selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 12:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 710 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
..fast det blir lite uppstyckat; Jörgen fixar K400 till centern imorrn, så ikväll blir det bara rent utbyte av lk85 till lk140. Kommer inte kunna koppla in LK85'an förrän imorrn pga dom där !#)=/%!)%/!#%!?#%/!#?/!% !!!!!! BFA-kontakterna.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 16:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Jag tror att det var några snubbar på Lego som fick sparken för att dom gjorde för dålig kvalitet på bitarna och att dom startade eget och började bygga dessa skitkontakter. :wink:

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Nästan så man borde köpa chassi-kontakter och byta ut skiten. Sen stoppa BFA-högen i ett kuvert å posta till Ivor med texten "dom här du köra upp där..." ja, ni hajjar :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Resultat-rapport, lk85+lk140 vs lk140+lk140:

Det hade varit värt pengarna om jag så hade slängt bort LK85'an nu! Jag är sjukt förvånad, en stor anledning till att jag gjorde detta var ju att få "lös" 85'an till centern!! Jag hade väntat mig en väldigt liten förbättring på frontarna faktiskt, det var ju redan aktivt lixom. Hade alltså förutfattad mening om slutstegsskillnader i aktiva system som var fel! :oops: Musiken är mer samspelt och avslappnat harmonisk nu, på något vis är det som att LK85+LK140 tillsammans inte är en bra kombo pga att det är olika steg .. men det lät ju bra (jag var jättenöjd ju!), bara att det nu är bättre :D. Kan det ligga nånting i "blanda inte slutsteg"-snacket kanske?

I termer av bredd/djup/höjd/salthalt/.. så blev det mer klös i basen. Underliggande "morr" som klev fram, lite grann som en sub som är rätt inställd. Blir lite lurad som att nån släppte fram en halv oktav till nertill. Kanske kan man interpolera till att för att orka med EQ'n som aktiva Ninka-filtrena inför så behöver man lite mer än LK85? Samtidigt jämförde jag ju förut att byta dom sinsemellan och det blev bäst med 140'n på diskanten.

.. och jag har ju kvar allting med centern, det här är ju bättre än julafton!! :D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 01:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Haha, härligt Daniel! :) Det kan nog mycket väl ligga en hel del i snacket om att man inte ska blanda slutsteg. Bäst vore att inte behöva dela upp registren alls, men man får göra så gott man kan med de kompromisser som finns - då är det bäst att hålla sig till samma typ av slutsteg misstänker jag...

Grattis till uppgraderingen, vet av erfarenhet att det verkligen är julafton hemma när man får sitta och pilla in nya prylarna och sen njuta av resultatet :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det ligger absolut en del i rådet att inte blanda slutsteg. På passivt tycker jag att det är en absolut regel, på aktivt en god idé.

Just på passiva system finns ju alltid möjligheten att köra flera register på samma slutsteg, så där bör man alltid jämföra "allt på det bästa steget" med att ha alla steg inkopplade. Jag har flera gånger kopplat om multiampade passiva system med slutsteg av samma typ men olika årgång, och ibland har det varit solklart bättre att köra högtalarna på enbart det bästa (ofta det nyaste) steget!

Har man väl gått aktivt kan man inte göra den här jämförelsen. Då är det bra att hålla sig till regeln att slutstegen ska låta så lika som möjligt.

Grymt system, förresten, Daniel!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 02:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Låter som en klok regel att betänka. Tack för dom vänliga orden :)

Som ett led i mina försök att öppna andra människors ögon för Linn har jag plitat ner lite om kvällens övningar på ett annat mycket trevligt forum: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=767. Mycket mer bakgrundsinfo än vad vi inbitna Linn-nördar behöver, men istället för att duplicera utvald info därifrån här så tipsar jag om att klicka på länken :).

Längst ner i tråden.

Kvällens övningar bestod för övrigt i att koppla in LK85 som centersteg, passivt.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Daniel, bara en liten fråga:

Har du provat att ha högtalarkablarna liggande huller om buller istället för snyggt hoprullade?

