selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 16:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej

Jag har haft Linn sedan i mitten på 90-talet. Just nu Classic Movie DI, AV5140 fram, Ekwal center och Index bak och en extra LK140 för att driva fronthögtalarna.

I mitt jobb har jag designat professionell digital ljudutrustning sedan c:a 1990, bl.a. processordelen för ett digitlat mixerbord (hårdvara och mjukvara) som är sålt till SR, BBC, NRK, osv.

Jag har länge lekt med tanken på att designa digitala filter som direkt kan ersätta de interna stereo- eller monokorten som Linn säljer. Fördelarna är att man kan programmera om dessa för olika brytfrekvenser och filterbranthet (dB/oktav). Teoretiskt skulle man också kunna kompensera för fas- och frekvensolinjaritet och t.o.m. rummet. Men något sådant skulle jag inte ge mig på till att börja med.

Man kan också göra helt faslinjära filter.

I sitt grundutförande är det ett ganska okomplicerat projekt, men eftersom jag skulle göra det på min fritid så blir det ändå relativt tungt, både i timmar och kronor.

Vad tycker ni på detta forum:

Kan något som detta vara intressant för er också?

Vad skulle en steromodul få kosta?

Andra åsikter/input mottages tacksamt.

Tomas

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 17:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, i teorin är detta optimalt, men inte fullt så enkelt att implementera.

Man vill ju inte gärna ta den analoga signalen och smälla på ett digitalt filter som sedan lämnar ut en analog signal igen.
Däremot tycker jag det är konstigt att det inte dykt upp en Unidisk som applicerar digitala filter redan på det digitala datat som sedan görs om till analog signal, som kan nivåkontrolleras och sedan gå till slutsteget.

Optimalt vore att ha en DAC med denna funktionalitet inbyggd så att den helt enkelt lämnar 3 filtrerade analoga signaler ut, utifrån en inkommande analog signal.

Helst då i sju kanalar förstås *jisses*....

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 17:33 
Moderator
Moderator

Vi kan väl slänga ihop ny mjukvara till Kisto som redan hårdvarumässigt har 10 kanalers DA av schysst kvalitet. Skulle kunna bli hur bra som helst.

Meridian använder digitalt koncept ända fram till slutsteget. Jag har hört ett av deras värstingsystem en gång utan att bli imponerad. Det behöver dock inte bero på att tekniken är dålig, kan vara utförandet, eller till och med uppställningen.

http://www.meridian-audio.com/

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 19:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har bara hört Meridians förra high-end system, som körde aktivt/analogt snarare än digitalt och det tyckte jag för all del lät bra.
Jag har dock hört att det heldigitala inte låter speciellt imponerande (från en kille som investerade 300tkr och bytte upp sig, men sedan ångrade sig lite), men jag håller med föregående - jag tror inte det beror på att tekniken i grunden är fel, utan bara att de inte har nått hela vägen ännu.

Meridian har grymt hög kompetens inom digital audio, kanske bäst av alla, men det finns förvisso ingen garanti att det leder till produkter som funkar helt igenom.

De torde dock komma med något som skakar om high-end-marknaden inom ett år eftersom det är de som utvecklat DVD-A formatet som följer med till Dolby TrueHD som måste finnas i alla HD-DVD (optional för BluRay).
Meridian Lossless Packing kan komma att bli nästa generations viktigaste ljudformat och nog sjutton torde de också släppa ett system med aktiva högtalare baserat på detta, troligare förr än senare...
Men priset då, ja säkert många hundratusentals kronor...

Eller så kan man köra FLAC från en htpc som jag gör. Sannolikare att man den vägen ska kunna göra digitala filter och aktivt drivna högtalare och klara sig på rätt sida om hundratusenkronorsstrecket...

PostPosted: Thu Aug 24, 2006 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TomasA wrote:
Oavsett den tekniska utformningen så tror jag att det finns en marknad för filter till Keltik (och kanske Kaber?) som passar de nya slutstegen.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 21:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ken wrote:
Däremot tycker jag det är konstigt att det inte dykt upp en Unidisk som applicerar digitala filter redan på det digitala datat som sedan görs om till analog signal, som kan nivåkontrolleras och sedan gå till slutsteget.

Optimalt vore att ha en DAC med denna funktionalitet inbyggd så att den helt enkelt lämnar 3 filtrerade analoga signaler ut, utifrån en inkommande analog signal.

Helst då i sju kanalar förstås *jisses*....
Ja, det är ungefär så jag också har tänkt. Men 5.1 eller 6.1 * 3 eller 4 band blir himla många DA-omvandlare med tillhörande analog elektronik. Man undrar dock eftersom Linn har kräsna kunder som har en viss betalningsvilja. Kan man köpa Komri eller Akurat kan man väl också betala för digitala delningsfilter tycker man.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 21:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

per wrote:
Vi kan väl slänga ihop ny mjukvara till Kisto som redan hårdvarumässigt har 10 kanalers DA av schysst kvalitet. Skulle kunna bli hur bra som helst.

Meridian använder digitalt koncept ända fram till slutsteget. Jag har hört ett av deras värstingsystem en gång utan att bli imponerad. Det behöver dock inte bero på att tekniken är dålig, kan vara utförandet, eller till och med uppställningen.

http://www.meridian-audio.com/
Det är lättare sagt än gjort. Man måste ha tillgång till kopplingsschema i detalj och hela deras SW-utvecklingssystem. De flesta moderna "digitala" apparater är skrivna runt ett operativsystem och vill man ha med resten av funktionaliteten måste man också ha tillgång till resten av mjukvaran.

