selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: försteg vs spelare
PostPosted: Sat Sep 09, 2006 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som ofta här på selleri diskuteras det hur långt source first principen håller. Låt oss förenkelhet skull bara diskutera försteg och cd-spelare, betydligt enklare att diskutera än source vs slutsteg beroende på rums storlek, högtalare mm. Det är väl knappast någon som skulle tycka att cd12 med lk1 är bättre än 1.1 med klimax kontroll, föratt ta ett extremt exempel. Frågan är ju var går gränsen!? Om vi tar dom befintliga produkterna hos linn alltså:

Source: 1.1,2.1,Majik,(SC)
Försteg: Klimax kontroll,Kisto,Kinos,Exotic,Majik,(SC)

Vad gäller dessa produkter hävdar dom flest att man kör med Exotic eller Majik tills man har 1.1(maxad lp12) sedan uppgradera man försteget, stämmer detta är det så enkelt?(Har tyvärr inte testat så jätte mycke så jag har en klar bild själv.)

Ps: Och nu snackar vid bara analoga kopplingar blandar vi in digitala blir det en nivå till, tex hur bra är en bra transporter (typ Ikemi) med kisto kopplat digitalt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 09, 2006 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så enkelt är det i min mening. Har jämfört samtliga källor (Unidiskar och LP12-varianter) med varandra, via Exotik eller Majik Kontrol (som jag tycker är en aning sämre) och det är brutalt mycket större skillnad än att byta försteget.

Grejen är att det gäller att bortse från prislappen - något som är svårt för de flesta, både hifi-tidningar och konsumenter - och bara lyssna på resultatet. Källan gör större skillnad, punkt slut. Och den största skillnaden just nu är Unidisk 2.1 till 1.1.

I denna logiska source first-anda släpper jag nu ett ultimat separat MM-steg för de som vill köra maxad LP12 med titan-Ekos och Adikt. Lejonklou Slipsik är namnet. Kommer att spöa en Ekos II/Akiva/Linto hur lätt som helst.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
I denna logiska source first-anda släpper jag nu ett ultimat separat MM-steg för de som vill köra maxad LP12 med titan-Ekos och Adikt. Lejonklou Slipsik är namnet. Kommer att spöa en Ekos II/Akiva/Linto hur lätt som helst.
Hahaha! Briljant marknadsföring. ;)
Har du hört titan-Ekosen, förresten? Sugen är man....

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Lejonklou Slipsik.
Ahh så den är färdig nu, när blir det demo dags för denna makalösamanick ?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 02:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Hehe! Har du haft hjälp av någon eller några öl föratt framföra sanningen jämnfört med tidigare idag då du var mer blyg på telen.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 05:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Så enkelt är det i min mening. Har jämfört samtliga källor (Unidiskar och LP12-varianter) med varandra, via Exotik eller Majik Kontrol (som jag tycker är en aning sämre) och det är brutalt mycket större skillnad än att byta försteget.

Grejen är att det gäller att bortse från prislappen - något som är svårt för de flesta, både hifi-tidningar och konsumenter - och bara lyssna på resultatet. Källan gör större skillnad, punkt slut. Och den största skillnaden just nu är Unidisk 2.1 till 1.1.

KUL KUL!
Vi snackar tune dem, men hur LÅTER det då? Får man samma lätta känsla som med en MC puppa?
Jag har hört Adikt o den låter lite (överdriver nu men ni fattar tror jag) raspigt som alla andra MM puppor.

Vissa anser att Ikemi/Kontrol är bättre än 1.1/Exotik. Samma personer (ofta butiker i UK, som ofta intresant nog även säljer B&Whögtalare o Naim) brukar anse att Solo passivt/242 slår 5125 aktivt/242.
Dessa personer bruka också lyssna på SOUNDET, o tycka att det är lika viktigt som "tunen".
O jag fatter exakt hur de resonerar. klimaxprodukterna är överlägsna på att låta snyggt.
Jag som ägt 1.1/Ikemi/Kontrol/Exotik kan meddela att man fattar inte hur BRA Ikemi är innan den körts genom Kontrol.
1.1/Exotik ägarna har inte hört vad en Unidisk kan prestera!
O har man hört Twin o Solo med bra insignal, så bara ÄR det målet.
Någon gång ska jag ha ett gäng Klimax slutsteg o köra aktivt. Nära på skit samma vad för högtalare som används, sourse first gäller överallt! Burken ÄR minst viktig :!:

