeten! :D

Med vita 5110 för 1500 kr så sparar du 6000 kr på högtalarna. Lägg detta + frakten på Classiken och du är uppe i 17400 kr. Snacka med Jonas och se vad han kan gå ner till inklusive frakt. Kanske är du hemma redan där? Dvs exakt samma budget och färger, men med prestanda och billiga uppgraderingsmöjligheter på en helt annan nivå.

Om du redan nu har bestämt dig (som du säger, man jag inte lyssnar på. :P ) så är det ändå ett kanonval du gjort, relaterat allt annat som finns på marknaden. Grattis! Jag håller med Ed om att K400 är bra. Alternativet kan vara att välja K10 och dölja den med en vit kabelkanal. Jag tror det var Jajo som hade gjort det, kolla i hans medlemspresentation, det blev snyggt. Viktigast är annars att du ordentligt tunedemar placeringen av högtalarna, på vägg eller på bänk. Vänd kontakten rätt, ha gärna jordat uttag, befintligt eller med fuskjordkabel från ett element. Se till att Classiken står glappfritt och i våg på ditt sideboard (eller en QS vägghylla?). Du lär bli otroligt nöjd och flickvännen kommer inte att klaga sen. Har hon förresten varit med på HF och lyssnat?

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 15:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu är classiken och katanarna köpta :!: :D

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

grattis det blir kanon det där

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 15:31 
Site Admin
Site Admin

Kul! Ska bli spännande att höra intryck!

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00