selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Lyssning på låg volym
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kommer att flytta från hus till lägenhet rätt snart och funderar då på vilka högtalare som funkar bäst på låg volym? Jag har aktiva Katan nu och tycker väl att dom kräver rätt hög volym för att "blomma" ut och få till en bra tune. Jag har inget emot lite lägre volym hursomhelst så det känns inte så negativt om ni förstår vad jag menar, utan jag är bara ute efter att försöka hitta en så bra lösning som möjligt :)

Är det så att aktiv drivning alltid är bättre för låga volymer eller skulle jag vinna på att byta förstärkare? Jag har AV 5125 nu, skulle lyssningen på låg volym bli bättre med en 2250 eller en Majik 2100. Det här är ju ruggigt svårt att lyssna sig till och få demat, så jag hoppas på forumets stora kunskaper :)

Ett annat alternativ är ju att byta burkar som jag är inne på i ett par andra trådar tex till Komponent 110 eller Akurate 242.

En annan tanke som slog mig var sub, det kanske är galet med tanke på att jag ska flytta till lägenhet men den skulle man ju kunna ha lågt ställt och ibland när man vill och kan så drar man på vad tror ni om det?

Det kanske är så att jag inte klarar av att ställa in mina högtalare och skulle behöva experthjälp för att ställa in dom, det kanske är det jag ska börja med?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 10:57 
Site Admin
Site Admin

Den största skillnaden jag upplevde när jag gick aktivt var just hur mycket bättre det lät på låg volym. Passivt var det lite som att lägga ett lock på ljudet när man drog ner volymen, men med aktivt var det helt enkelt...samma sak, fast lägre då :)

Om detta skiljer sig mycket mellan Ninka och Katan vet jag dock inte.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Den största skillnaden jag upplevde när jag gick aktivt var just hur mycket bättre det lät på låg volym. Passivt var det lite som att lägga ett lock på ljudet när man drog ner volymen, men med aktivt var det helt enkelt...samma sak, fast lägre då :)

Om detta skiljer sig mycket mellan Ninka och Katan vet jag dock inte.
Jag är lite inne på din linje jag tyckte också att jag upplevde samma sak, men det kanske kan ändras om man skaffar bättre förstärkare.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag upplever precis samma sak som Ayn på mina aktiva Katan. Jag kör ju f.ö. också 5125 don Tomaso. Du har ju dessutom en bra källa med din SC. Straaange...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Jag upplever precis samma sak som Ayn på mina aktiva Katan. Jag kör ju f.ö. också 5125 don Tomaso. Du har ju dessutom en bra källa med din SC. Straaange...
Jo källan är kanon och visst låter det grymt bra när jag drar på men jag tror att det finns massor att vinna med att tuna in placeringen. Nu är rummet rätt stort och lite problem med efterklang etc Kanske är klokast att vänta med att byta burkar tills jag har flyttat

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att uppgradera till Unidisk 2.1 och tuna in systemet ordentligt skulle förmodligen lösa dina problem. :)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Att uppgradera till Unidisk 2.1 och tuna in systemet ordentligt skulle förmodligen lösa dina problem. :)

/ jajo
:D säkert men det skulle göra mig pank samt att jag måste ha tre lådor älskar att det bara är två lådor nu skulle helst bara ha Undisken

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
:D säkert men det skulle göra mig pank samt att jag måste ha tre lådor älskar att det bara är två lådor nu skulle helst bara ha Undisken
Jag förstår det... Ville bara sticka ut hakan lite, du har ju övervägt att uppgradera till Akurate 242 och då vågar jag nästan lova att steget upp till 2.1 eller 1.1 är roligare.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 12:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Klart intressant ämne...
Min personliga åsikt är att högtalarens basomfång påverkarlyssningsupplevsen vid låga volymer. Högtalare med mindre basresurser behöver mer volym för att lossna. Vid aktvering får ju de flesta mindre högtalare lite hjälp av baskompensationen i det aktiva filtret. På tex Ninka är detta tydligt. På Katan är basutvidningen vid aktivering mindre pga fysiken inte tillåter det; för små koner, för liten lådvolym. Små högtalare kan dock andra goda egenskaper.
/Anders

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 12:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

dubbelpost

Last edited by xanlin on Tue Oct 17, 2006 14:50, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Keltik kan man lyssna väldigt lågt och ändå behålla "allt" skulle tro att de flesta högtalare har svårt att hävda sej mot den.

Aktiva ninka blev väldigt bra på låg volym med dubbla 2250 aktivt

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 14:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

dubbelpostx2

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Keltik kan man lyssna väldigt lågt och ändå behålla "allt" skulle tro att de flesta högtalare har svårt att hävda sej mot den.
Keltik skulle nog passa mig kan vara värt en provlyssning på papperet är dom ju inte så extremt stora heller. Visst funkar det med två 5125 för att driva dom?

edit: aaaaaaaaahrg ni är galna på det här forumet :wink: eller så är det jag som är galen. Från att ha funderat på Passiva Komponent har ni fått mig att fundera på Keltik, det kan inte vara sunt det här :D :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
stranna wrote:
Keltik skulle nog passa mig kan vara värt en provlyssning på papperet är dom ju inte så extremt stora heller. Visst funkar det med två 5125 för att driva dom?

edit: aaaaaaaaahrg ni är galna på det här forumet :wink: eller så är det jag som är galen. Från att ha funderat på Passiva Komponent har ni fått mig att fundera på Keltik, det kan inte vara sunt det här :D :wink:
Du kan ju alltid vänta ut Stranna... :wink: Med tanke på hans LINN-historik och omsättning av prylar, vet man ju aldrig vad som händer! :D

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
don Tomaso wrote:
stranna wrote:

Du kan ju alltid vänta ut Stranna... :wink: Med tanke på hans LINN-historik och omsättning av prylar, vet man ju aldrig vad som händer! :D
Jo jag har inte så långt till Ljusdal heller bara en sådär 6 timmar i bil :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00