selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Besök på Arken-mässan
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Var det några fler Linn-ägare än jag som besökte Arken-mässan i helgen?? Jag var där och mina reflektioner är dessa.

Roligaste och bästa presentationen var den som representanter från Naim gjorde (förvånande??, ha, ha) . De hade med sig Naims båda minsta enheter (5-serien och X-serien) och presenterade dessa mha Audivector-högtalare. Mycket trivsamt ljud och bra musik. De avslutade sin demonstration med att man fick höra skillnaden mellan deras vanliga signalkabel och deras (jag tror rätt nya) Hi-Line Interconnect. Skillnaden var mycket stor och demonstrationen var njutbart befriad från gles jazz, specialskivor med ljudeffekter och liknande som många andra demade sina anläggningar med. Det var kaxigt att avsluta demonstrationen med The Who´s "Won't Get Fooled Again" från CDn (LPn) "Who´s Next". Attityd med musiken i centrum!

Det fanns en del andra bra anläggningar också. De svenska Respons Baby Grand-högtalarna med Audio Research-elektronik lät bra, liksom Carlssons OA-52.3. Kunde också konstatera att ClearAudio-skivspelaren (kostade 260 tkr) med d:o elektronik lät bra med Gignos prototyp-högtalare. Dock saknades hel del av den lägre basen, när de spelade Muddy Waters "I´m a King Bee" från Rolling Stones debut-LP. Tyckte också att Peak Consult-högtalarna med Vitus-elektronik lät rätt bra.

"Roligt" var dock att jag inte alls blev imponerad av Wilson Audio´s Watt Puppy-högtalare med Krell-elektronik (på andra Forum lovordades ju systemet). Knepig testmusik spelades, där man bl a fick lyssna på en testskiva där "musiken" vandrade som en hästsko i ljudbilden. Totalt ointressant, så jag gick därifrån. Var inte heller speciellt imponerad av QRS-högtalarna med Bladelius-elektronik (ny topp-version av Gondul-spelaren fick vi höra). Roligt var här att presentatören "fnyste" åt hembrända skivor (tycker förövrigt själv att de är skräp), men själv spelade på en sådan (Stevie Ray Vaughans version av "Little Wing").

Det nya modemärket, tyska Burmeister, bland svenska HiFi-nördar, lät inte heller så imponerande som förväntat.

I övrigt är det trevligt att besöka en mässa och lyssna på andra märken, men det är "mycket skrik för lite ull".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Så Bladelius-presentatören körde brända skivor om jag förstår det rätt? Dyra prylar, mässa och allt - men råd med skivor har man inte :lol:

Alltså Carlssons OA-52.3 (om det alltid är den här produkten jag läst om vet jag inte, men jag tycker överallt så poppar det upp goda omdömmen av Carlssons. En annan "grej" än Linns ljud, men jag har än inte sett nån såga produkterna.

Det där med att bli imponerad är lite roligt. Förväntningar kan göra sitt. Jag blev exempelvis inte direkt imponerad av fettaste Linn-systemet jag hört med CD12:an som källa. Annorlunda lät det och jag hade säkert valt det "ljudet" hemma om jag fått jämföra och fundera en stund. MEN jag blev inte imponerad vid den där 15-20 minuter långa lyssningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag var där men det var lite knappt med tiden så långtifrån allt hanns med. Håller med om Naim förstås. Hörde lite Arcan/Audiovector hembio, bra det med. Naim körde med Fraim, hade varit kul att utreda hur mycket racket gjorde.

Burmester må imponera genom att inte imponera. Det har kvaliteter helt klart men ingen högre tunedem, musikaliskt rätt trist även på Dylan. Dyrt tyskt krom.

Carlsson kom jag aldrig till, men jag vill nämna Engelholm Audio. En kille från Karlskrona som bygger små högtalare samt ett försteg med aktiv delning till basen vid 80Hz och två kompletterande baslådar. Till skillnad från mycket så spelade detta musik bra, högtalarna kostar bara 5000:- samt baslådorna nån tusenlapp mer. Försteget kändes kompetent och prisvärt för 10.000:- inkl det aktiva filtret. Demades med Theta multispelare och två Krell-steg, iofs rätt dyra grejer. Demade också med Rega CD/integrerad för att visa att ett system för 20.000:- kan vara bra. Har i andra forum nämnts bland mässans bästa ljud. En annan skola än vi är vana vid, högtalarna skall inte stå stadigt utan på dämpande fjädrande kuddar.

I övrigt hörde jag inget egentligt minnesvärt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kan inte annat än att instämma med torig att Naims demo och presentation var i särklass bäst. Har fått de intrycket av andra som besökt Naimdemos att de alltid är proffsigt presenterade.
Tycker att det var lite loppmarknadskänsla när man knatade om kring inne på Arken Det fanns många vackra anläggningar att beskåda, men tyvärr blev jag besviken mest hela tiden då de demades...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Quote:
Så Bladelius-presentatören körde brända skivor
Det var bara på den låten han körde "bränd skiva". I övrigt demades med "riktiga skivor" och presentationen var också klart godkänd.

Vad det gäller Burmeister-anläggningen, så spelades en Dylan-låt ("Man with the long black coat" från albumet "Oh Mercy") där Dylans röst mer påminde om en kastrat-sångare och därmed - tycker jag - saknade rösten "kropp". Framförandet blev i ljusaste laget, trots att högtalarna vara kapabla att återge djupare bastoner.

Håller med att Audiovectors egna demonstration (med Arcam-elektronik) också var klart godkänd. De var inne lite på "Linn/Naim-filosofin", när de slängde sina broschyrer i golvet och sa att de tekniska specifikationerna är ointressanta. Det viktigaste är hur det låter och det måste man ju hålla med om (ha, ha).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited