torig wrote:
Ser att du vill ha synpunkter/reflektioner om Espek. Har själv ett par sådana och tycker att de är ett par förnämliga fullregisterhögtalare. Jag tror att de också skulle fungera bättre till Majik-serien än Katan (som någon har förespråkat). På papperet är de mer lättdrivna (90db/1W jämfört med Katans 85dB/1W). De är också 4 ohms högtalare jämfört med Katans 8 ohm. Dessutom lär de vara "en snäll last" för stärkaren, dvs de har en relativ jämn impedanskurva.
Visserligen har inte ovanstående någon större betydelse om stärkaren är rejäl, men Majik-stärkaren är på endast drygt 50W/8 ohm och 100W/4 ohm.
Jag har Espek placerade i ett relativt stort rum. Har drivit dom tri-wired med en och två Kloutar och driver dom nu bi-wirade med ett av Linns förnämligaste slutsteg. Källa är Unidisk SC. Tycker att de presterar fullgod återgivning till alla typer av musik. Vet dock inte hur de skulle fungera med Primare, men det är väl inte "fel" produkter
Visst är Espek en väldigt bra högtalare, och en fullrangare, inte att förakta. Men kanske bättre o lägga dessa pengarna på ett bättre slutsteg, aktivera katan för samma pris. Det var så jag tänkte.