selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 12:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: linn espek
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 22:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

tja!
var och lyssnade på ett par linn espek högt med majik systemet tänkte börja med med att köpa högtalarna. Kan nån ge mej lite feedback på dom nån, som kanske har lyssnat mer på dom än jag.

kommer eventuellt att köpa majik cd:n å köra primare processorn +primare slutsteg lr unidisc sc: + primare steg.
snälla ge mej svar!!!

Post subject: Re: linn espek
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

buris wrote:
tja!
var och lyssnade på ett par linn espek högt med majik systemet tänkte börja med med att köpa högtalarna. Kan nån ge mej lite feedback på dom nån, som kanske har lyssnat mer på dom än jag.

kommer eventuellt att köpa majik cd:n å köra primare processorn +primare slutsteg lr unidisc sc: + primare steg.
snälla ge mej svar!!!
Om du ska köra majikserien kan det nog räcka med ett par katan. Men funderar du på chakra, c6100 t.ex. och aktivera blir ju espek bra. Annars räcker nog helt enkelt katan.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 11:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag driver ett par katan med en Primare SPA20, tycker det funkar rätt bra faktist. Kompletterar med en Sizmik 10:a ovanpå det.

Post subject: Re: linn espek
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

buris wrote:
tja!

snälla ge mej svar!!!
Tänker du köpa hela Majik - serien så småningom? Annars tycker jag att du ska ta med de komponenter du verkligen tänker använda och prova dem i butiken. Risken är annars att du inte blir nöjd.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser att du vill ha synpunkter/reflektioner om Espek. Har själv ett par sådana och tycker att de är ett par förnämliga fullregisterhögtalare. Jag tror att de också skulle fungera bättre till Majik-serien än Katan (som någon har förespråkat). På papperet är de mer lättdrivna (90db/1W jämfört med Katans 85dB/1W). De är också 4 ohms högtalare jämfört med Katans 8 ohm. Dessutom lär de vara "en snäll last" för stärkaren, dvs de har en relativ jämn impedanskurva.

Visserligen har inte ovanstående någon större betydelse om stärkaren är rejäl, men Majik-stärkaren är på endast drygt 50W/8 ohm och 100W/4 ohm.

Jag har Espek placerade i ett relativt stort rum. Har drivit dom tri-wired med en och två Kloutar och driver dom nu bi-wirade med ett av Linns förnämligaste slutsteg. Källa är Unidisk SC. Tycker att de presterar fullgod återgivning till alla typer av musik. Vet dock inte hur de skulle fungera med Primare, men det är väl inte "fel" produkter

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Ser att du vill ha synpunkter/reflektioner om Espek. Har själv ett par sådana och tycker att de är ett par förnämliga fullregisterhögtalare. Jag tror att de också skulle fungera bättre till Majik-serien än Katan (som någon har förespråkat). På papperet är de mer lättdrivna (90db/1W jämfört med Katans 85dB/1W). De är också 4 ohms högtalare jämfört med Katans 8 ohm. Dessutom lär de vara "en snäll last" för stärkaren, dvs de har en relativ jämn impedanskurva.

Visserligen har inte ovanstående någon större betydelse om stärkaren är rejäl, men Majik-stärkaren är på endast drygt 50W/8 ohm och 100W/4 ohm.

Jag har Espek placerade i ett relativt stort rum. Har drivit dom tri-wired med en och två Kloutar och driver dom nu bi-wirade med ett av Linns förnämligaste slutsteg. Källa är Unidisk SC. Tycker att de presterar fullgod återgivning till alla typer av musik. Vet dock inte hur de skulle fungera med Primare, men det är väl inte "fel" produkter
Visst är Espek en väldigt bra högtalare, och en fullrangare, inte att förakta. Men kanske bättre o lägga dessa pengarna på ett bättre slutsteg, aktivera katan för samma pris. Det var så jag tänkte.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00