Bara att inse att i Klimaxserien har Linn inte bara tagit tune dem till oanade höjder, men även fått det att låta lika bra eller bättre än de exotiska HIFI märken.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 06:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
=Vissa anser att Ikemi/Kontrol är bättre än 1.1/Exotik. Samma personer (ofta butiker i UK, som ofta intresant nog även säljer B&Whögtalare o Naim) brukar anse att Solo passivt/242 slår 5125 aktivt/242.
.
Passiva solo är ÖVERLÄGSET aktiva 2250 på 242! Ursäkta OT.

Jag är en ivrig förespråkare av source first och CD12/LK1 vs 1.1 Kontrol är inte så självklart. Jag har hört 1.1 mot CD 12 i samma system och 1.1 låter tunn och trasig i jämförelse.

Source first håller MYCKET långt.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vore kul att höra detta system. O jag vet att ni testade flera olika par Solo med.
Jag har inte tyckt det har "lyft riktigt" med Solo i ett 1.1/Kontrol/242 system. Jag kan ju vara skadad efter alla år med aktivt system :wink:
Frågan är varför ni kommer fram till annan slutsats än även Kalle/HF.
Något beror det ju på.

Har inte hört CD12 än :cry: men om det är någon som vill dema CD12 mot en 1.1 med senaste pgmvaran o Lejonkloukablage vore jag tacksam. Unin ska ju vara bättre numera.

Source first gäller med en LK1 efter vete tusan :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Passiva solo är ÖVERLÄGSET aktiva 2250 på 242! Ursäkta OT.
Ingen fara, tycker dessa slags diskutioner är bland dom intressantaste. I slutändan handlar det ju om att maximera sin anläggning.
sportbilsentusiasten wrote:
Någon gång ska jag ha ett gäng Klimax slutsteg o köra aktivt. Nära på skit samma vad för högtalare som används, sourse first gäller överallt! Burken ÄR minst viktig :!:
Klimax serien är överlägset snyggast, vill ha faktorn är stor. Har du slagit till på ett par 242 än? Ska du inte slå till på kombi och klimax filter då slipper du köpa fler slutsteg oxå. :twisted:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag vet inte om det var själv-ironi detta, men en PU och en tonarm
ligger före RIAA/Försteg i "Source-first"... :wink:

När räknar du med att kunna börja leverera denna låda (och hur kommer den att se ut?).

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vissa anser att Ikemi/Kontrol är bättre än 1.1/Exotik. Samma personer (ofta butiker i UK, som ofta intresant nog även säljer B&Whögtalare o Naim) brukar anse att Solo passivt/242 slår 5125 aktivt/242.
Dessa personer bruka också lyssna på SOUNDET, o tycka att det är lika viktigt som "tunen".
O jag fatter exakt hur de resonerar. klimaxprodukterna är överlägsna på att låta snyggt.
Jag som ägt 1.1/Ikemi/Kontrol/Exotik kan meddela att man fattar inte hur BRA Ikemi är innan den körts genom Kontrol.
1.1/Exotik ägarna har inte hört vad en Unidisk kan prestera!
O har man hört Twin o Solo med bra insignal, så bara ÄR det målet.