Och varför så långa? Extra längd för eventuella framtida behov?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Nä jag gillar ordning och reda. Går inte hålla isär låg- och högnivå-kablar samt strömkablar utan att rulla bunta svära och svettas :). Längden kommer sig av tidigare möblering i förra lyan med elektroniken placerad "utanför" högtalarna. Skulle kunna kapa men vis av erfarenhet kommer Murphy tvinga fram en ommöblering/flytt maximalt en vecka efteråt då den gamla längden hade varit perfekt. Har funderat på köpa 2x2m att komplettera dom befintliga med för möbleringar som den nuvarande, men samtidigt funderar jag på klumpa all elektronik i bakre hörnet och behöver isf 3x8m istället. Hmm, sen har vi ju husfunderingarna .. blir det hus blir det apparatskåp och då har jag ingen aning om hur mycket som behövs, en hel rulle K400 kanske.

Edit, tillägg: vad gäller just center-stumpen så hade jag en liten K400-stump liggande sen tidigare som jag nu bar iväg till Stereokompaniet för vettig "kontaktering". Funderade på göra den 20-30cm lång men samtidigt vet man aldrig .. där tog jag till för att vara säker och behöll längden på stumpen. Skulle jag få för mig att bygga (som jag tänkt tanken om..) dubbla "smala" bänkar på varsin sida om stativ-monterad center så kommer denna bit troligen räcka.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
Nä jag gillar ordning och reda.
Ok, jag förstår. Jämför bara inte ljudet med snygg rulle med huller om buller - det kan bli en jobbig konflikt mellan öronen och ordningssinnet! :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 10:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Lejonklou wrote:
daniel.n wrote:
Nä jag gillar ordning och reda.
Ok, jag förstår. Jämför bara inte ljudet med snygg rulle med huller om buller - det kan bli en jobbig konflikt mellan öronen och ordningssinnet! :wink:
En hypotetisk (reell?) fråga uppstår genast.. vad låter bäst: en snygg rulle pga estetiken och det faktum att den ena högtalaren står närmare slutsteget än den andra, eller olika långa högtalarkablar? Att ha lika långa superraka kablar måste förstås låta bäst så det tar jag inte med i jämförelsen :)

Edit: Sorry, det här var ju kanske OT.. hur tar man bort inlägget?

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 10:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
[OT]Längden på kablarna är oviktig i sammanhanget, det är mer vad man gör av dem om de är det, IMO.[/OT]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hmm GÅR det ha K400 o-ordnat? Dom är ju så styva att dom fort skulle ta några kvadratmeter i besittning? Eller menar du annan mer flexibel kabel?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
JohanF wrote:
vad låter bäst: en snygg rulle pga estetiken och det faktum att den ena högtalaren står närmare slutsteget än den andra, eller olika långa högtalarkablar?
Ingen aning...

Angående huller om buller så kanske det inte är så lätt med K400, men istället för rulle så kan den ligga lite löst i zick-zack. De flesta experiment av det här slaget har jag gjort med andra kablar (t ex K20) och då är det tydligt att det inte är ljudmässigt bra att rulla, bunta eller böja för hårt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 04, 2005 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Intressant, har inte provat rulla vs inte på k400'an av naturliga skäl :).

Jag har dock en rätt genomtänkt kabelstrategi som utgår från en enda egentlig begränsning - estetik 'utifrån'. Hur det ser ut bakom skiter jag i men bänken ska kunna skjutas in mot väggen ordentligt och kabel-"spill" utanför bänken skall minimeras.

Givet begränsningen så ligger k400'an nederst rullad (pga styvheten och längden, zick-zack är omöjligt). Strömkablarna går i ytterkant av bänken 'baktill' ner till golvet, sen på golvet längs ytterkant på bänken (så separerad från k400'an det går) för att samlas i grendosa utanför bänken (fan.. men något dold av blomma). Signalkablarna rör sig alla i mitten baktill - buntade för att inte hänga ner till k400-nivå (men i åttor utan tokskarpa böjar - minimerar arean buntarna innesluter så gott det går, utan att böja dom för hårt). Där olika typer av kablar måste träffas gör dom det i 90 grader i möjligaste mån. Resultatet 'utifrån':
Image
(Hosting by Putfile)

Förslag på bättre kabelstrategi mottages tacksamt, det är lika jobbigt varje gång jag behöver riva ut bänken och göra om delar av jobbet :(. Ser av den anledningen framemot ankomst av Ekwal-filter samt ny Ekwal-diskant (plast->plåtfront) med .. blandade känslor :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 710 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited