selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 10:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hej! Har haft linn system rätt länge nu,sitter med en LP12,Majik+LK100,Karik och aktiva Keilidh.Nu känns det som att nåt måste göras snart antigen hänga på fler LK100 och bättre Förförstärkare(kairn) eller så blev jag lite nyfiken på NAims entrylevel system med Nait5,CD5i och Ariva...hur tror ni det kommer att stå sig mot mitt gamla linn system?Jag vet att dom har lite olika ljudfilosofier,men kommer det låta lika mkt som mina rockburkar(keilidh) som man spela hur högt som helst med (nästan)

Mvh
Henke

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 12:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror du skulle få ett rejält lyft om du uppgraderade till 5125 som slutsteg i första hand och sedan försteget till en Kolektor eller Kairn. Om du byter slutsteget först kan du koppla bort effektdelen i majiken och köra den som ett rent försteg, det blir en liten förbättring i och med att nätdelen då bara matar förstegsdelen. 5125 kräver dock att du byter till stereofilter också (lk100 kör med monofilter).

Hur är din 12:a utrustad? Kanske finns det något rimligt uppgraderingsalternativ där också?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 13:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

LP12'an har cirkus,trampolin,valhalla och ittok lv2 arm med en gammal K9 pickis.
Börjar som sagt bli sugen på att förändra ljudet lite åt den nyare stilen(ljusare?)dom är väl lite si och så i mellanregistret mina keilidh?
Blev bara lite nyfiken på Naims grejjor,det är ju spännande med helt ny stil på lådorna och nytt märke.
Fast misstänker att ett nyare linn slutsteg och förförstärkare kommer att tillföra rätt mkt.
Gillar dock Naim stilen på lådorna.
Har nån några lyssningsintryck från deras "billiga"system och deras ariva högtalare?
Mvh
Henke

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ariva, är det burkarna för ~19.000:- med lutande front som är gjorda för att placeras väldigt nära bakväggen? Iså fall är det ett par riktigt bra högtalare. Hörde dom i Uppsala och tyckte dom spöade allt annat jag lyssnat på i ungefär samma prisklass.

Linn kan nog göra en hel del för din anläggning. Är ju inte de nyaste prylarna du har och det finns mycket beggat för ett rimligt pris som bör vara bättre än det du har.

Känner du dig nyfiken på ett Naim så kanske det inte är omöjligt att låna hem något och prova? Tycker själv att det är ett mycket intressant märke, gillar dock inte designen på deras nya prylar med det gröna skenet.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 18:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

japp arivorna är det som jag funderar på,snabblyssnade nait5 och cd5i fast på ninkor,det lät inte aktuellt att byta då.Kanske vid en ordentlig lyssning och på arivorna...Hmm inte så lätt.Lite ny musik skulle inte heller skada ; )
/Henke

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 18:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henkan wrote:
japp arivorna är det som jag funderar på,snabblyssnade nait5 och cd5i fast på ninkor,det lät inte aktuellt att byta då.Kanske vid en ordentlig lyssning och på arivorna...Hmm inte så lätt.Lite ny musik skulle inte heller skada ; )
/Henke
Lyssnade som hastigast för några månader sen på Nait5 och CD5 med ett par Naim-högtalare (tror att det var Ariva), tyckte att det var så där, gick sedan in ett rum med Genki och Komponent och tyckte att det lät fantastiskt mycket bättre, framförallt musikaliskt (tune-dem).

Kommer tyvärr inte ihåg exakt drivning i Linn-rummet, men har för mig att försteget i Genkin användes.
Däremot tyckte jag mycket om Nait3 en gång tiden, var precis på väg att köpa en i början av 90-talet.

/Per

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
LP12'an har cirkus,trampolin,valhalla och ittok lv2 arm med en gammal K9 pickis.
Serva svarven och häng på en ny Adikt så få vinyllyssnandet en ny dimension :!:
För rätt så futtiga pengar :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
Kommer tyvärr inte ihåg exakt drivning i Linn-rummet, men har för mig att försteget i Genkin användes.
Var det på Ljudkompaniet? Då kan det ha varit en 5105:a, jag gjorde precis den demon och tyckte precis samma sak. Linnsystemet var mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 18:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
PerK wrote:
Var det på Ljudkompaniet? Då kan det ha varit en 5105:a, jag gjorde precis den demon och tyckte precis samma sak. Linnsystemet var mycket bättre.
Helt rätt, där var det.
Jag blev förbluffad att det var så stor skillnad.

/Per

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag med, riktigt förvånad faktiskt. Naim lät bara jobbigt i jämförelse. Linnsystemet var ju dessutom både billigare och sämre komponerat...