Bara att inse att i Klimaxserien har Linn inte bara tagit tune dem till oanade höjder, men även fått det att låta lika bra eller bättre än de exotiska HIFI märken.
Att Ikemi+Kontrol skulle kunna konkurrera med 1.1+Exotic låter helt orimligt :shock: Det är ju raka motsatsen till source first d.v.s. inte ens att en kejda inte är starkare än den svagaste länken. Inte ens en Unidisk SC via Kontrol lär ha en chans mot 1.1+Exotic (har dock inte jämfört just detta) och det är väl inte många (Linn-anhängare) som skulle föredra en Ikemi före CD-delen i en SC. En 2.1+Kontrol har säkert vissa fördelar jämfört med 1.1+Exotic, men det lär knappast vara bättre på Tune-dem. Jag tror (OBS! har ej testat själv) till och med att en ett år gammal 1.1+Kontrol (d.v.s. gamla mjukvaran) skulle få det svårt jämfört med en uppgraderad 1.1+Exotic. Så stor skilnad vill jag nog tillskriva mjukvaruuppgraderingarna som släpptes i våras (har inte hört den allra senaste dock - någon annan?).

Att man inte hört en 1.1:a innan man hört den via Kontrol, håller jag dock med om helt och fullt.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag vet inte om det var själv-ironi detta, men en PU och en tonarm ligger före RIAA/Försteg i "Source-first"... :wink:
Poängen var väl just att tonarmen är viktigare än pickupen? Inte att Adikt/Slipsik skulle vara bättre än Akiva/Linto... ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej nej, CD12 är bättre än en ny Unidisk 1.1. [September 2006]

(Det är har jag skrivit förr men det tål att upprepas)
Aktivt med AV5125 på Katan är mycket bättre än passivt med Twin. Det är så mycket bättre att det tar bara någon sekund att inse det. Själv har jag inte testat med Solo men jag tvivlar på att Solo kan vara så fruktansvärt mycket bättre än Twin. Det krävs nämligen att Solo är just fruktansvärt mycket bättre än Twin för att det ska räcka till. Så stor skillnad är det mellan aktivt och passivt. Resultatet skulle inte bli annorlunda med en mer kompetent högtalare. Den person som jag har störst förtroende för vad gäller prestanda på Linns apparater använder själv just AV5125 tillsammans med Akurate 242 i stället för Solo just pga att det är bättre.
Källa var Unidisk 1.1 och LP12.

Det skulle vara roligt att lyssna på följande kombinationer:
Unidisk 1.1 - Exotik (132500:-)
Unidisk 2.1 - Kinos (148600:-)

1.1-systemet är med största sannolikhet bättre men viss nyfikenhet skulle kunna stillas efter en provlyssning.

Enligt ryktet ska 2.1 - Kisto kunna prestera lika bra som 1.1 - Kisto om man anväder digital överföring från 2.1:an till Kisto. Detta tack vare Kistons höga prestanda på bla D/A-omvandlare.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Enligt ryktet ska 2.1 - Kisto kunna prestera lika bra som 1.1 - Kisto om man anväder digital överföring från 2.1:an till Kisto. Detta tack vare Kistons höga prestanda på bla D/A-omvandlare.
Intressant, var har du hört det ifrån?(Menar hur pålitlig källan är...)

Vid film kan det väl ingen betydelse om man har 2.1 eller 1.1 när man har kisto som försteg eller? Samma bilddel och som transport är väl dom lika bra oxå.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Hahaha! Briljant marknadsföring.
Det var ett infall, lite skamlöst kanske... Blev precis färdig med logistiken kring hur den ska tillverkas.
teatime wrote:
Har du hört titan-Ekosen, förresten?
Nej, inte än. Har fått rapport av en som hört den, men nu har Linn tydligen förbättrat den ytterligare, så den borde bli fantastiskt bra.
Stones wrote:
Ahh så den är färdig nu, när blir det demo dags för denna makalösamanick ?
Ett förexemplar står hos Tonläget just nu, det enda den saknar är trycket på lådan. Den är 10 cm bred, 5 cm hög och 16 cm djup och finns i svart eller naturfärgad aluminium. Kommer att kosta 5200 kr inkl moms och börjar levereras i oktober.
henriklh wrote:
Poängen var väl just att tonarmen är viktigare än pickupen? Inte att Adikt/Slipsik skulle vara bättre än Akiva/Linto...
Ja precis. En Adikt kommer aldrig att kunna låta MC, men har man en begränsad budget så är det smart att sikta på en maxad LP12 med Adikt - det blir väldigt billigt i drift. Och med ett bra MM-steg så blir Adikt bättre än någonsin!

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00