sportbilsentusiasten wrote:
varför bytte du Ikemi så ofta?
O varför byta om det blev sämre..
Min Ikemihistora... Det är faktiskt en ganska intressant historia! Om nu någon tror mig efter Lejonklous "inverterad Lottovinnare" teori i min medlemspresentation?
1:
Den första Ikemin jag fick var som en chock jämfört med min (riktigt bra) Karik III. Otrolig skillnad! Jag var fantastiskt nöjd, sjunde CD-himmlen! När jag sålde Kariken till en kompis krävde jag t.o.m. att han först skulle lyssna på skillnaden hos mig, så att han var medveten om den otroliga skillnaden. Jag bytte den första för att den efter ca 3 månader helt slutade att fungera. Död, med CD kvar innuti. Då krävde jag (dumt nog...) en helt ny. Det var vid den tiden den enskilt dyraste Linn produkt jag någonsin köpt och det klart man blir sur när den pajjar så snabbt. Min Karik hade hela tiden funkat felfritt. (Kompisen har den kvar fortfarande, utan ens ett laserbyte. )
2:
Jag fick en helt ny, som var sämre än den gamla. Den gick tillbaka till Linn 2 gånger och inget fel konstaterades. Andra gången spelade handlaren in skillnaden mot demoexet på kasettband, eftersom Service inte fattat första gången. Serviceavdelningen fattade inte vad de skulle göra med ett kasettband och skickade bara tillbaka Ikemin orörd, "no fault found". Handlaren förbarmade sig över mig och jag fick en ny, på hans bekostnad!
3:
Den 3:e var klart bättre, men fortfarande inte lika bra som den första. Efter en tid svalde den en skiva, släden kom ut tom! CD:n skramlade lös innuti Ikemin. Den skickades till Linn och jag fick en ny.
4:
Den nya 4:e lät trist, igen! Jag flyttade till hus, min möbel ändrades mycket (barnsäkrare) och fick självklart en ny placering. Jag gick dessutom från betonggolv till trä. Ikemin fortsatte att vara trist, blev t.o.m. sämre! Men nu hade handlaren/Linn fått nog och ville inte byta ut den. Min handlare tyckte att det var konstigt eftersom de Ikemi jag hade blev sämre medan jag hade dem, men gradvis bättre när han provade dem i butik.

Vi testade med Numerik och min var klart sämre än hans demo även som transport. Alltså låg felet i transporten. Efter en del tjat skulle han skicka in den 4:e Ikemin. Vi skulle bara göra en sista provlyssning för att bekräfta. Den var fortfarande sämre än demoexet. Vi testar lite fram och tillbaka med spelarna. När han ska sätta ner min Ikemi på en Harmonihylla så sätter han först ner bakre fötterna och råkar sedan tappa den från ca 2 cm's höjd i framkant. Hoppsan, men vi provar igen. Då låter den mycket bättre!

Fjädringen hade skakats rätt på något sätt. Kanske var det detta som var skälet till att Linn inte kunde hitta felet på mina Ikemi? Efter transport till Skottland är den förstås genomskakad i flera omgångar. Handlaren skickar in den eftersom han tycker att så här ska det väl inte vara. Den försvinner i posten (stulen?) och ingen är gladare än jag. Jag vill ha ett exemplar som min första!
5:
Jag får den 5:e nya Ikemin, 2.5 år efter att jag köpt den första! Den låter bra. Men den drabbas snabbt av samma fenomen, den blir sämre med tiden. Men nu vet jag vad som händer, att problemet beror på att fjädring/mekanik kommer i olag. Nu lyfter jag bara upp Ikemin, skakar den vertikalt upp och ner tills den blir bra. Vissa skak blir bra, andra inte. Jag skakar då bara igen tills den är nära toppnotering och är sedan ganska nöjd med prestandan. Det håller 2-4 veckor tills den får skakas igen. Det verkade som att min möbel hade en resonansfrekvens ihop med golvet som påverkade den negativt. (Bara en teori!) Efter att jag har bytt möbel och placering försvinner helt behovet av att skaka Ikemin och prestandan är konstant. Denna Ikemi har jag sedan tills det är dags för byte till Majik. Jag var nöjd, men känslan var hela tiden att den inte kom upp i samma nivå som den första Ikemin. Jag säljer sedan denna Ikemi en tid innan jag köper nya Majik CD:n.