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 18:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej, har tillbringat dagen här att justera om högtalarplaceringen, blev lite luftigare/ljusare ljud.vinklade in dom lite mer än tidigare + längre avstånd från bakvägg.
Är nu inne på att skaffa en numerik.
Mvh
Henke

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte du bli besviken om du funderar på "att byta spår" och gå över till Naim. De tillfällen jag lyssnat på Naim, så tycker jag de låtit mycket bra. Blev bekant med Naim första gången 1987, när det för mig demades en Nait med blygsam effekt, Linn Kan högtalare och LP12. Det var MUSIK!

Senast jag hörde Naim var deras "X-serie", dvs snäppet bättre än deras instegs-modell och jag blev återigen mycket positivt överraskad. De Linn-produkter du har är ju rätt gamla och jag skulle inte bli förvånad om Naims 5-serie skulle bli en "svår match" för dom.

Bekymret för dig om du väljer att gå över till Naim kan dock vara att du har en LP12 som du med all rätt säkert vill behålla. Funderar du på att gå vidare i framtiden och uppgradera den, så måste du - om du väljer Naim - ta ställning till om du då också ska gå vidare och göra en "Naim LP12" (Armageddon-motorstyrning, Aro-arm, Stageline MM-steg alt Prefix MC-steg). Det finns flera som säger att en "Naim LP12" låter klart bättre i ett Naim-system och sämre än motsvarande Linn LP12 i ett Linn-system och vice versa. Det jag menar är att din resa kan bli lång om ditt långsiktiga mål är att också ha en optimal vinylspelare i ett Naim-system.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Bekymret för dig om du väljer att gå över till Naim kan dock vara att du har en LP12 som du med all rätt säkert vill behålla. Funderar du på att gå vidare i framtiden och uppgradera den, så måste du - om du väljer Naim - ta ställning till om du då också ska gå vidare och göra en "Naim LP12" (Armageddon-motorstyrning, Aro-arm, Stageline MM-steg alt Prefix MC-steg). Det finns flera som säger att en "Naim LP12" låter klart bättre i ett Naim-system och sämre än motsvarande Linn LP12 i ett Linn-system och vice versa. Det jag menar är att din resa kan bli lång om ditt långsiktiga mål är att också ha en optimal vinylspelare i ett Naim-system.
Jag har en kamrat i Munchentrakten som valt Naim-vägen. Han spelar enbart vinyl, huvudsakligen jazz. Självklart en LP12:a som frontend, men där slutar det. Såväl tonarm (?) som motorstyrning är från Naim, så också förstärkeri och högtalare. Lingon anser han låter rytmiskt men också syntetiskt. Pickupen är en Linn men han är inte nöjd med den. Det kan iofs vara någon form av inställning av vinklar o dyl.

Vad jag förstår är ändå det bästa att köra Naim-grejor så långt det går och stoppa in Linns produkter där man så måste.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 10:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Själv använder jag en LP12 i "Linn version", alltså Lingo/Ekos/Arkiv B tillsammans med Naim elektronik. Det fungerar alldeles utmärkt, LP12'an har inga som helst problem att visa Naim CDS 2'an vem som är boss!

En kompis med aktiva Naim DBL använder en "bastard" LP12'a med Ekos men Naims Armageddon motorstyrning och en Ortofonbaserad MM pickup från tyska Phonosophie. Den har heller inga problem att spela skjortan av hans CDS 3'a...

Bekymra dej inte om ena eller andra "versionen" av L12'a fungerar eller inte fungerar ihop med ditt eller datt. En väljusterad LP12'a med en bra arm och hyfsad (minst) pickup låter alltid bra. Koncentrera dej på att hitta ny elektronik och högtalare som du tycker låter bra. LP12'an som du har kommer att låta bra varken du väljer Linn eller Naim.

Själv vill jag ju rekommendera Naim :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag som både haft Linn o Naim toppsystem (o Linn igen :wink: ) säger att...Man skulle haft ett system av varje sort!
De presenterar musien lite olika, båda skitkul :!:
Företagen fokuserar på lite olika saker.

Fast på de dyrare får Naimgrejjerna mer tune dem, medan Linn får mer PraT.
Det gör att Linn/Naimfantaster kommer att gilla lite dyrare system från båda lägren.

Jag har en Nait II på jobbet som jag ALDRIG säljer. Leta efter en sådan, kalasbra ihop med LP12/Kan II.
Nait är inte så melodisk/nyanserad som nyare produkter men jösses vad kul den är :!:
Nait symboliserar PRaT iden fullt ut.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00