Teoretiskt går det kanske att hacka, men det kan ta enormt med tid.

Jag håller med att det kan vara svårt att avgöra om det är elektroniken, uppställningen eller något annat som gjorde att det låter dåligt.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 21:47 
Moderator
Moderator

Jag har varit väldans nyfiken på att testa en sån här:
http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG
Speciellt dyr är den inte heller jag jag för mig.

PostPosted: Thu Aug 24, 2006 21:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

henriklh wrote:
TomasA wrote:
Oavsett den tekniska utformningen så tror jag att det finns en marknad för filter till Keltik (och kanske Kaber?) som passar de nya slutstegen.
Vilka slutsteg tänkte du på?

Kan dessa nya slutsteg använda samma filterkort som går i LK140 och AV5125 eller är det en egen typ?

Om det är en egen typ, passar de i fler förstärkarmodeller?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror helt klart att det finns en marknad för filter, men då måste de vara minst lika bra eller bättre än Linns egna filter och dessutom några snäpp billigare.
Ca 1500-2000kr/register

Det finns två tidigare filtersorter (mono/stereo) vet ej vad som är smartast att satsa på

Chakrafiltren är bättre än Linns tidigare filter, Om man kan göra ett lika bra filter men som passar i äldre slutsteg så har man en given vinnare.

Jag skulle undersöka och kopiera Linns Chakrafilter. Om man med lätthet kunde göra digitala programmerbara universalfilter som är lika bra så skulle nog Linn gjort det.
Men om du fixar det så köper jag gärna ett gäng.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Fri Aug 25, 2006 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TomasA wrote:
henriklh wrote:
TomasA wrote:

Kan dessa nya slutsteg använda samma filterkort som går i LK140 och AV5125 eller är det en egen typ?

Det finns alltså tre typer av Aktiva filter:

Mono - som passar Majik (den gamla integrerade), LK 100, LK240, AV 5105, Klout och Tunebox (som är en lös låda för filter).

Stereo - som pasar LK85/140, AV 5125 (som tar ett mono och två stereokort), 2250

Chakra - som passar alla Cxxx förstärkare (och Majik, som ju är ett C2100 med annat namn).

EDIT: Jag glömde Klimax Tunebox, som är en separat filterlåda och därmed alltså kan användas till vilket slutsteg som helst. Den är svindyr.

Till Keltik finns inga Chakrafilter och till Kaber finns bara monofilter (men Kaber börjar väl bli uträknade nu)

Ungefär så

/Henrik

Är det inte dags att Klistra ett inlägg som går igenom alla filtertyper och vilka slutsteg respektive högtalare de passar?

Last edited by henriklh on Sat Aug 26, 2006 11:19, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 15:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

Stephan wrote:
Jag tror helt klart att det finns en marknad för filter, men då måste de vara minst lika bra eller bättre än Linns egna filter och dessutom några snäpp billigare.
Ca 1500-2000kr/register

Det finns två tidigare filtersorter (mono/stereo) vet ej vad som är smartast att satsa på

Chakrafiltren är bättre än Linns tidigare filter, Om man kan göra ett lika bra filter men som passar i äldre slutsteg så har man en given vinnare.

Jag skulle undersöka och kopiera Linns Chakrafilter. Om man med lätthet kunde göra digitala programmerbara universalfilter som är lika bra så skulle nog Linn gjort det.
Men om du fixar det så köper jag gärna ett gäng.

mvh
Steffe
Tack för din input.

Lätthet och lätthet, man får nog vara lite ödmjuk och anta att det nog inte är helt lätt, men jag leker som sagt med tanken på att försöka.

Jag skulle troligtvis bygga den runt Burr Browns bästa 24-bitars AD och DA och en 40-bitars floting point DSP från Analog Devices. Samplingsfrekvens 96 eller 192 kHz.

Tomas

PostPosted: Fri Aug 25, 2006 15:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

henriklh wrote:
TomasA wrote:
henriklh wrote:

Det finns alltså tre typer av Aktiva filter:

Mono - som passar Majik, LK 100, LK240, AV 5105, Klout och Tunebox (som är en lös låda för filter).

Stereo - som pasar LK85/140, AV 5125 (som tar ett mono och två stereokort), 2250

Chakra - som passar alla Cxxx förstärkare (och Majik, som ju är ett C2100 med annat namn).

EDIT: Jag glömde Klimax Tunebox, som är en separat filterlåda och därmed alltså kan användas till vilket slutsteg som helst. Den är svindyr.

Till Keltik finns inga Chakrafilter och till Kaber finns bara monofilter (men Kaber börjar väl bli uträknade nu)

Ungefär så

/Henrik

Är det inte dags att Klistra ett inlägg som går igenom alla filtertyper och vilka slutsteg respektive högtalare de passar?
Precis den info jag behövde. Tack.

Tomas

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kaber och Keltik har samma diskantfilter, så Kaberdiskanterna kan
du använda stereofilter till...

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 21:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Är det någon som vet vilka DA-omvandlare Linn använder i de olika burkarna?

Jag vet att de använde Burr Brown i en tidigare konstruktion.

Tomas

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00