selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Trampolin?
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 14:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

För några år sedan uppgraderade jag min LP 12 med Trampolin - och blev inte så där överdrivet lycklig. Jag hade en kraftig, sandfylld vägghylla i stål för skivspelaren med uppåtriktade rundade spikes. På dessa vilade en tunn plyfa som skivspelaren stod på.
Fungerade bra med den solida bottenplattan. Men med Trampolin blev det inte någon hit. Jag provade mig fram med olika material och nu ligger en tjock glasskiva på dessa spikes.
Jag kan väl säga att jag är tillbaka till samma kvalitet som innan uppgraderingen. Solid/plyfa är åtminstone inte sämre är Trampolin/glas.
Vad har ni för erfarenheter av Trampolin och underlag.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 14:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade en gång i tiden en Lp12:a på ett sågat Lack bord, det var bra. Nu har jag en väggfast aluhylla till min anläggning, hyllan sitter i ett hörn brevid den vänstra högtalaren, här funkar det mycket bra med trampolinn. Testade att köra helt utan baseboard och det lät inte kul med spelaren placerad på hyllan i hörnet.
Har man problem med resonanser är Trampolinn mycket bra annars är den onödig, säger följdaktligen mina erfarenheter.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 14:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Iden med Trampolin är väl att den är en lösning att ta till när man inte vill/kan använda ett underlag som passar LP12:an, alltså ett som är lätt och stabilt (som i "inte vingligt")?

Jag har alltid kört LP12 "naken", d.v.s. utan baseboard, en gång i världen med Lack bord, på senare år med Mana kopior som en kompis gjorde. Det är både baserat på lyssning och "common sense", d.v.s. varför ska det sitta nåt där och ta upp vibrationer helt i onödan?

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00