selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 21:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ayn wrote:
Tycker inte man ska vara så snabb att döma.
Jodå, inga problem med det, om man som Sportis har helt rätt.
Ayn wrote:
men inte behöver man idiotförklara honom för det...
Jag tror att Sportis avser det sammanhang som diskuterades, nämligen hans kompetens inom musikåtergivning. Där gör vi samma bedömning.

Själv lyssnade jag på Tact på HiFimässan Arken (varför gick jag dit...) i Göteborg. Deras toppkonstruktörer var där och trimmade in systemet och de förklarade att de var otroligt nöjda med installationen och att vi nu skulle få höra ett av de mest fantastiska HiFisystemen i världen. Efter ca: 2 sekunder insåg jag att det med stor sannolikhet var det sämsta på mässan. Och det säger en HEL DEL! I princip allt på mässan var ett skämt, men Tact tog nog priset i värdelöst ljud (någon musik fanns inte). Jag gick efter 15 sekunder, det var rena skämtet. Kompisarna som "tvingat" dit mig (befinner sig i utkanten av Linnsfären) tyckte samma sak när de tittade in på en senare session. Ett totalt skämt! Precis så dåligt som man tror att det ska vara när man undersöker konceptet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 15:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Ayn wrote:
Tycker inte man ska vara så snabb att döma.
Jodå, inga problem med det, om man som Sportis har helt rätt.
Ayn wrote:
men inte behöver man idiotförklara honom för det...
Jag tror att Sportis avser det sammanhang som diskuterades, nämligen hans kompetens inom musikåtergivning. Där gör vi samma bedömning.
Okej, det får stå för er. Alla gör inte samma bedömning av vilka kvalitéer som man uppskattar när man lyssnar, även om det är lätt att tro det om man själv hittat Sanningen<tm>...men, annars skulle väl alla sitta med Linn-riggar hemma istället för andra dyra märken. Eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 16:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ang. TacT så är deras rumskorrektion en eller två generationer gammal. Samma grundare (Peter Lyngdorf) har startat ett nytt företag, Lyngdorf, (orginellt namn va :wink: ) som har en vidareutvecklad rumskorreigeringsmodul till förstärkaren TDA220.
TacT får för övrigt bara sälja i USA numera om jag inte fattat fel. I vilket fall så är det Lyngdorf som har de senaste godsakerna inom rumskorrigering.
Jag har läst en del om vad systemet kan göra och det har säkert sina användningsområden, bla en funktion som kan göra flera "sweetspot":ar i ett rum, inte med samma kvalitet som när den gör en enda, men det går att växla mellan dem.
Systemet passar i rum som egentligen är dåliga för musiklyssning. Ju bättre rum och/eller placering av högtalare desto mindre behov av systemet. Ett bra lyssningsrum och korrekt uppsatt utrustning gör systemet onödigt. Lyngdorf menar att de flesta lyssningsrum är vardagsrum och att de inte är speciellt väl lämpade för musiklyssning. Det stämmer säkert för de flesta icke audiofiler, men å andra sidan kan man ju då också hävda att dessa inte skulle köpa såpass dyra prylar.
Och kom ihåg att korrigeringen bara kan bli så bra som förstärkaren i sig kan prestera, inte bättre.
Kostnaden för ett system med rumskorrigering (integrerad förstärkare med rumskorrigeringsmodul) + lyngdorfs cd spelare (cd-1) är ca 70-75kkr. Den kan mao prismässigt jämföras med nya majiktrion.
Sannolikt är det också bara prismässigt den befinner sig i samma liga som majiktrion, ljudåtergivningsmässigt spelar den i ett par divisioner under.

Ang. SB är det, för priset, en kanonprodukt. Dess största företräde torde vara dess flexibilitet och att all ens musik kan göras tillgänglig direkt. Det kan bidra till att man lyssnar mer på musik och det är ju aldrig fel.
Jämförelser med cd12, uni 1.1 och dyl får man nog ta med en eller flera nypor salt.
Det bästa ljudet från en SB borde man få genom att ansluta den digitalt (via coax) till en seriös förstärkare eller ett försteg med digitalt in (tex exotik med d/a modul).

Ayn, jag väntar fortfarande på din rapport om digitalt mellan SB och av5103, hur går det?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Här kommer min dryga och ironiska åsikt.
GForce wrote:
Jämförelser med cd12, uni 1.1 och dyl får man nog ta med en eller flera nypor salt.
Med ungefär så här många nypor salt tycker jag:
http://www.uk-rocks.net/images/salt-1.jpg


Last edited by Roland on Fri Jan 26, 2007 16:55, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 16:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
GForce wrote:
Ayn, jag väntar fortfarande på din rapport om digitalt mellan SB och av5103, hur går det?
Ingen SB inköpt ännu, tänkte vänta på februarilönen. Får se om det blir av innan om jag får nåt ryck, men preliminärt är det alltså slutet av februari som gäller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 17:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Roland wrote:
Här kommer min dryga och ironiska åsikt.
GForce wrote:
Jämförelser med cd12, uni 1.1 och dyl får man nog ta med en eller flera nypor salt.
Med ungefär så här många nypor salt tycker jag:
http://www.uk-rocks.net/images/salt-1.jpg
:lol: Ja, jag var kanske lite återhållsam...

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 17:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ayn wrote:
GForce wrote:
Ayn, jag väntar fortfarande på din rapport om digitalt mellan SB och av5103, hur går det?
Ingen SB inköpt ännu, tänkte vänta på februarilönen. Får se om det blir av innan om jag får nåt ryck, men preliminärt är det alltså slutet av februari som gäller.
Ok, då kan jag sluta tjata, i alla fall till 25:e feb, för du handlar väl en SB på löningsdagen? :wink:

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 00:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Quote:
Här kommer min dryga och ironiska åsikt.

GForce skrev:
Jämförelser med cd12, uni 1.1 och dyl får man nog ta med en eller flera nypor salt.

Med ungefär så här många nypor salt tycker jag:
http://www.uk-rocks.net/images/salt-1.jpg
Mitt i prick :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lite mer OT; jag har ännu aldrig hört något "korrektionssystem" som varit värt en spänn. Har varit på några demos, bland annat något högtalarmärke (som jag förträngt namnet på) som hade något system med rumskorrigering till sina topp-burkar. Kostade skjortan och lät som en sådan också......

Däremot är jag mycket positiv till SB utan att ens hört på en sådan. Varför?
Jo, den inbjuder till slapplyssning där man inte behöver leta efter sin CD i ändlösa rader av plastaskar. Och vid slapplyssning är kraven (oftast) inte så uppskruvade att en liten degradering spelar någon roll.... Hade SB kunna spela film också hade jag köpt en direkt... Nu måste jag fundera lite först, vill ha så få burkar som möjligt....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 02:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Linnofil wrote:
Ayn wrote:
Tycker inte man ska vara så snabb att döma.
Jodå, inga problem med det, om man som Sportis har helt rätt.
Ayn wrote:
men inte behöver man idiotförklara honom för det...
Jag tror att Sportis avser det sammanhang som diskuterades, nämligen hans kompetens inom musikåtergivning. Där gör vi samma bedömning.
Okej, det får stå för er. Alla gör inte samma bedömning av vilka kvalitéer som man uppskattar när man lyssnar, även om det är lätt att tro det om man själv hittat Sanningen<tm>...men, annars skulle väl alla sitta med Linn-riggar hemma istället för andra dyra märken. Eller?
Handlar inte om det riktigt... :wink: ¨

Här har vi en kille som uppenbarligen investerat MYCKET för en CDspelare o som sedan byter bort den (samt antagligen alla CDskivor) för en SB.
Antagligen så förlorar han en hel del slantar iom detta.

Med tanke på källorna så har han säkert en hel del pengar nedlagda i övriga systemet.
Mata det med en SB :roll:
Vad ska man kalla det om inte idiotiskt? (inte direkt source first)
Han kommer ju att ångra sig något gruvligt...

Tänk på att det tog ca 10 år innan Linn hakade på CD-trenden o släpte en CD-spelare man inte genast ville stänga av.
Ytterligare ca 10 år senare kom CD12 som var BRA.
(hur lång tid har vinylen tagit att låta så bra som den nu gör?)
Är sålunda lite överliat att tro att ett nytt uppspelningssystem är bra direkt.
Tyvärr är det många (fler än jag först trodde) som inte lyssnar&förstår tune dem.
Naim's forum...Pink fish...ja även topica...kryllar av personer som "gått bort sig" alt "blivit förförda" av något nytt.
Ok, alla får tycka vad de vill men att först investera i skitdyra Linn/Naimgrejjer o uppenbarligen inte förstå vad det går ut på är tragiskt.

Köper man däremot en SB för att den kan konkurera med en billig CD, eller som komplement för "slapplyssning" som Bill skriver är det ju en HELT annan sak.
Spännande att se hur bra det kan bli Ayn!
Berätta tack.

O Bill, en mediaserver löser dina krav på musik o film :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
O Bill, en mediaserver löser dina krav på musik o film :wink:
Jo, fast då blir det en låda till. Jag gillar SB´ns stora display och utseendet i övrigt.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Däremot är jag mycket positiv till SB utan att ens hört på en sådan. Varför?
Jo, den inbjuder till slapplyssning där man inte behöver leta efter sin CD i ändlösa rader av plastaskar. Och vid slapplyssning är kraven (oftast) inte så uppskruvade att en liten degradering spelar någon roll.... Hade SB kunna spela film också hade jag köpt en direkt... Nu måste jag fundera lite först, vill ha så få burkar som möjligt....

/ B
Jag tycker exakt likadant! Dessutom kan man kopiera kompisars skivor utan att förlora ngn kavlité!
Jag undrar också om man inte kan streama ljudet från film med tex VLC och köra bilden med tex HDMI?? Fast då kanske det blir problem med synkning av ljud och bild?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 18:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
O Bill, en mediaserver löser dina krav på musik o film :wink:
Jo, fast då blir det en låda till. Jag gillar SB´ns stora display och utseendet i övrigt.
Precis vad jag tycker. Du skrev i ett tidigare meddelande att du hade köpt direkt om den grejar film, och samma gäller för mig. Jag har bestämt mig för att svälja min stolthet (eller nåt) och köpa en ändå. Det finns burkar som grejar lite allt möjligt, Tvix 4000 eller vad den nu heter t.ex., men låter dels rätt tråkigt, och har dessutom ingen display som är ens i närheten av den fina display som det sitter på Squeezeboxen.
TMV wrote:
Jag undrar också om man inte kan streama ljudet från film med tex VLC och köra bilden med tex HDMI?? Fast då kanske det blir problem med synkning av ljud och bild?
Nja, jag är tveksam till att det går att göra så. Squeezeboxen funkar inte som en generell extern DAC som man kan trycka ut vilket ljud som helst från datorn till. Den läser från strömmen den får från SlimServern, som i sin tur läser från musikfiler som finns tillgängliga på disken (eller vad man nu har dem lagrade på). Synk med ljudström med tillhörande bild eller liknande är alltså vad jag vet inte något som finns överhuvudtaget. Då ska man nog snarare plocka ut ljudet från datorn direkt, om man ändå har den igång och ser filmen från den...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 18:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Ayn wrote:
Nja, jag är tveksam till att det går att göra så. Squeezeboxen funkar inte som en generell extern DAC som man kan trycka ut vilket ljud som helst från datorn till. Den läser från strömmen den får från SlimServern, som i sin tur läser från musikfiler som finns tillgängliga på disken (eller vad man nu har dem lagrade på). Synk med ljudström med tillhörande bild eller liknande är alltså vad jag vet inte något som finns överhuvudtaget. Då ska man nog snarare plocka ut ljudet från datorn direkt, om man ändå har den igång och ser filmen från den...
Squeezeboxen kan ta emot streamat ljud (tex internetradio), VLC kan streama och justera tidsynk MEN jag vet inte om fördröjningen mellan ljud och blid kommer att vara konstant.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 18:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hm, justja, sorry! Glömde ju helt att Squeezeboxen grejar att plocka hem strömmar som inte alls genereras av SlimServern, det är ju fullständigt korrekt. :)

Det känns ju som en omväg att göra på det viset, men det vore kul att göra det experimentet om inte annat. Jag kan tänka mig att testa när jag köpt en SB.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited